2022-07 EnKnivsUtmaningen: #1 Humörhöjare i överlevnadssituationer

Jag vet att alla har längtat efter att få sätta kniven mot ett stycke trä! Nu har det äntligen blivit dags för det första delmomentet!

Länk till huvudtråden

Du befinner dig långt ute i ingenmansland, civilisationen ligger långt bakom dig. Veckan som gått har varit strapatsrik och utmanande. Att leva på vad naturen har att ge slutade inte riktigt på det sätt du från början tänkt dig.

Det som först var tänkt som en vanlig enveckastur med fiske, lägereldar och vandringar i makligt tempo längs porlande bäckar fick en ganska tvär vändning när du tappade din matväska i forsen i förrgår. Efter det har det endast varit lite småsaker som snacks och någon varma koppen som intagits vid väl valda tillfällen. Hade det inte varit för frukostgröten som av en händelse legat i ett annat fack hade du varit rejält sulten vid det här laget!

Det tär dock på en att gå och gå, till synes utan uppehåll. Du måste ha gått minst 25 kilometer vid det här laget? Det känns åtminstone så under junis gassande sol. Det var en väldans tur att du nyligen försökt läsa på lite om olika överlevnadstekniker så du åtminstone känner igen ett par växter du kan plocka med dig för lite välbehövlig energi!

Yrseln börjar komma tillbaka och du känner att du måste sitta ner en stund, få i dig något uppiggande och ägna tankarna åt något annat än hettan. Det är någon slags porlande framför dig så du plockar fram ditt utspisningskit och sätter lite vatten på elden du snabbt får igång. Några blad av växterna du plockat längs vägen tas också fram för en lite mer stärkande ”måltid”!

Under tiden du väntar på att vattnet ska börja koka börjar du tälja så smått på en ny sked - du tappade ju den gamla med resten av maten och kniven är ingen höjdare att stoppa i munnen.

Uppgift

  1. Tälj en sked eller skedliknande föremål.
  2. Lär dig minst en vild växt som kan användas som mat eller dryck, samt bered denna växt på minst ett sätt. (Ej bonuspoäng för flera växter/beredningssätt, även om det uppmuntras!)

Poäng tilldelas om man:

  • 1 poäng: Försöker klara uppgiften
  • 1 poäng: Klarar uppgiften
  • 1 poäng: Rörlig bild

Totalt kan man uppnå 6 poäng denna månaden!

Tillåten utrustning:

  • Din utvalda kniv
  • Din nytillverkade sked
  • Kokkärl/stormkök

Uppdraget måste vara utfört och bevismaterial uppladdat på lämpligt ställe med länk till bevismaterialet i denna tråden senast 31 juli 23:59.

Tänk på att vara väldigt säkra på vad ni väljer att stoppa i er! Minsta lilla tveksamhet och ni bör välja en annan växt ni är mer säkra på. Ta heller aldrig växter som växer i anslutning till motorvägar, jordbruk eller annan suspekt verksamhet.

Lycka till!

4 gillningar

@johan @friskytt @Christian

2 gillningar

En sked är alltid knepig att få till, framför allt själva urgröpningen.

Men jag antar att man får ta hjälp av saker man hittar ute i naturen.

2 gillningar

Haha, jo den blir utmanande! Du får ta hjälp av naturliga föremål du hittar i naturen!

Sen står det skedliknande föremål, så man har ganska stor frihet i huruvida man gröper ur den alls. Man kanske bara gör en liten vinkel som avslut, något som är lättare att få till än en normal urgröpning.

Tanken är att fortsätta på överlevnadstemat året ut, där de olika utmaningarna är baserade på en och samma hypotetiska överlevnadssituation. För bästa effekt så behåller man det man gör till nästa moment och på så vis kanske underlättar längre fram. Det du producerar för utmaningen i juli får du använda i augusti, etc.

2 gillningar

Kan också tillägga att för tillagningen av växterna går det bra med stormkök med egen brännare eftersom det kan vara lite sisådär med eldningsförbud nu under sommarmånaderna. En riktig brasa är därför inte ett krav men en rekommendation. Den håller även myggorna stången om man tillåter lite lagom rökutveckling!

Detsamma gäller för övrigt kokkärl, det är trevligt om man väljer ut ett och samma och använder under alla moment av utmaningen men det är absolut inget krav. Endast kniven måste vara densamma!

2 gillningar

Nu har underskriven publicerat sin första video för utmaningen! Egentligen skulle jag nog säga att jag har klarat utmaningen redan eftersom det faktiskt är ett skedliknande föremål, d v s en sked utan urgröpning. Jag kommer dock ändå försöka få till en ordentlig urgröpning vid tillfälle, mest för att jag gärna vill fortsätta använda denna skeden under utmaningens gång. Det blir mer autentiskt så!

Hur går det för er andra? @Christian s sked har jag sett redan, den blev bra! Väldigt robust och påminde lite om en matlagningssked till storleken. Bra jobbat! Har du några planer på att fortsätta arbeta med den eller känner du dig färdig?

@friskytt hade en intressant tagning på sin sked också! Istället för att göra sig det extra besväret och arbetet så plockade du en pinne med lämplig form och snyggade till den! Egentligen är ju ditt sätt betydligt mer effektivt i situationen som beskrivits eftersom det tar onödigt mycket på krafterna att hålla på att såga och karva bort en (jäkla) massa trä. Det tar på krafterna…

@Martin gjorde det ännu lättare för sig genom att helt sonika ta över skeden som @friskytt tillverkat och på så sätt faktiskt skaffat sig en sked. Nu väntar vi bara med spänning på videon där du faktiskt snor åt dig skeden :wink:

@johan har legat lågt med information om sin sked. Om jag känner dig rätt så kommer du två minuter innan deadline ladda upp ett gäng välgjorda filmer på en besticksservice för en trerättersmiddag för 6 personer, karvade direkt ur ekens stam!

Nåväl, vi får se hur det slutar! Skeden är trots allt bara halva uppdraget, det ska tillredas nödföda för överlevare också!

4 gillningar

Det visade sig vara mer tidskrävande att klippa film än att tälja sked för min del, men video kommer innan månadens slut!

2 gillningar

Nu vet jag inte vad du använder men @johan tipsade mig om OpenShot till pc för ett tag sedan. Tycker det var lätt och smidigt och man kan göra det mesta med det! Själv använder jag mest Lumafusion till ipad. Tycker det är lätt och smidigt och man kan sitta både i soffan eller på lekplatsen och klippa!

1 gillning

Tänk om det vore så väl, har bara haft lite mycket att göra med huset (mycket som behöver färg nu när det är fint väder).

Men det finns fortfarande gott om tid :slight_smile:

2 gillningar

Tog mig lite tid och en bit trä från en tall (för att det skulle vara lättarbetat), och mycket riktigt är det mycket svårt att få till urgröpningen med min valda kniv.

Och efter dagens övning undrar jag om det är sked eller en liten klubba som jag skapat :slight_smile:

Men vem vet det kanske kan bli en sked om man fortsätter

3 gillningar

Den blev ju hur bra som helst! Gröper du ur den helt så har du en ordentlig matlagningsslev! Var det färskt trä du använde eller torkat? Tycker det ser väldigt färskt ut på bilden iaf. Tog det lång tid med den kniven?

Jag har själv inte riktigt bestämt mig hur jag ska lösa min urgröpning… Har ett par roliga idéer som jag vill testa!

1 gillning

Färskt, så den kanske spricker när den torkar.

Urgröpningen jobbade jag upp med spetsen med små tag där jag trycker med tummen på baksidan av bladet, och pga knivens storlek så gjorde jag det nästa först så jag hade mycket att hålla i.

Men man sitter nästa och drömmer om skedknivar när man försöker gröpa ur med en rak spets.

2 gillningar

Haha, jo man är ganska sugen på att plocka fram skedkniven för sista biten!

Jag har märkt att det är ganska lugnt med torkningen bara man klyver träet på mitten och endast använder ena sidan av mittsträngen. Då tenderar den att krympa i samma riktning på alla ställen och man slipper att det krymper ”inåt”.

2 gillningar

Ha! Gjorde faktiskt en egen sked och eftersom jag tenderar att vänta in i det sista så gjorde jag den i morse! Ska försöka få upp min boomervideo här också!
För övrigt så har jag valt en kniv jag köpte via SMB och det sitter på min väska så har den alltid med mig…

Hoppas skiten funkar att se

4 gillningar

Så har jag sent omsider lyckats redigera videon till ett någorlunda presenterbart skick. Med skeden försvunnen får ni hålla till godo utan bilder på den färdiga produkten så länge, men här syns i alla fall dess tillkomst.

Under tiden tillredde och drack jag ett té bryggt på älggräs (filipendula ulmaria), vars tidigare namn (spiraea ulmaria) givit namn åt läkemedlet aspirin på grund av dess salicylsyra. Brygden sägs vara febernedsättande, smärtlindrande och hjälpa mot diarré, bland annat. Då jag inte led av några av dessa åkommor vid tillfället väljer jag att inte uttala mig om ifall det stämmer. Smaken var i alla fall mild och behaglig.

4 gillningar

Ypperlig video, @Martin ! Man ser verkligen koncentrationen i din blick när du finjusterar urgröpningen! Väldigt stor och fin sked blev det också, jag ser att du prioriterar att få i dig mycket mat på kort tid!

@friskytt Väl godkänd! Jag har ju sett skeden live så du får betecknas som att ha avklarat första utmaningen! Älggräs var nytt för mig (jag har ju hört namnet, men inte lagt någon större notis vid det). Får kika närmare på det!

1 gillning

Har lagt upp poängställningen så som den ser ut just nu här!

1 gillning

Med några få timmar till godo knåpade jag ihop lite rörlig bild också,
samt bryggde lite nässelte som fick röras runt med den nya skeden.

4 gillningar

Nu har även jag fått tummen ur och fixat andra halvan av utmaningen!

Det blev lite urgröpning, inte helt lätt med den kniven men det var väntat, och därefter te på rölleka. Röllekan hjälper som vi redan vet mot diverse olika åkommor och besvär och mycket riktigt så lugnade sig ungarna lite grand efter att jag sörplat i mig koppen med röllekete! Kan inte annat än att rekommendera denna brygd, speciellt till er som har en yngre generation i hushållet!

Jag har faktiskt fortsatt jobba lite på min sked efter att jag gjorde allt annat med Mora Classicen och kört över den lite med skedkniv och täljkniv. Tänkte jag skulle försöka få den användbar till resten av årets utmaningar också så den inte bara hamnar i vedpåsen!

Här kommer hur som helst sista delen:

4 gillningar