Cowboy eller Krigare: Vilken stil föredrar du i skogen?

Det finns i stort sett två stora kategorier i frågan om utseende i skogen bland bushcraftare. Lite som i våra slaviska grannländer där vägskälet snarare står vid den urbana Adidaskrigarkostymen eller hängslebyxor med gutji t-shirt.

Vad som är korrekt i de här frågorna är såklart helt omöjligt att veta för vanliga dödliga… Därför tänkte vi reda ut det här!

Ute i skogen är det naturfärger som gäller. Skrikande pastellfärger går självklart bort. Inte kan man gå omkring med röd jacka, gula byxor och rosa ryggsäck om man är en redig man. Sånt gör bara innerstadsstockholmare på skidsemester!

Sen kommer vi till ren kamouflage… Det är inte helt solklart men det tenderar att endast fungera i små mängder om du inte råkar ha AK5:an med dig. Försök bryta av kamouflagen med något grönt, t.ex. byxa i kamo och en grön ryggsäck.

Andra acceptabla färger i skogen är naturfärger som brun, oliv, grå, mörkare senapsgul och olika nyanser av grönt (dock ej pastellgrön eller andra ljusa eller skrikiga nyanser).

Självfallet finns det inga klädkoder i skogen, men väldigt ofta inom bushcraft-sfären så ser man en skala som löper mellan mer militär stil och Cowboy-/Nybyggar-stil.

Jag själv är ett stort fan av båda stilarna och allt däremellan men det är också en skala där du kan blanda in en hel del av det mittersta: det gröna, bruna och gråa med vilken av ytterheterna du vill, men det fungerar sällan att sätta på sig cowboyhatten till militäruniformen.

Ett exempel på vad jag menar med Cowboy-stil är Thomas Wijk på Instagram som verkar dricka kopiösa mängder kokkaffe iklädd cowboyhatt, skjorta och riktiga cowboyboots! Fantastiskt snyggt och stilrent!

Sen har vi andra änden av skalan med det lite mer militära stuket! Där skulle jag vilja framhäva Jari Laine på Varusteleka! Han syns nästan aldrig utan full stridsmundering som han bär upp på ett exemplariskt vis!

Sedan har vi mellantinget, som jag kallar Scout. Jag tänker mig att det är mest grönt, enfärgat. Lite brunt, grått och kanske gult och blått också. Ingen kamouflage och inga cowboyboots. De allra flesta som jag följer på olika ställen tillhör denna kategorin med dragning åt det ena eller andra hållet. Jag själv inte minst!

Vilken stil föredrar du i skogen?

  • Cowboy
  • Kamouflage

0 röster

Kamouflage behöver dock inte vara de militära mönster, ett exempel kan vara som dessa tre herrar

Canterbury_Kelly_Enyart_Lynx_600x600

1 gillning

Jag inser ju nu att jag varit lite tvetydig här! Från början tänkte jag sätta en rubrik i stil med ”Klädkod i skogen: Att ha, eller att inte ha, kamoflage.” men jag tyckte det lät lite fel så till slut blev det rubriken ovan på grund av enkelheten att representera det i två arketyper på bild!

Men jag håller ju helt med om att det inte alltid behöver vara så militäriskt utan det kan ske ganska diskret och utan den där stridspittkänslan man får från vissa! Jag tänker mig snarare frågan i bredare och lite mer filosofisk bemärkelse, tänk dagens jaktkläder vs gamla brittiska jaktkläder. Där har du nyansen som jag vill åt! Ena sidan går åt det mer tekniska hållet med olika typer av mönster och tekniska detaljer medan den gamla skolan går åt enkelhet, funktion och stil.

Samma sak ser man i frilufts- och bushcraftvärlden där en del går all in på kamo, teknisk utrustning, prylar för varje ändamål medan den andra sidan premierar en enklare, mer funktionell approach till sin utrustning.

Har jag fel i mitt tänkande? Jag vet att jag generaliserar jättemycket, men ni förstår säkert vad jag syftar på. Tänk diskussionen om jaktvapen! Tacticool vs klassiska stilrena trästockar och blanka pipor!

1 gillning

Jag är så tråkigt praktiskt, för inombords gillar jag det brittiska jaktmodet,
men jag köper och använder moderna jaktkläder för att det är mer praktiskt.

Men bara titta här så trevligt de har det på sin “jakt”, vem kan ogilla detta :slight_smile:

Fast sedan kommer den skånska vintern och det behövs lite andra kläder som tål vårt karga väder på ett helt annat sätt.

Samma här. Det blir lite av ett antiklimax när man fått tag på någon ny del utrustning och allt är polyester rakt igenom. Det är praktiskt, effektivt mot väder och vind, men inte samma känsla. Jag har försökt på sistone att vända mig bort så mycket som möjligt från just polyester till förmån för ull, merinoull och vanlig bomull. Jag vet inte riktigt vad det är, om det är just en drömsk idé att ta sig tillbaka till känslan som t.ex. din bild förmedlar, kanske. Enkelhet, effektivitet och naturliga material.

Just materialvalet är ju en ganska stor del av stilen i sig. Väljer man naturliga material kommer de sällan (aldrig?) med konstgjorda membran och annat, som är väldigt effektivt, men ska man göra upp eld på stenåldersvis iförd plastkläder så förtar det lite av bushcraftkänslan!

För att återgå till din första bild med detta i åtanke så tycker jag det ser ut som någon slags ullplagg med mönster bara. Skulle nog inte klassa kamouflage eller militärstil!

Den skånska vintern är däremot, som du säger, ganska skoningslös. Även om man teoretiskt inte ska frysa i våta ullplagg så gör man det till slut när vinden piskar i sidled och trycker regnet in mot kroppen vid ett par plusgrader!

1 gillning

Är det kätteri att blanda så här vågat?

3 gillningar

Haha, jag visste jag skulle få äta upp de orden vid något tillfälle!

Men rent tekniskt så skulle jag nog inte kalla det en cowboyhatt, utan snarare en stråhatt i bredare format så den slipper nog mellan raderna i detta fallet. Att du vikt upp sidorna är ett gränsfall - farligt nära cowboy-stuket, dock!

Sen tror jag det kan påverka en hel del om du bär en jacka i samma mönster som byxorna, eller något annat som bryter av lite istället.

Lite mer sydamerikansk gaucho snarare än nordamerikansk cowboy kanske.

Jo, hade en naturfärgad fleece-hoodie faktiskt. Brukar undvika cammo, men det var tvättdags och enda rena som fanns var tigercammo-byxorna. Inskaffade för tilltänkt jakt men goddamn de var sköna så kanske blir fler tillfällen som de får hänga med. Brukar faktiskt köra på en brun och grön helfärgad skala i vanliga fall.

1 gillning