Många ser ner på fällknivar i bushcraft-sammanhang eftersom de anses lite klena; de kan inte riktigt klyva stora vedträn på samma sätt som en med full tånge!
Jag är dock väldigt förtjust i fällknivar och har ofta med mig en i fickan, bara för att jag kan! Jag har för närvarande tre olika som jag varvar mellan och som har fungerat utmärkt för olika typer av uppgifter i skogen:
-
Eka Swede 10
Denna fällkniv är min favorit för mångsidigheten och den kompakta storleken. Den har ett rejält blad av rostfritt stål som är robust nog för de flesta uppgifter, men ändå tillräckligt liten för att kunna bäras i de flesta situationer. Den känns väldigt rejäl när man håller i den, speciellt för att vara fällkniv. Den har även en låsmekanism som klickar i i fullt utfällt läge. Det gör även att man vågar ta i lite extra när man använder den! Handtaget är gjort av något gummimaterial som är hyfsat bekvämt att hålla i och ger ett bra grepp, även när det är vått. -
Opinel No.6
Denna lilla fällkniv är mitt val för de mer kulinära uppgifterna i vildmarken! Bladet är även det av rostfritt stål och är bara 7cm långt, vilket gör det lätt att hantera vid matlagning. Jag valde en med handtag i ek istället för standard: bok. Den har en väldigt klassisk design och känns bekväm i handen. En intressant funktion i Opinel No.6 är Virobloc-säkerhetsringen, som gör att du kan låsa bladet på plats när det är öppet eller stängt, vilket säkerställer säker användning. Detta gör även att den lämpar sig bra som första fällkniv till den yngre generationen! Vi har faktiskt köpt ett par extra Opinel-knivar som används just vid matlagning i skogen. Rekommenderas! -
Opinel No.12
5 centimeter längre, men betydligt mer robust än lillebror. Det är ingen kniv man hugger ner träd med men fungerar utmärkt till blandade lättare uppgifter där man vill ha något längre och mer robust än 6:an! Känns inte riktigt lika stabil som Ekan, men vinner på designen!
Vad har ni för favoritfällknivar för skogsbruk? Hade man kunnat klara sig enbart med en fällkniv istället för den klassiska full tånge-kniven?