Fällknivar

Många ser ner på fällknivar i bushcraft-sammanhang eftersom de anses lite klena; de kan inte riktigt klyva stora vedträn på samma sätt som en med full tånge!

Jag är dock väldigt förtjust i fällknivar och har ofta med mig en i fickan, bara för att jag kan! Jag har för närvarande tre olika som jag varvar mellan och som har fungerat utmärkt för olika typer av uppgifter i skogen:

  1. Eka Swede 10
    Denna fällkniv är min favorit för mångsidigheten och den kompakta storleken. Den har ett rejält blad av rostfritt stål som är robust nog för de flesta uppgifter, men ändå tillräckligt liten för att kunna bäras i de flesta situationer. Den känns väldigt rejäl när man håller i den, speciellt för att vara fällkniv. Den har även en låsmekanism som klickar i i fullt utfällt läge. Det gör även att man vågar ta i lite extra när man använder den! Handtaget är gjort av något gummimaterial som är hyfsat bekvämt att hålla i och ger ett bra grepp, även när det är vått.

  2. Opinel No.6
    Denna lilla fällkniv är mitt val för de mer kulinära uppgifterna i vildmarken! Bladet är även det av rostfritt stål och är bara 7cm långt, vilket gör det lätt att hantera vid matlagning. Jag valde en med handtag i ek istället för standard: bok. Den har en väldigt klassisk design och känns bekväm i handen. En intressant funktion i Opinel No.6 är Virobloc-säkerhetsringen, som gör att du kan låsa bladet på plats när det är öppet eller stängt, vilket säkerställer säker användning. Detta gör även att den lämpar sig bra som första fällkniv till den yngre generationen! Vi har faktiskt köpt ett par extra Opinel-knivar som används just vid matlagning i skogen. Rekommenderas!

  3. Opinel No.12
    5 centimeter längre, men betydligt mer robust än lillebror. Det är ingen kniv man hugger ner träd med men fungerar utmärkt till blandade lättare uppgifter där man vill ha något längre och mer robust än 6:an! Känns inte riktigt lika stabil som Ekan, men vinner på designen!

Vad har ni för favoritfällknivar för skogsbruk? Hade man kunnat klara sig enbart med en fällkniv istället för den klassiska full tånge-kniven?

1 gillning

Tittat lite på den här men inte fattat att den gick att låsa. Ska nog införskaffa den för matlagning till skogs som du säger.

I övrigt äger jag några fällknivar men de hänger aldrig med ut eftersom att jag tycker mina med fast blad löser alla jobb. Framförallt saknar de jag har säkring för när de är stängda och misstänker att jag kommer stabba mig själv när jag fnattar runt och bökar.

Med det sagt kan man aldrig ha för många knivar. För att parafrasera The Mandalorian:

Jag är en bushcrafter, knivar är en del av min religion.

1 gillning

Kan varmt rekommendera den! Brukar faktiskt ha den i byxfickan och tar oftast bara upp den fasta när man behöver göra något större. Opinel-kniven är vass och smidig, men alldeles för klen för att använda för något grövre än att göra typ små fjäderstickor. Skiva kött och grönsaker klarar den galant, däremot!

Vad har du för go to-kniv annars?

Var min primära lommekniv i flera år, modellen med trähandtag passade min hand bra.
Bra mekanik för att fälla ut och ihop, trevligt med ett låsbart blad.

Använde den huvudsakligen till att skala och dela ner äpplen till barnen när de var små.

Fungerar bra som backup, men som backup kniv har jag nu för tiden Victorinox knivar (modeller som har sågbladet), så dessa konkurrerade ut ovan kniv för min del.

Men helt oavsett detta så gillar jag ovan bättre, mest för att det är en vackrare kniv.

1 gillning

Så du har finversionen med trähandtag!? Själv sitter jag med det svarta gummigreppet, som i och för sig inte är dåligt, men trä ser ju bättre ut.

Hur går det med din Victorinox nuförtiden? Har du upptäckt några för- och nackdelar gentemot t.ex. Ekan?

Försöker hålla mig till enbart min Jeo Tec nr 51, men ibland är det skönt med en snorvass mora för mer pilliga arbeten.

1 gillning

Du som ville testa vad Victorinoxen går för @johan ! Verkr som den typen av knivar ökar i populäritet hos många även för bushcraft!

1 gillning

Onekligen en bra kniv att ha som backup, eller som han nämner här som edc.
Alla de andra verktygen man har är bra, men jag brukar inte bära dessa med mig pga storlek/vikt,
men den lilla röda brukar bara följa med utan att man tänker på det.

Och det är Felix videor på YouTube som fått mig att testa vad denna kniv klarar av (och det är ganska mycket, framför allt om man försöker att använda den på rätt sätt).

1 gillning

Ja, samma för mig, den lilla är alltid med någonstans i packningen!

Haft diskussionen med ett par andra också och de flesta verkar tvärt avfärda Swiss Army Knife (SAK) för bushcraft och överlevnad. TROTS det är många rörande överens om att det är en stor tillgång att ha i sin nödask. Kanske borde öva mer med den när man är ute! Helt skippa den stora kniven och istället gå all in på SAK!

(Sen kommer ju nästa utmaning: att ställa Swiss Army mot Leatherman!)

Helt klart måste man öva med den, för det är mycket man måste tänka om.
Man kan t.ex. inte battonera ved med en liten Victorinox, men man kan tälja en träkil som man sedan man klyva ved med. Skulle man försöka slå direkt på kniven så lär den inte hålla vidare länge :smiley:

Det går att lösa många problem, men man måste tänka i lite nya banor.
Och har man aldrig övat med den och bara tror att man kan behandla den på samma sätt som en riktig kniv (då lär den inte överleva många minuter).

1 gillning

Gillar man såg, Victornox
Gillar man en tång, Leatherman

Leatherman känns mer som något man har nytta av hemma, en Victornox känns som något man kan ha nytta av ute i skogen.

1 gillning

Inte ens om du får ett sånt vågigt knivblad?! Jag har ”sågat” en del små grenar med kniven på Leatherman.

1 gillning