2022-09 EnKnivsUtmaningen: #3 Fällor för småvilt

Omslag

Med lägerplatsen färdig och mat i magen börjar det bli dags för lite mer avancerade fångstmetoder! Denna månaden ska vi lära oss hur vi sätter upp fällor för att fånga småvilt!

Länk till huvudtråden

Skyddet är byggt och så även några mindre redskap som gör livet något drägligare. Det har kommit ett par ordentliga sensommarskurar och temperaturen har skiftat upp och ner som en flipperkula, men saker och ting har ändå varit drägliga.

Däremot börjar magen visa lite motstånd mot födan. Växterna kan bara ta en till en viss gräns sedan kräver kroppen något mer! Fisken som fångats har hjälpt en hel del men det saknas något…

Några smådjur som kaniner, ekorrar, fåglar, eller liknande borde inte vara alltför svårt att fånga in tillaga. Det riktigt vattnas i munnen när du tänker på en fin harstek som sakta grillas över brasan medan regnet smattrar mot tarpen ovanför.

Då var det bestämt, harstek får det bli! Men hur går man tillväga för att fånga en fin hare, de är snabba som fasiken så vanlig jakt går bort. Kanske en stenslunga eller spjut? Nej, det skulle ta alldeles för mycket på krafterna att lära sig de metoderna när man redan har en konstant hungerskänsla och matthet från näringsbristen.

En fälla får det bli! Det kan inte vara alltför svårt att konstruera med hjälp av några pinnar, en bit snöre och lite klurighet!

Uppgift

  1. Tillverka en fälla för att fånga småvilt med och visa att den fungerar. För att ta “avklarat”-poäng krävs också att man redogör för vad för vilt man avser fånga, samt lite tankar kring placering.
  2. Lär dig ytterligare en vild växt som kan användas som mat eller dryck, samt bered denna växt på minst ett sätt. (Ej bonuspoäng för flera växter/beredningssätt, även om det uppmuntras!)

Poäng tilldelas om man:

  • 1 poäng: Försöker klara uppgiften
  • 1 poäng: Klarar uppgiften
  • 1 poäng: Rörlig bild

Totalt kan man uppnå 6 poäng denna månaden!

Tillåten utrustning:

  • Din utvalda kniv
  • Mindre handsåg
  • Din nytillverkade sked
  • Din nytillverkade klubba samt dina fyra tältpinnar
  • Eget snöre eller rep, typ helikoptersnöre

Uppdraget måste vara utfört och bevismaterial uppladdat på lämpligt ställe med länk till bevismaterialet i denna tråden senast 31 september 23:59.

Tänk på att vara väldigt säkra på vad ni väljer att stoppa i er! Minsta lilla tveksamhet och ni bör välja en annan växt ni är mer säkra på. Ta heller aldrig växter som växer i anslutning till motorvägar, jordbruk eller annan suspekt verksamhet.

OBS! Det är olagligt att i fredstid jaga med fällor så ni får under inga omständigheter faktiskt agna fällan och lämna den ute!

Lycka till!

3 gillningar

Denna månaden har gått sämre för min del, glömde helt av detta fram till för någon dag sedan så jag har inte hunnit komma loss och fixa fällan.

Har däremot gett mig ut och letat nya vilda växter! Denna månaden blev det hagtorn vars bär går att äta som de är eller använda på ungefär samma sätt som äpple. Jag gjorde ett tappert försök att skapa så kallat fruktläder, vilket i princip är mosad frukt som torkats till smala remmar som man sen kan ha med sig och äta som snacks när andan faller på.

Börja med att identifiera och plocka bären från trädet/busken. De är lätta att känna igen men ta alltid det säkra före det osäkra!

Nästa steg är att skölja dem och plocka bort småkvistar och blad som annars gärna följer med. Lägg de rensade bären i en kastrull och täck med vatten.

Sedan är det bara låta bären ligga och småputtra en stund tills de mjuknat och börjat lösas upp.

Sen gäller det att ha lite koll på kastrullen, speciellt om man har få bär och bara lite vatten. Det är lätt hänt att vattnet avdunstar och bären bränner fast i kastrullen. Det är bara inte lika gott med brända bär, märkte jag…

Jag tänkte egentligen fortsätta men det var mycket på en gång här hemma så jag smakade några stycken och kastade sen resten. Nästa försök behöver betydligt fler bär! Ska också tillägga att nästa steg är att separera kärnorna, vilket inte är helt enkelt. Någon slags sil eller liknande fungerar sannolikt bäst.

Smaken däremot var faktiskt inte helt fel! De smakar inte så mycket men det lilla där finns påminner om äpple. Mina smakade även karamelliserade äpplen men oklart om det går att frammana utan att bränna dem! Kräver mer testning!

2 gillningar

Eftersom få har hunnit med, ska vi låta denna rulla 1 månad till?

1 gillning

Det kör vi på! Kommer även komma ut en ny utmaning för oktober under kvällen (förhoppningsvis om jag hinner med)!

1 gillning