Chaga/Sprängticka (Inonotus obliquus): Svampen, myten, legenden!

Först publicerat på: https://bushcraft.nu/chaga-sprangticka-inonotus-obliquus-svampen-myten-legenden/

Vad är Chaga?

Namnet Chaga (Inonotus obliquus)är kanske inte så välkänt för så många svenskar utanför väldigt speciella cirklar. Det brukar i första hand användas när man talar om svampen i ett hälsoperspektiv. För oss svenskar är det antagligen betydligt vanligare att man känner igen namnet sprängticka, som kommer sig av att svampens utseende. Den växer i första hand på björk, men kan i sällsynta fall även hittas på bl a bok. Precis som andra parasiterande svampar så växer den genom att få fäste på ytan på trädet och sedan äta sig genom den tills trädet till slut dör. På utsidan bildar den som på bilden en väldigt hård skrovlig svart yta som är lätt att känna igen. Den egentligen enda förväxlingen man kan göra med sprängtickan är björkens egna knotor som ibland påminner lite om formen och ytan på sprängtickan.

Vad är så bra med chagan?

Förutom att det blir ett väldigt gott te av den så har den väldigt många andra hälsofördelar, t ex är den en väldigt kraftfull antioxidant och förebygger och motverkar en hel rad andra allvarliga sjukdomar! Dess egenskaper är välkända över i stort sett hela världen där den växer; från Ryssland, Sibirien, Kanada, Asien, och till vår lilla nordliga hörna. Även ismannen Ötzi hade bitar av svampen i sin packning! Om det var för medicinsk användning eller för andra ändamål är dock inte helt klart.

Hur preparerar man chaga?

När man plockat svampen bör man dela den i mindre bitar och låta den torka under ett par veckor innan man använder den. Anledningen till att man måste låta den torka innan man använder den är att vissa ämnen inte blir tillgängliga för våra kroppar förrän de torkat ut ordentligt.

Väl torkad är den extremt hård så jag skulle inte rekommendera att försöka dela den med kniv, även om det fungerar. Den är både hård och spröd så det kommer flyga bitar över hela rummet! Bättre är i så fall att ta en handduk eller annan gammal tygbit du inte är rädd om (rekommenderar inte polyester, du vill inte ha plastbitar i kaffet!) och svep in svampen i tyget. Sen tag du en hammare, klubba eller, som jag gjorde, baksidan på en yxa, och slå sönder svampen till lämplig storlek. Min tygbit gick sönder av behandlingen så ta som sagt inget du är rädd om.

Väl uppdelad i småbitar, låt torka.

Hur tillagar man chaga?

Det finns lika många sätt att tillaga chaga på som det finns chagaentusiaster, detta är bara förslag!

När det väl är dags att börja själva tillagningen tar man de små bitarna i botten på en gryta, kaffepanna, eller motsvarande och häller på vatten och sätter på spisen eller elden. När det börjar koka vrider du ner värmen till lägsta eller sätter den bredvid elden. Efter ca 30 minuter stänger du av värmen helt och låter det stå och dra några minuter till. Nu borde drycken vara åt det bruna hållet och redo att dricka!

Ungefär 1-2 skedar pulver eller 1-2 bitar (max ett par cm stora) per person verkar vara konsensus bland chagadrickare!

Tjena!
Har vi chaga i Skåne?
Mig veterligen har jag aldrig stött på det!

1 gillning

Det finns en del! Sett någonstans att den växer på ca 1/10.000 björkar. Ingen aning om det är korrekt eller ej men det känns inte helt orimligt. Har sett det vid några enstaka tillfällen ute i skogen och faktiskt vid ett tillfälle inne i Malmö!

Den tar ju ganska lång tid på sig att växa så även det minskar chansen att man hittar någon vilt växande.

Jag har plockat chaga på ett antal olika håll i Skåne. Man ska dock vara medveten om att den inte täcks av allemansrätten Man behöver tillstånd från markägaren för att plocka lagligt.

2 gillningar

Precis! Bra du tog upp det, var helt säker på att jag fått med det någonstans men det har jag inte ser jag nu!

Det beror på att om man sliter av en sprängticka så följer bark och diverse annat med och lämnar ett öppet sår på det stackars trädet.