2022-07 EnKnivsUtmaningen: #1 Humörhöjare i överlevnadssituationer

Jag visste att mina förväntningar inte var för högt satta! Mycket trevlig video!

Jag ser att du till slut skaffade dig ett sånt Pathfinder set! När hände detta? Ser nästan ut som att det är första gången du använder det? Är du nöjd med det hittills?

1 gillning

Korrekt, köpte det ett tag innan allt det roliga med benet, så väskan har varit packad men knappt använd på sistone.

Men det känns lovande, och det kändes som ett bra tillfälle att testa det lite, och än så länge är jag nöjd.

2 gillningar

Kul! Ska bli intressant att höra om det håller måttet efter all hype kring deras produkter! De hade det t o m till försäljning uppe vid Immeln.

Har du sett att de tillverkat en variant av försvarets enmanskök ”snuskburken” också? Helt i rostfritt istället för försvarets alu. Det är inte utan att man blir lite sugen!

2 gillningar

Sådär, nu har jag äntligen fått till min video också.

Jag filmade inte själva arbetet, utan bara lite intressanta stadier av processen.

Efter att ha sett era videor så känner jag att jag får bättra på min produktion till nästa utmaning, och använda något annat än Windows Movie Maker för redigeringen. Bättring lovas!

Det blev tyvärr ingen ansats för den andra delen av utmaningen, men jag tror att det hade gått att göra en soppa på björklöv (helst späda sådana), och att tillagningen hjälper till med att laka ur de sockerarter som finns i löven.

3 gillningar

Kul att se hur olika de blev, markant olika stilar.
Jag funderade t.ex. på om jag skulle lägga text eller tal på min, eller om jag skulle göra snabbare klipp.

3 gillningar

Snyggt! Kom ihåg att det viktiga med utmaningen är själva skeden, inte filmklippandet :wink: Tror att vi alla har en del ”aha-upplevelser” av att se de andras videor!

Tycker din sked blev riktigt snygg, även den ganska stor så man får i sig maten innan det är dags att marschera vidare!

Vad gäller björklöven så är de mycket riktigt väldigt nyttiga när de är ”nykläckta”, sen tappar de ganska fort sitt C-vitamininnehåll, som egentligen är största anledningen att äta dem. Däremot så innehåller de mer kolhydrater och protein som vuxna blad (ca 153 g/kg torrvikt mot 48,9 g/kg torrvikt). De blir dock inte godare med tiden utan får en beskare smak efterhand.

Ser fram emot att få höra ett utlåtande om björkbladssoppa så småningom!

2 gillningar

Jag tycker din video fungerar bra utan tal, kanske lägga till någon textremsa här och där som förklarar steg i processen? Eventuellt snabba upp vissa bitar av täljandet eller klipp till de saftiga bitarna! Din och @friskytt s videor hade trevligare miljö - mer grönt. Min filmades delvis på gräset bredvid den lokala lekplatsen och delvis på balkongen här hemma. Lite trist och jag lovar bättring där!

@Martin hade också en intressant tagning åt retrohållet med kvadratisk bildruta!

Gillar även musiken på @friskytt s video!

2 gillningar