Bushboxen

Bushboxen har varit ett givet inslag på flera turer vi varit ute på. Den är väldigt smidig att sätta upp och enkel att göra eld i på ett säkert sätt. Släckningsarbetet går också mycket snabbare och smidigare än om man ska släcka en vanlig brasa.

För att tända bushboxen brukar vi ställa en massa små och medelstora pinnar upp i den. Sen tänder man eld på lämpligt fnöske och lägger in det underst. Normalt så tar sig pinnarna väldigt snabbt eftersom värmen hålls inne på ett bättre sätt än i en vanlig brasa. När det mesta brunnit ner är det bara börja mata den genom munnen med större bitar och man kan sätta på kaffet ovanpå! Använder man hårdare trä kan man till och med få tillräckligt bra glöd i botten för att steka eller grilla över!

Tänk på att inte hälla kallt vatten direkt ner i bushboxen när ni släcker, det kan bli svårt att få ihop den nästa gång! Bättre hälla ut glöden på marken och släcka ordentligt med vatten.

Använder ni bushbox eller är det old school brasa som gäller?

1 gillning

Ett annat praktiskt sätt att använda den är tillsammans med en klassisk brasa,
(som man ofta startar pga värme och mysfaktor).
Eftersom det kan vara lite bökigt att laga mat direkt över denna så använde jag brasan som källa för glödande kol förra gången jag var ute och sov i vindskydd.
Dvs varje gång jag skulle laga till något så flyttade jag över en lagom mängd från brasan till “lådan”, och fick perfekt värme direkt. Skulle glöden i boxen ta slut, bara fyll på från elden.

2 gillningar

Har jag faktiskt inte tänkt på innan, startar man en brasa är det lätt att man glömmer bort lådan man också har med sig. Men det är ju jäkligt smidigt bara att ha något stabilt att sätta kastrullen eller stekpannan på! Kan vara rätt svårt att få till på ett ordentligt sätt annars. Ska prova vid tillfälle!

2 gillningar

Testade detta idag under skogsturen, fungerade precis som tänkt!

Startade en liten brasa (med flinta och stål, men med koltyg, inte nässlor som jag först tänkt) för att hålla myggen borta. Det var inte direkt någon brist på dem! Efter en stunds eldande hade vi fått en del fint kol som vi skopade upp i bushboxen och fyllde på med pinnar. Några välriktade utandningar senare och det brann fint i lådan och vi kunde koka lite vatten till chokladen och kaffet!

Väldigt smidigt att släcka också, bara att skicka tillbaka kolen till brasan och låta lådan svalna medan man håller igång brasan bara såpass mycket att man får en jämn och fin rökutveckling som håller myggen i schack!

3 gillningar