Bokrecension - Bushcraft 101: A field guide to the art of wilderness survival av Dave Canterbury

Dave Canterbury är en av de mest kända bushcraftprofilerna för närvarande. Han driver bland annat Pathfinder School i Ohio i USA, vilken har blivit utnämnd till en av de tolv bästa överlevnadsskolorna i hela USA av USA Today. Han har även, som så många andra profiler, en egen Youtube-kanal där han kontinuerligt lägger ut material som handlar om överlevnad, bushcraft, natur, prylar och en hel massa annat. Han har även blivit publicerad i tidskrifter som Self Reliance Illustrated, New Pioneer, och American Frontiersman. Kort och gott så är han en väletablerad person i bushcraftvärlden!

Boken Bushcraft 101 är en väldigt bra start för nybörjare som inte bara vill titta på Youtube-videor om bushcraft, den är uppdelad i tio kapitel fördelat på två delar där man börjar med att gå igenom det allra mest grundläggande för att kunna ta sig ut på egen hand.

I första delen går den igenom din utrustning och vad man bör tänka på när man väljer ryggsäck eller verktyg och redskap. En sak som Dave Canterbury ofta trycker extra hårt på är de fem C:na:

  1. Cutting tools - För att processa olika material, främst trä, till redskap och verktyg

  2. Cover elements - Skydd mot elementen

  3. Combustion devices - Göra eld för att värma sig, laga mat, etc.

  4. Containers - Att bära med sig vatten eller mat i, förslagsvis i ett material som tål eld

  5. Cordage - För att kunna binda upp t.ex. en tarp med

De fem C:na är en essentiell del av uteliv och här får man en väldigt gedigen genomgång, inte bara av vad man bör ha med sig utan en hel uppsjö med alternativ och tänkvärda tips och råd kring olika typer av redskap. Vill du skippa sovsäck till förmån för ullfiltar? Inga problem, men då finns det ett par saker som kan vara bra att ha i åtanke, som att man bör ha två stora filtar och använda dem på ett specifikt sätt för att de ska hålla en varm.

I del två i boken är fokus på hur man använder utrustningen från del 1.

I första kapitlet i del två (kapitel 7 totalt sett) får man en grundlig genomgång i hur man sätter upp läger, vad man ska tänka på och var man bäst bygger sitt tillfälliga hem. Precis som när man väljer utrustning efter de fem C:na så har han här de fyra W:na som står för:

  1. Wood - Finns det tillräckligt med material tillgängligt för de behov jag har över den perioden jag tänkt stanna? Bygga skydd? Lägereld?

  2. Water - Finns det en lämplig vattenkälla nära till hands eller behöver jag vandra kilometer innan jag stöter på dricksvatten?

  3. Wind - Slår man upp sitt läger högst upp på en kulle så får man räkna med en del vind som påverkar både nattsömnen och möjligheterna att ha en lägereld under kontroll.

  4. Widowmakers - Slå aldrig upp tältet/lägret rakt under ett dött träd. De är bräckliga och tappar lätt grenar som kan falla ner och kan även själva trilla lätt.

Vidare går han även igenom hur man bibehåller hygien i skogen, hur man navigerar terrängen, klarar av olika årstider och fångar- och bereder djur. Som svensk måste man dock tänka på att även om han går igenom hur man fångar smådjur som ekorre, kanin, etc. med fällor så är detta sällan tillåtet och kan skapa en hel del problem om man blir påkommen så min rekommendation är att läsa och begrunda sista kapitlet, men att inte ge sig ut och försöka fånga djur.

Bushcraft 101 är en väldigt bra bok att förhålla sig till om man alls är intresserad av ämnet. Den är välskriven och väldigt informationstät och det märks att författaren är kunnig och lever som han lär. Tipsen och råden är väldigt bra och användbara och jag skulle tro att även den mest erfarne överlevaren skulle kunna få med sig lite ny information från att ha läst boken. Illustrationerna är bra och estetiskt tilltalande och passar väl in i sina sammanhang. Det enda som man kan invända mot skulle vara sista kapitlet om Trapping and processing game. De allra flesta som läser denna boken - en introduktionsbok - bör inte ge sig ut och försöka fånga djur med fällor, utan det bör snarare vara ett ämne för den avancerade bushcraftern.

Bushcraft 101 av Dave Canterbury får totalt 4 av 5 lägereldar!

2 gillningar