Att spänna kanterna på en tarp med knopar eller pinnar?

Vi har alla varit där, vi vill spänna upp något i luften t.ex. en tarp men efter en stund så har allt blivit slappt och börjar fladdra i vinden, varpå man börjar försöka spänna upp den igen.

Så hur kan man göra för att se till att repen är spända hela tiden?

Jag har börjat laborera med 3st olika tekniker på sistone som jag har snubblat över på olika ställen.

Men eftersom det är svårt att ta bra bilder ute i naturen, så gjorde jag en liten demonstration i min källare istället för att lättare kunna visa på skillnaderna.
Här har vi 3st olika sätt att spänna ett rep, 2st är med pinnar som jag enkelt täljde till med min fickkniv, och den 3:e i grönt paracord är en truckers hitch.

Corporals Corner

Så vi börjar med den översta, med gult paracord, detta är en ide som jag norpade från Corporals Corner.

Det är en pinne med två hål, där man trär snöret igenom, och eftersom man lägger kraft på det undre hålet så tvingas pinnen stanna i läge och man får 2st 90 graders vinklar där repet inte enkelt kan glida.

Detta är förmodligen den lättaste och den som nästan inte går att misslyckas med.
Men i och med att det är 2st hål så tar det lite tid att skapa varje pinne, och om man t.ex. behöver 4-6 st så kommer det ta en liten stund innan man kan få upp sin tarp.
Men om man behöver justera hur hårt den sitter så är det bara att dra pinnen fram eller tillbaka, vilket gör den mycket intuitiv i sin funktion.

Felix Immler Rope Tensioning System

Nästan lösning har jag norpat från Felix Immler, och är en pinne med 1st hål.
Denna är något enklare än den föregående, men samtidigt öppnar den upp för att man kan göra fel, t.ex. måste man sätta in pinnen i öglan på rätt håll för sätter man den upp och ned så fungerar det inte.
Men när man väl förstår hur systemet fungerar så är det mycket enkelt att använda.
Det gäller bara att komma ihåg att öglan måste vara halva pinnens längd, eftersom man roterar pinnen och trär den genom öglan när man ska släppa på trycket.

Även denna lösning är mycket bra om man behöver spänna lite extra, det är bara att hålla i pinnen och dra i det lösa snöret.

Truckers Hitch

Och den som jag själv brukar använda, den nu för tiden så populära " Truckers Hitch".
Fördelen är att man inte behöver någon pinne, det räcker med lite snöre.
Men nackdelen är att man måste lära sig en ganska komplicerad knop, för det tar några försök innan man lär sig hur den går till (och dessutom är den lätt att glömma om man inte använder den på ett tag).

Den är utan tvekan den knop där man lättast kan få mest kraft in i repet och därmed få bäst resultat,
nackdelen är dessvärre att om man bara behöver spänna lite gran, så måste man släppa knopen helt och sedan börja spänna igen, så mindre justeringar blir lite omständliga.


Lite notis angående kniv utmaningen, pinnarna ovan gjorde jag med min vixtorinox och inte med moran, så jag kanske valde fel kniv i alla fall :smiley: För det gick fortare att tälja en lite träkil än att gå och hämta något större för att klyva med.

2 gillningar

Riktigt intressant genomgång! Den första känner man igen från när man sätter upp tält och annat, då brukar de ha ett litet sånt spänne i metall eller plast. Det är ju ganska många fler stilpoäng att göra på ditt vis!

Nummer två ser intressant ut, ska kolla när jag får lite lugnt en stund!

Trean använder jag själv efter din inrådan på mina egna tarpar numera! Har alltid ett par nystan snyggt ihoprullade och redo!

Jag tolkar det som att du inte testat de två första alltför mycket än? Vad tror du du kommer använda framöver när ponchon ska upp på dagsturen?


Har fiskat fram en kniv nu jag med så bilder kommer snart i rätt tråd!

Truckers Hitch, min väska är tung nog och att bära omkring på fler pinnar verkar onödigt.
Eller att spenderar en stund på att fixa nya pinnar varje gång, det kommer jag nog inte att göra.

Men detta var något som jag gjorde kanske inte så mycket för mig själv, som för ungarna som inte riktigt får rätt på alla knopar än, och då kanske denna typ av lösningar fungerar bättre.
Och då är nog Felix:s lösning (blå paracord) den som verkar mest lovande.

Sen var det faktiskt lite underhållande att testa något nytt,
fungerar det där jag såg på nätet :slight_smile:

1 gillning

Har inte satt upp tarpen på ett litet tag och kände mig lite osäker på knopen så jag kollade videon du länkade. Det är få saker som är så tillfredsställande som att få till en perfekt Trucker’s Hitch och sedan släppa ut den igen, haha. Det är som du säger lite beroendeframkallande!

Ska se om jag kan få ut ungarna i veckan och testa lite tarpuppsättningar!

1 gillning

thanks my issue has been fixed.

1 gillning

That’s great to hear! Welcome to the forum btw!