Äta ute: Vad äter ni i skogen?

Vad brukar ni ha med er ut i skogen? Lagar ni maten ute eller tar ni med färdigt?

Jag tycker själv det är väldigt trevligt att få igång en liten brasa och få lite varmt i sig. Ofta blir det dock bara att man brer några mackor och käkar halvt i farten.

En variant som jag haft mycket glädje av är mackor med stekt ägg på. Extremt enkelt, medtag endast bröd, smör och färdigknäckta ägg i pet-flaska. När det är dags för mat steker du upp lämplig mängd ägg i smör och äter på macka. Man kan välja om man vill steka brödet också eller bara ägget! Ungarna älskar det, det går snabbt, tar relativt liten plats och håller sig bra!

Tonfiskburk i olja fungerar bra det med, ta en pappersnäsduk och täck burkens innehåll. Tänd eld och låt brinna klart. Nu har du varm och färdiglagad tonfisk du äter direkt ur burken!

2 gillningar

Ett av de första avsnitten (jag kommer ihåg att) jag såg med Paul Kirtley!

Han går igenom hur han får plats med en veckas mat i en sidficka på hans Berghaus Vulcan ryggsäck. Det är rätt intressant hur han tänker kring mat man har med sig. All mat i videon går att köpa billigt från vilken matbutik som helst.

Mycket handlar också om hur man packar (om) maten. Han har packat om alla förpackningar för att lättare kunna öppna och stänga förpackningar varje dag.

Frukost
Granola ca 850 gram 7 frukostar
Pulvermjöl + vatten

Kaffe & te

Snacks
1 Snickers per dag
Ett antal olika bars

Kvällsmål
500g pasta (125g per dag = 4 dagar)
Couscous (125g per dag = 4 dagar)

Lunch
Havrekakor

Tillbehör till lunch och middag
Hårdost (3 ostar = 6 dagar)
Chorizo
Tonfisk (5 paket = 5 dagar)
Såsmixer frystorkade (Varma koppen, etc.)

Alternativmat (ej inräknat i slututräkningen)
Pulvermos (istället för pasta eller couscous)
Extra Varma Koppen
Nötter (mandel, cashews)
Torkad svamp (för smaksättning)
Sesambars (socker + kalorier)

Nyckeltal för Pauls matväska

  • Totala antal kalorier: 20 645 kcal
  • 7 dagars mat
  • 2 950 kcal per dag
  • Total vikt: 5,2 kg
  • Kalorier per gram = 3,96

Han påpekar även att många av oss även har ett litet kalorilager som vi ständigt bär med oss och kanske inte skulle ta skada av att bli av med!

Ingen del av hans matpackning innehåller vatten utan det tar man längs vägen. Vatten väger väldigt mycket och får mat att ta mer plats!

2 gillningar

Är jag ute själv tenderar maten bli väldigt simpel, bestående av så få delar som möjligt. En middag på pulvermos, en buljongtärning och lite kryddkorv/tonfisk/köttbit fungerar alltid efter en lång dags uteliv!

Jag brukar försöka låta bli att ta med pasta och ris på grund av den extra energin de kräver för att tillagas, men är man ute med pastaälskande familjemedlemmar som dessutom inte tål couscous så får man offra några extra vedträn för att få till det!

Till lunch bli det sällan något varmt mer än kaffet, tonfisk, makrill i tomatsås, leverpastej, etc. fungerar väldigt bra tillsammans med en brödbit, knäcke eller kakor. Ibland utan också!

Till frukosten brukar det bli egenportionsförpackad havregröt som det bara är att tömma i muggen och tillsätta vatten! Jag brukar ha i extra pulvermjölk i havregröten och så blir det jäkligt gott om man slänger i en Varma Koppen med någon frukt- eller bärblandning, eller en varm choklad i gröten och blandar ihop!

Gluten är ett litet problem hos oss så blir det lite knepigare med t.ex. pinnbröd eller bannock eftersom degen blir så fruktansvärt klibbig. Det går dock alldeles utmärkt om man bara förbereder sig lite extra!

Har ni några go to-grejor ni tar med ut eller ni varierar fritt till varje gång?

Det är något som beror väldigt mycket på var man är,
här nere i Skåne så kan bra vatten vara lite svårt att hitta ibland och då vill man bära det med sig.
(Inte så roligt med alla växtgifter o dyl. som många bönder sprider på åkrarna).

Men visst så fort man tar sig lite bort från civilisationen så blir det lättare att hitta vattenkällor som går att lita på, och man när man är på dessa platser så inser man fort hur viktigt det är att vara rädd vattnet i vår närhet.

1 gillning

2 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Filtrering av vatten