2022-08 EnKnivsUtmaningen: #2 Skydda dig mot vädrets makter

Första momentet är avklarat med bravur! Att tillverka något att äta med ute i naturen är en enorm moralhöjare, något ni, precis som jag, säkert fått erfara vid det här laget! Nu börjar det bli dags att bygga ett improviserat läger!

Länk till huvudtråden

Det blev en förvånansvärt produktiv kväll igår! Efter en ordentlig middag bestående av egenfångad aborre och lite nyplockade växter och bär känner du att orken börjar komma tillbaka! Tänk vad lite mat och avkoppling kan göra för moralen.

Du känner att du med detta i ryggen kan ta lite nyare tag och bestämmer dig för att stanna åtminstone en dag till på denna platsen. Här finns bra tillgång till vatten, fisk i vattnet och bra med ved och växter för brasa och föda. Det är ett bra ställe att samla tankarna och krafterna till att bestämma nästa steg! Däremot verkar vädret vända så smått till det sämre.

Du har börjat notera att det driver in slöjliknande moln på hög höjd som böjer sig lite som ett ”J”. Du har hört att detta kan vara tecken på väderomslag och eventuell nederbörd som är på väg in. Kanske dags att fixa till lite tak över huvudet?

Du har en tarp och lite helikoptersnöre med dig i ryggsäcken och bestämmer dig för att sätta upp tarpen på ett lämpligt ställe mellan två träd. Myggorna från gårdagen gjorde det väldigt svårt att sova så du tar dig upp en liten bit till en avsats där du känner en lätt bris, här bör det vara mer myggfritt!

För att få upp tarpen ordentligt behöver du dock några tältpinnar, något som du inte kan hitta i packningen hur du än letar. Kanske dessa passade på att smita med maten? ”Då får vi helt enkelt tillverka det själva!”, säger du högt till dig själv!

Uppgift

    • Tillverka en klubba samt minst fyra tältpinnar och använder dessa för att sätta upp ett skydd mot vädrets makter.
    • Skriv eller berätta ett par meningar varför platsen du valt är lämplig ur överlevnadssynpunkt. Ex.vis med hänseende till insekter, kyla, ”widowmakers”, etc.
  1. Lär dig ytterligare en vild växt som kan användas som mat eller dryck, samt bered denna växt på minst ett sätt. (Ej bonuspoäng för flera växter/beredningssätt, även om det uppmuntras!)

Poäng tilldelas om man:

  • 1 poäng: Försöker klara uppgiften
  • 1 poäng: Klarar uppgiften
  • 1 poäng: Rörlig bild

Totalt kan man uppnå 6 poäng denna månaden!

Tillåten utrustning:

  • Din utvalda kniv
  • Mindre handsåg
  • Din nytillverkade sked
  • En tarp/poncho och eget snöre/rep. Normalt skulle denna uppgiften bestå av att bygga ett tätt läger helt av vad naturen har att erbjuda, t.ex. grangrenar, men detta får simuleras av tarpen och snöret eftersom vi inte får plocka grenar och rötter från växande träd.

Uppdraget måste vara utfört och bevismaterial uppladdat på lämpligt ställe med länk till bevismaterialet i denna tråden senast 30 augusti 23:59.

Tänk på att vara väldigt säkra på vad ni väljer att stoppa i er! Minsta lilla tveksamhet och ni bör välja en annan växt ni är mer säkra på. Ta heller aldrig växter som växer i anslutning till motorvägar, jordbruk eller annan suspekt verksamhet.

Lycka till!

4 gillningar

Nu börjar det närma sig, och som vanligt är jag sen på det :slight_smile:

Hur går det för er andra?

1 gillning

Haha, jo jag känner igen det! Sista semestervecka, skolstart, födelsedagar, kalas och nu sjukdomar har präglat mitt augusti. Har dock införskaffat månadens växt som ska bli lite extra intressant att prova! Jag fick den av en vän så skördat den själv har jag tyvärr inte gjort, men det står det nog inget om i reglerna :wink:

Kommer upp en kort artikel under morgondagen om några sätt att sätta upp tarpen på om någon saknar fantasi!

1 gillning

Nu har jag testat min senaste växt! Jag fick hem den för ett par veckor sedan men har varit tvungen att låta den torka, etc. Tänkte att ikväll blir ett perfekt tillfälle att testa tillaga den utomhus i sin rätta miljö! Antingen istället för, eller efter den vanliga rundan kör jag lite specialare om någon är sugen på att hänga på?

Smaken var inte direkt kraftig, knappt någon smak alls bara någon hint av träighet, tyckte jag. Doften tycker jag i så fall var bättre även om den också var väldigt subtil. Det är något sött i doften som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Choklad kanske… Eller lite åt vaniljhållet. Nåja, den som hänger med ikväll bjuder jag på en kopp (medtag egen mugg)!

Någon som kan gissa vad det är?

Mitt augusti har bjudit väldigt lite tid i skogen, och min ursprungliga plan att göra hängmatteläger utanför Linz gick i stöpet sedan mina bekanta där drog på sig covid. Jag fick istället smälla upp ett (oerhört snabbt) läger med ponchon idag, bara för att ha löst uppgiften.

Ett gäng Y-formade kvistar som överlevt helgens oväder fick agera tältpinnar och en lite tjockare gren trimmades ned och gavs ett någorlunda greppbart handtag.

Punchon spändes upp som ett A-format vindskydd över lite helikoptersnöre, knutet enligt forumets kutym med pålstek i ena änden och truckers hitch i andra.

Inget vackert hantverk men nog dugligt för att snabbt kunna skjula sig undan regn och blåst.

“tältpinnarna” och “klubban”, efter grovputsning men innan finputsning:


Pålstek:

Truckers hitch:

A-format vindskydd:

Video:

Några spännande växter hittade jag inte.

3 gillningar

Härligt att du lyckades komma ut och få upp tarpen ändå! Hade varit häftigt att få se hur du tänkt bygga hängmatteläger, men det kommer fler tillfällen!

Din uppsättning ser riktigt trevlig ut och snyggt och prydlig upphängning av överblivet snöre också! Vill man lyxa till det i en nödsituation där man riskerar nederbörd kan man gräva ett litet dike strax innanför tarpen på ca 1x1 dm (bredd x djup) och slänga upp jorden på tarpens utsidor, bara så det håller den på plats och så regnet inte letar sig in underifrån.

Hur såg det ut ovanför? Inga döda stående träd i närheten?

Du har fortfarande hela morgondagen också kvar att hitta växter för det andra momentet :wink:

2 gillningar

Har för mig att upphängningen av överblivet snöre är något jag tagit till mig av Corporals Corner på YouTube (likt helikoptersnörningen i övrigt).

Visst kunde platsen bearbetats lite mer, jag krattade inte ens undan löven mer än vid fästpunkterna för att komma ner i marken. Och i ärlighetens namn kollade jag inte så noga på trädkronorna. Av de fallna grenarna att döma var nog platsen inte den lämpligaste, men träden jag fäste ponchon i såg ändå normalfriska ut.

Vi får se om jag ger mig ut imorgon igen. Vill minnas från barndomen att man kunde hitta vilda bär (i alla fall hallon och björnbär) i närheten av platsen jag spelade in videon. Räknas rårörda bär som tillredda? :smiley:

1 gillning

Tror inte det ska vara några problem, antar att du visserligen kände till och kanske har smakat bären förr men om du gör något intressant med dem ser jag inga hinder!

Tänkte faktiskt själv försöka göra någon improviserad sylt vid tillfälle men det har inte blivit. Mest för att bären tenderar vara uppätna när det börjar bli dags att fundera på vad man ska höra med dem!

Tänker mig en väldigt enkel variant:
Tillsätt bär och lite vatten i kokkärlet. Låt koka/sjuda tills bären lösts upp. Tillsätt rikligt med socker! Rosta macka mot varm sten/stekpanna, etc. Lägg på en redig klick smör på den varma mackan och låt smälta. Bre på så mycket sylt som får plats på den stackars mackan!

Har ingen aning om det är lämpligt tillvägagångssätt men man får pröva vid tillfälle!

Sådär, då var månadens video uppladdad och färdig! Tyvärr gick det inte riktigt som jag ville med tarpuppsättningen. På grund av plötsligt sjukdomsfall i familjen grusades mina planer att sticka ut och få det fixat ordentligt någon av de sista dagarna. I stället blev det barnpassning och andra sysslor. Lite mitt fel för att man väntar för länge, men så är det ibland!

Jag fick upp tarpen sent igår kväll och filmen är ganska mörk den första halvminuten. Klubban och pinnarna täljde jag tidigare under en skogspromenad med familjen och använde sedan dessa för att få upp tarpen i ett helt vanligt sketet lutande skydd.

2 gillningar

Sådär, nu är mitt resultat färdigt och uppladdat. I efterhand borde jag kanske tagit bilder och inte bara en video av den uppsatta tarpen.

Jag valde platsen jag valde för att den var på en höjd (vatten rinner undan), den var mellan två stadiga träd med täta kronor och relativt plan mark emellan, och det var inga döda träd i närheten. Det var en estetisk aspekt också, då det var eftermiddagssol genom en glipa rakt på lägerplatsen.

Det visade sig att platsen jag hade valt för att slå upp tarpen var ganska nära ett mountainbike-spår, så jag blev inte särskilt långvarig. Hade jag velat göra något mer seriöst, t.ex. övernattat så hade jag sopat bort löven runtomkring tarpens kant, samlat in ris och löv att ligga på och sänkt mittlinan för att ha jämnare skydd när det väl varit dags för att sova.

Jag försökte också filma hur jag förvarar mina helikopterlinor som daisy chains (vet inte vad det bör kallas på svenska) och hur smidigt det är att få fram de då, men det gick inte att filma bra med bara en hand. Det kräver att man förbereder linorna hemma, men det är smidigt för förvaring och transport.

De färdiga pinnarna

Den här gången blev det en växt också. Jag plockade lite maskrosblad (inga blommor såhär års), förvällde dem och testade både själva bladen och dekokten.

De råa maskrosbladen var ganska bittra, lite åt ruccolahållet, men ännu mer bittert. Efter förvällning försvann mycket av det bittra och smaken drog lite åt spenathållet. Inte någon delikatess, men acceptabelt. Dekokten var lite som svagt grönt te, med toner av löv och jord.

Maskros har tydligen varit en medicinalväxt som är milt urindrivande. Torkade och rostade rötter har använts som kaffesurrogat.

Obligatorisk träslevsbild

2 gillningar

Härligt att höra att det gick så mycket tanke i att välja lägerplats! Ser ut som en väldigt trevlig plats också med snygg uppsättning! Det är bra att ta för vana att gå igenom de punkterna du nämnde innan man slår läger. Man ska inte underskatta hur bra humör man blir på av att vakna med morgonsolen och värmen den ger!

De där knutarna måste man ju prova, det är alltid bra att ha fler än en variant i sitt förråd!

Har hört det där med kaffesurrogat om maskrosor och har undrat lite hur bra det egentligen kan vara… Hehe, jag tycker att det mesta man smakar har typ den smaken, svagt grönt te, löv och jord. Kanske lite träsmak också ibland!

1 gillning