Filtrering av vatten

Vi kom in på diskussionen om vattenfiltrering i tråden om mat:

Jo, precis. Bra vatten är en förutsättning för att kunna ta vatten längs vägen istället. Har du koll på i vilken utsträckning man kan bli av med gifterna med olika typer av vattenfilter? Rår kolfilter alls på såna ämnen eller är det mer avancerade metoder som gäller där?

Vi har ju å andra sidan fördelen att ha ganska gott om vatten från olika utplacerade kranar längs diverse olika vandringsleder och annat. Sen är det kanske inte alltid så nära som man skulle önska, men då får man som du säger bära med sig lite extra!

Nej, men jag det lär bero mycket på vilken typ av gifter vi talar om.
Men i slutet av dagen så handlar det mycket om vilka volymer man får i sig, för om man ibland skulle få i sig något lite så är det inte problematiskt, men om man varje dag dricker stora volymer av förorenat vatten då är det en helt annan sak.

Utan att veta så skulle man kunna anta att alla gifter som har en förmåga att ta sig hela vägen ner till grundvattnet (dvs naturens stora vattenfilter :slight_smile: ), dessa lär ta sig genom ett kolfilter också.

Men om man inte tar vatten precis vid en åker eller i närheten av ett industriområde, undrar hur stort problemet verkligen är? Men nu tror jag att jag lämnar ämnet lite för mycket.

1 gillning

Det är bara köra på i denna tråden! Det är ett väldigt intressant ämne som man kan snöa in på rätt ordentligt. Exempelvis så har jag fått berättat för mig att nivåerna av mikroplaster i vårt dricksvatten är långt över EUs gränsvärden i vissa delar av Skåne och Sverige så det är inte alls säkert att ditt kranvatten är så mycket bättre i alla fall, bara annorlunda.

Men för att återgå till vattenfiltrering så kan man som du säger inte göra så mycket mer än att hitta ett ställe som ser bra ut, långt från närmaste åker och fabrik och filtrera ordentligt genom vattenfilter!

1 gillning