Bushcraft: Hur börjar man?

De flesta av oss tenderar att börja med att söka information online om ett ämne man vill lära sig mer av. Kanske har man vänner och bekanta man kan rådfråga om hur man börjar. I en del fall behöver man en hel del prylar för att sätta igång, bushcraft kan vara en sån aktivitet men behöver verkligen inte vara det.

Bushcraft handlar om att vara ute i naturen på naturens villkor och inte lämna spår efter sig. Det blir enklare ju färre prylar och annat du bär med dig!

Om jag skulle ge något råd om utrustning så skulle jag säga att följande lista är en bra start:

  • En bra kniv

    Det behöver inte vara någon värstingvariant du sett på Youtube utan det fungerar utmärkt med t ex en billigare Morakniv! Se tråden om EnKnivsUtmaningen för några tips och idéer!
  • Tändstål

    Att kunna göra en liten brasa ute i skogen när kylan börjar krypa närmare eller när du behöver lite varm mat eller dryck i dig är verkligen det allra viktigaste att kunna. Ett tändstål är den mest pålitliga metoden att göra upp eld, framför både tändare och tändstickor, men kräver mer förberedelser och kunskap!
  • Regnskydd/Tarp/Poncho

    Något att krypa in under när vädret går mot det sämre är skillnaden mellan att ha en bra dag i skogen och en urusel. Det går utmärkt med en billig presenning eller en poncho (som många här på forumet är väldigt förtjusta i) för att få till ett bra väderskydd! Underskatta inte heller skuggeffekten en varm sommardag eller vindskyddet du får en blåsig dag vid kusten!
  • Kokkärl

    Att kunna koka upp vatten är ännu en sån där grundläggande sak man bara måste kunna göra. Om man så gör det för att brygga en kopp te eller kaffe eller för att man fått slut på vatten och måste rena vatten från bäcken spelar mindre roll; det måste finnas med i packningen! Här använder jag själv oftast Zebra Billy Can.
  • Rep/Snöre/Lina

    Någon sorts rep som är starkt nog att hänga upp ditt väderskydd med är också en viktig del i packningen. Många som håller på med bushcraft idag har med sig en ihoprullad bunt med helikoptersnöre (parachord) då den är extremt tålig, hållbar och lätt att hantera för storleken och tyngden den tar i ryggsäcken!
  • Ordentliga skor/kängor

    Underskatta aldrig vilken påverkan fötternas mående har på ditt humör och din ork! Försök gå den där 25km marschen i samma kängor efter att ha fått skavsår redan efter ett par kilmeter! Att ha skor som passar bra på fötterna och som är luftiga och bekväma att gå i är ovärderligt när du är ute i skogen!

    Om du inte har lust eller råd att lägga flera tusenlappar på ett par nya fina märkeskängor med häftiga membran och annat så kan jag rekommendera att kolla närmare på militärt överskott, där finns ofta väldigt bra kängor till en bråkdel av priset för nya. Jag skulle i så fall rekommendera att välja utan membran, helt i läder då det är lättare att få vattentätt/tåligt än ett redan trasigt membran.
  • Kläder

    På ämnet kläder kan man utan problem skriva långa avhandlingar, men jag ska försöka fatta mig relativt kort!

    Lager på lager-principen!

    1. Närmast kroppen använder du vid kallare väder tunnare underställ i merinoull, polyester, etc. för att transportera bort fukt från huden samt för att behålla en luftspalt med varm luft nära kroppen!
    2. Som mellanlager använder du värmande tröja och byxor i t ex fleece, ull, merinoull eller annat material som håller värmen väldigt bra. Detta lager tas av först om du blir för varm!
    3. Skaljacka/byxor Har du ytterst för att skydda underliggande lager som är mindre tåliga, vilket ställer ganska höga krav på att ytterlagerna ska vara tåliga, välgjorda och stå emot fukt, vind och grenar och annat på ett ordentligt sätt.
    4. Regnkläder/snökläder är nästa lager som man tar på om det regnar mer än vad skallagret klarar av, eller om det är väldigt kallt ute så finns det särskilda kläder som lämpar sig väl för de arktiska klimaten!
  • Vantar/mössa/halsduk kan om de används rätt vara skillnaden mellan att frysa hejdlöst och vara varm och bekväm med sig själv. De flesta som fryser vintertid gör det inte för att de har en för dålig och kall vinterjacka; den är oftast överdimensionerad för vad den behövs till.

    Oftast är problemet att man har en tjock varm vinterjacka, tjocka varma vinterkängor, men endast ett par tunna jeans som skyddar benen. Det varma blodet som då ska transporteras ner till de frysande fötterna kyls ner på vägen och får motsatt effekt. Samma sak gäller för om du inte har halsduk, vantar eller mössa. Det krävs väldigt mycket energi för kroppen att försöka värma upp de delarna av kroppen.

1 gillning

Hur börjar man?
Vad ska man ha med sig?
Vad måste man kunna?

Tja, det finns alltid bättre prylar att köpa, mer saker att lära, bekvämare skor…

Att ta sig ut genom ytterdörren och lämna sin bekväma soffa är förmodligen den största utmaningen. Varför vill någon gå ut i naturen när det regnar?

När det kommer till prylar så finns det gott om billiga prylar på t.ex. Biltema och Jula eller kanske en bucklig gryta från köket. Och är man på riktigt underhållande humör så kommer man långt med några billiga fleece filtar från Ikea som man kan stoppa ner i en sopsäck och bara äta några mackor.

Konsten är att komma ut, och sluta hitta svepskäl, och bara göra det.

Sedan när man väl lyckats komma ut så bör man efter varje tur ställa sig 3st frågor.

  1. Vilken pryl eller kunskap var riktigt bra.
  2. Vad fungerade dåligt? Behöver jag uppgradera någon pryl eller träna/lära mig något?
  3. Vad använde jag inte, och vad händer om jag lämnar dessa saker hemma nästa gång?

Då kan man steg för steg för steg förbättra sig och sin utrustning, och över tid få till något som man är riktigt nöjd med.

Om man inser att det är en resa då är det inget problem att ta med halva köket ut på en rullebör i början, för nästa gång vet du vad som faktiskt behövdes.
Kanske är en ryggsäck bättre än att bära allt i en sopsäck eller köra omkring med en rullebör?

Eller så kommer du på att en rullebör är ditt viktigaste redskap för att göra det du vill göra (har aldrig sett någon ta med en, men det ska inte stoppa dig).

Nu kanske det kan tyckas fånigt att jag svamlar en massa om en rullebör, men jag minns fortfarande när jag försökte ta mig ut igen efter ett långt uppehåll och jag inser att min packning var så tung att jag inte orkade lyfta den! Och i detta läge började jag köpa en massa nytt (och vissa av dessa saker ligger nästan oanvända i garderoben). Det hade kanske varit bättre att bara packat allt i en rullebör för att testa och ta reda på vad jag faktiskt behövde.

Mitt råd är därför. Ta det du har, och gå ut genom ytterdörren, och se vad som händer.

2 gillningar

Haha, rullebör kan ju teoretiskt sett användas som kokkärl också! Måste bara ha en stor nog eld först. Vänd den upp och ner och du har ett miniskydd mot regn, blåst och annat. Ställ den på högkant med framkant och däck neråt och du har en relativt bekväm stol!

Jag är nästan förvånad över avsaknaden av youtube-videor där man recenserar och lever i skogen ur en rullebör!

Men som du säger så är det viktigaste att bara ta sig ut. Enklast är ju att göra små dagsturer i närområdet. Ta med elddon och sätta sig och försök göra en liten brasa. Så länge man inte är längre hemifrån än vad man kan gå på en timme eller två behöver man knappast så mycket mer. Man märker ju vad som saknas till nästa gång!

Det svåra är att hålla köpfingret i schack efter man varit ute de där första gångerna! Man ser alla ”bra att ha”-prylar som hade varit sjukt smidigt för den eller den situationen och vips så har man förrådet fullt med ryggsäckar, kokkärl, kaffepannor, etc.:joy:

Jag talar av egen erfarenhet, sålde bort typ 80% av alla mina friluftsgrejor för något år sedan och har sedan dess klarat mig hyfsat från att skaffa mer!

1 gillning