Bushcraft-filosofi

Vad är bushcraft, egentligen?

För min egen del har jag alltid haft förmånen att kunna spendera mycket tid ute i naturen, något som säkert bidragit en hel del till hur jag ser på det idag. Vad man faktiskt kan göra i skogen skiftar dock ganska mycket beroende på i vilket stadie i livet man befinner sig. Som trebarnsfar så har jag blivit både extremt begränsad, men också haft möjlighet att faktiskt lära mig uppskatta naturen på ett annat sätt. Istället för att vandra i Sarek har man tagit sig ut till närmaste bokskog där man gått några hundra meter rakt ut i skogen med en unge i bärstol och två springandes omkring. Det har hänt många gånger att vi fastnat bara ett stenkast från bilen för att de hittat ett träd man kan klättra i eller en färdigbyggd koja som kan förbättras och lekas i.

På något sätt stör det inte ungarna att man inte lyckades ta sig upp på den där toppen för att se ut över nejderna, eller lyckades komma fram till den där sevärdheten. De hade ändå roligare med att bygga barkbåtar och vada i ett litet dike. Det är vid de tillfällena man inser att man själv inte heller behöver det där, egentligen. Naturen finns överallt omkring en och är fascinerande var man än är. Har man möjlighet att sätta sig ner och tända en liten brasa för att koka upp en skvätt kaffe eller brygga lite te, äta en bit mat och se på medan ekorrarna förtvivlat tjattrar om nötgömman som nu förvandlats till koja åt ett gäng småglin från sta’n så har man haft en bra eftermiddag samtidigt som ungarna har rastats och fått sin dos av natur!

Det är ungefär så jag tänker mig filosofin kring bushcraft. Det är ett accepterande av sin omgivning, vare sig det är skog, kust eller berg så tar man det för vad det är. Man utnyttjar resurserna som finns omkring en, inte för att de är den bästa lösningen alltid utan för att det är vad som finns till hands. Det kräver kunskap om sin omgivning och ett begränsat antal verktyg som man bär med sig och också har väldigt god kunskap om. Precis som när barnen blir gnälliga och trötta i benen och vill fika här, och nu, så kan det dyka upp ett ösregn från nästan ingenstans och man måste söka skydd. Skyddet måste byggas vare sig man har två perfekta träd att spänna tarpen mellan eller om allt som finns är en sketen buske på stranden.

Bushcraft är rätt kunskap och rätt verktyg för den situationen som råder just där och då och eftersom situationen alltid skiftar måste man bryta ner kunskapen till väldigt basal nivå. Därför kommer du närmare och närmare kärnan av bushcraft ju mer du kan och ju enklare verktyg du har och ju mer du kan göra med dessa verktyg.

Väl talat.
Att kunna ta vara på det som finns i den miljö man befinner sig i, med de verktyg man har.

Och att inte lämna några spår efter sig.

Att kunna vara ute i naturen, ta sig fram, använda den, men det ska inte märkas att man varit där.

1 gillning

Detta är en sån sak som det känns som en del i bushcraftvärlden missar lite. För en del blir bushcraft att handla om att bygga saker i naturen, för att man kan. Och kanske lite för klicks på nätet! Men det man missar om man t.ex. bygger ett litet läger, man fäller något litet träd (om man har markägarens tillåtelse) eller använder andra större konstruktioner, är att det ska inte synas att du varit där!

Ju större och mer avancerat du bygger, desto svårare blir det att dölja spåren. Det handlar mycket om att göra ett aktivt val där man använder färre komponenter när man är ute, både gällande verktyg och ämnen från skogen, för att man klarar sig med det.

Inte bara ta med sig färre knivar… mm, jag jobbar på det…

Måste nog starta en ny tråd snart om packning och nödvändigheter… Jag hade verkligen behövt lite kritik där, min packning är alltid alldeles för omfattande i mitt tycke.

Samma här, fast det är lite knepigt när man har barn med sig (för då måste man kunna hantera allt de får för sig att hitta på).

Men något som som jag har tänkt på när det gäller packning är att notera vad som faktiskt blir använt av det man tagit med sig, och sedan tar man bort det som inte används.
(men det blir lite lustigt, för man använder t.ex. nästan aldrig första hjälpen väskan men den vill jag inte lämna hemma :slight_smile: )

1 gillning

Exakt! Det är detta som sätter käppar i hjulet för mig från att kunna hitta en och samma lämpliga utrustning att ha med varje gång.

Det hade ju inte varit några problem att minska väldigt mycket på packningen även när de är med, egentligen. Men så kommer man till det där lilla kruxet att man faktiskt vill att de först och främst har roligt och trivs i skogen! Det gör man inte om man måste gå omkring med blöta kläder för att man ”råkade” trampa i en vattenpöl, eller bara är hungrig för den delen.

Då måste man ha med lämpliga kläder och mat för det. Jag har tre ungar, varav en som inte kan äta gluten, så rätt mängd och rätt typ av mat måste med till alla. Det brukar i slutändan bli att man för en kort dagstur fyller 35 liters ryggsäcken med en massa prylar som kan vara bra ”om någon unge skulle få för sig att göra något ogenomtänkt”.

En dag med regn på prognosen landar i att man ska få ner 4 regnställ i packningen!

1 gillning