Fiske: Kanske din bästa överlevnadsmetod

För ett antal tusen år sedan när våra jägar- samlare-förfäder fortfarande arbetade med flinta och andra stenverktyg så bestod födan till stor del av fisk man. Man har bland annat funnit rester av gamla fiskenät tillverkade av t.ex. rötter och andra lite mer elastiska material.

Fiske är en sådan sak som hamnat lite i bakkant för min egen del av friluftslivet och bushcraften. För det mesta är ungarna med ute i skogen och då kan det bli problematiskt att sitta stilla några längre stunder. Jag har dock börjat försöka ändra lite på det och har dragit med de två största ut ett par gånger, vilket blivit väldigt lyckat!

Första gången vi var ute lyckades vi få upp en ordentlig horngädda och en lite för liten torsk som fick simma vidare. Horngäddan tog vi hem och tillredde i köket tillsammans med mycket smör, salt och peppar. Den blev väldigt god på macka!

Senast var vi ute med båt och lyckades få upp en ganska bastant gädda! Vi har tyvärr varken mätt eller vägt någon av fiskarna eftersom vi saknade mät- och vägredskap vid båda tillfällena.

Jag skulle uppskatta att gäddan vi fick igår vägde kring 3 kilo, väldigt bastant, som sagt och runt 70cm lång, uppskattningsvis. Tyvärr blev det lite väl mycket rabalder i båten så vi fick aldrig iväg någon bra bild på vilddjuret!

Draget vi använde var för övrigt en wobbler med mycket reflektioner i ljusblått och orange för gäddan medan horngädda och torsk fångades med metspö med sillbitar som bete.

1 gillning