Fnöske: Att fatta eld!

Det är ganska enkelt att få eld även i de värsta förhållandena om man bara är förberedd rätt. Att veta vilka material och resurser man har med sig och runt sig i skogen är av högsta vikt! Vilka resurser som fungerar beror mycket på vilka eldverktyg du har med dig.

Om du ställer dig och ser dig omkring i skogen kommer du inte ha någon brist på tändmaterial! Beroende på om det är löv- eller barrskog finns det lite olika saker att leta efter. I lövskogar finns det ofta gott om björkar här och var och deras bark råkar vara perfekt för att få igång brasan! Skala dock aldrig bark från ett levande träd utan leta upp en nedfallen pinne och skala av barken därifrån. Befinner du dig å andra sidan i en barrskog med mycket gran kan du hålla utkik efter träd vars grenar brutits av inne vid stammen!

Björknäver

Björknäver är troligtvis ett av skogens bästa material. Det brinner fantastiskt bra, det är lätt att tända eld på med väldigt små medel, det är vattentätt och lätt att skala av i stora sjok utan att det går sönder (endast från fallna/döda grenar!). Av björknäver kan man även tillverka muggar, skålar, grytor, tak och annat livsnödvändigt man behöver ute i skogen.

När man använder det som eldstartare behöver man minst ett modernt eldstål. Det är möjligt att man kan få det att fungera även med flinta och stål men gnistorna från dem är ofta för kalla och för få för att få fyr på björknäver. För att lyckas så bra som möjligt måste man först rugga upp ytan, vilket man gör genom att skrapa av det översta, väldigt tunna lagret med t.ex. en kniv. När du fått en liten hög med avskrapt näver är det bara börja slå gnistor med tändstålet. Om allt går som det ska ska du nu få en liten låga som väldigt snabbt kan brinna ut.

Det är bra att ha en annan bit näver nära till hands som man tänder med lågan du precis skapat. Sen är det bara att i vanlig ordning lägga på större och större vedbitar tills elden är stabil!

Kåda

Ytterligare ett av skogens mest användbara material är kådan. Kådan är barrträdens klibbiga skyddsvätska som sipprar fram från t.ex. avbrutna grenar eller där barken skadats. Förutom att vi kan använda den som en eldstartare så kan man använda kådan vid sår eftersom kådan, förutom att den klibbar ihop huden väldigt effektivt, är bakteriedödande, bakteriehämmande och antiseptisk. Av kåda kan man t.ex. göra kådsalva och ljus.

När man ska använda kåda för att starta en liten brasa behövs inte några stora mängder. Det räcker gott att skrapa av det som runnit längs med stammen från en avbruten gren. För att samla upp kådan kan man exempelvis använda en bit papper, björbark eller torrt gräs. Kådan skrapar man enklast med en pinne så inte kniven blir nerklibbad.

Kåda brinner både väl och länge och doftar väldigt gott så det är varmt rekommenderat att prova på!

Fnöskticka

Fnösktickan är troligtvis en av de svamparna du sett hundratals gånger men aldrig reflekterat över vad det är för svamp eller vad man kan göra med den. Den växer på levande och döda träd och kallas på engelska för ”Hoof fungus” för att den liknad en hästhov.

För att använda den som fnöske för klassiskt tändstål krävs inga fler förberedelser än att se till så den är torr nog att ta emot en gnista. För att underlätta kan man skära av en tunn bit och hålla mot flintastenen man slår stålet mot.

När man väl fått glöd förflyttar man den glödande biten till ett ”fågelbo” av torrt gräs, bark och annat som lätt tar fyr.

En annan väldigt viktig aspekt till att fnösktickan varit så populär genom historien är att när man väl har glöd i den så kan man väldigt lätt trasnportera glöden över större avstånd.

Koltyg

Koltyg, eller charcloth som det kallas på engelska, är ännu ett fnöske som fungerar väldigt väl tillsammans med flinta och stål. Man behöver dock göra en del förberedelser innan man tar sig ut och ska göra upp eld med koltyg. Anledningen till att det fångar en gnista så pass bra är att det är förkolnat först.

För att tillverka koltyg behöver man en plåtburk med ett litet hål i locket, en värmekälla, och en bit bomullstyg. Dela tyget i mindre bitar och lägg ner i burken och sätt den över värmekällan. Gör man det i skogen är det enklast om man väntar tills elden lagt sig och lägga burken direkt i glöden.

Så fort det slutar ryka eller brinna ur hålet är koltyget färdigt. Låt svalna. Koltyget är nu färdigt att fånga gnistor från eldstålet!

I princip alla kolbaserade material fungerar att göra till kol, som träbitar, svampar, växter, etc. Testa dig fram och se vad du kan få glöd på!

1 gillning

Nästa steg efter förkolnat tyg är att byta ut tyget mot en bit murket trä och förvandla denna med samma process (pyrolys), för är det något det finns gott om ute i skogen så är det murket trä.

Detta är också något som ligger på min att testa lista, och det verkar svårare än kolat tyg, men i och med att det är ett material som det finns gott om så hade det varit kul att kunna.

För övrigt, det engelska namnet är “Charred Punk Wood”, men jag är osäker på vad detta material heter på svenska.

Men en kul liten detalj när man läser om ordet “fnöske” på saol så nämns murket träd i samma mening som de fnösk-svampar som man ofta tänker på.
Och det verkar som ordet Fnösk kommer från Fnusk som tydligen var murket trä på 1600 talet???

Så vem vet kanske var kolat murket trä det som man historiskt använt? Men senare kommit på att vissa svampar efter behandling är mycket bättre och därför tagit över namnet?

Onekligen ett roligt område att fördjupa sig :slight_smile:

1 gillning

Väldigt intressant! I min värld är fnöske inte ett specifikt material, utan kort och gott något som går att tända eld på med väldigt små medel. Där passar ju både svamparna och murket kolträ in! Ändå kul med såna ord man kan spåra bakåt en bit!

Jag kan också tillägga att om man tänkt göra lite koltyg så funkar det inte med vilken bit tyg som helst! Strumpor från H&M går bort direkt, de fångar inte en gnista om du så använder upp hela tändstålet. Polyester och andra typer av blandningar verkar inte fungera speciellt väl heller (för mig). Däremot en klassisk tvättlapp i ren bomull tar gnistorna strålande! Jag trodde först jag gjorde något fel och höll på att ge upp mina tändstålsförsök när du tipsade om det!

Sen har vi ju ett annat litet område man kan fördjupa sig i: Hur skapar du den första elden med hjälp av flinta och stål? De flesta material vi har testat och lekt med är ju preparerade material som kräver en första eld för att kunna tända elden. Jag har nog dock inte testat tillräckligt mycket med svamp så den får jag återkomma med!

Men vad finns det mer för lättillgängliga material som fångar en gnista från flinta & stål? Björknäver gör ju det inte, t.ex., där behöver du modernt tändstål.

1 gillning

Vet inte, det är ganska svaga gnistor från ett eldstål.

Men kanske något som fluffet i kaveldun? eller om man samlar maskrosfrön precis innan de vill flyga iväg? Men detta är saker som inte finns året runt så det är ganska begränsad nytta även om det fungerar.

1 gillning

Jag såg en video för ett tag sedan där de testade en massa olika material för just det syftet: att fånga gnistor utan att vara preparerade på förhand. Nu kan jag inte hitta videon igen, men det enda materialet som de kunde få fyr på konsekvent genom att endast soltorka och banka ut fibrerna var…

…Vanliga jäkla brännässlor! Som finns i enorma mängder överallt i skogen!

De fångade gnistorna nästan direkt medan många andra material som man på förhand trodde skulle ta gnistorna mycket bättre inte visade något som helst intresse för att börja glöda.

Fritt ur minnet så plockade de nässlorna, rev isär dem för att dela på stjälken och hängde upp dem att torka i solen. När de var ordentligt torra så mosade de ner dem i pulverform och sen var det i princip bara att hålla en bit flinta i närheten så tog den gnistorna. Har för mig de inte ens använde metall mot flinta utan två olika sorters stenar.

1 gillning

Det hade jag inte kunnat gissa,
men då finns det ett nytt användningsområde till för dessa nässlor (för nässelsoppa är bara roligt precis i början av säsongen).


Tittade i boken “elda” för att se om han skrivit något om nässlor.
Det var inget om att använda nässlor som fnöske, men dock beskrev han hur man kan använda barken på nässlor för att göra ett litet rep, som han använde till en “eldborr”.

1 gillning

Jag hittade videon där de testade material!

De börjar med att beskriva problemet: Att de flesta använder preparerade material för att få eld med flinta och stål. Problemet är bara att det först efter första elden du kan ha tillgång till förkolnat material som fångar gnistorna från ditt elddon. Hur skapar du då den här första elden med vanligt förekommande naturliga medel?

Många sidor och bloggare rekommenderar inte metoden för ”Average Joe” för att det är nästan omöjligt.

Här testar de en jäkla massa olika material som de misslyckas med innan de kommer fram till ett par olika sätt som fungerar! Brännässlor är verkligen naturens eldstartare! De tar alltså en levande nässla, torkar den i solen i två timmar och får glöd med endast flinta och stål! Det är helt galet!

Det betyder också att om du bara har tillgång till nässlor, stål och en lämplig sten kan du få en eld utan några större problem när du vill.

Även legenden Paul Kirtley berömmer dem för videon:

1 gillning

Detta måste testas, för allt som tar sig med flinta och stål, det tar sig med alla andra metoder också.
Och nässlor verkar onekligen alltid finnas i närheten där barn leker.

1 gillning

Första testet misslyckades, torkad “bark” från nässla tog inte gnista inte ens från eldstål.

Jag tog ett par nässlor, tog bort bladen, behöll yttersta lagret på stjälken och lät den ligga och torka i solen i 2-3 dagar (det råkade regna ena dagen så det fick det fick torka lite längre).

Jag testade först med det som ett fågelbo, och sedan försökte jag smula sönder det, men inget tog gnistor.

Så jag konstaterar att mitt första försök med nässlor var negativt.

1 gillning

Hmm, jag gjorde ett par slag med flinta och stål också innan burken med de malda nässlorna slogs omkull och det gick inte att plocka upp ordentligt. Det var ju intressant att det inte fungerade för dig. Kan det vara olika sorters nässlor eller kanske inte fint nog nermalt?

Jag har sett fler filmer efter det som lyckas med samma sak och de verkar inte preparera nässlorna mer än att mala ner dem. Kan det vara att man bara måste mala ner dem till pulverform?

Ingen aning, men det skadar inte att testa med lite olika metoder.
När jag försöker nästa gång ska jag undvika att det regnar på det jag plockat (kanske något ämne sköljdes av), för även om det kändes torrt så kanske något som försvunnit?

1 gillning

Spontant tycker jag inte det borde göra någon skillnad att det regnat och sen torkat igen, men man vet ju aldrig. Jag tror nog fortfarande på teorin att man måste i princip pulverisera dem!

Kollade precis på en annan film där han misslyckas med att få fyr på nässlorna. Hans torkprocess låter lite som din. Han har låtit dem hänga länge så de är snustorra och helt bladlösa.

Videon i fråga:

Jag är nu mer inne på din teori om att det är något som försvunnit under någon del av processen. Om det är ett ämne (histamin och myrsyra är de verksamma ämnena i “stinget”) som lossnar under torkprocessen så borde det vara relaterat till ämnena som redan bekräftats försvinna.

Kan ju vara så enkelt att dessa ämnena sitter på de små stråna på nässlan och antänds väldigt lätt. Råkar du skaka den eller skölja av den efter den torkat så försvinner de för gott.

Om det är myrsyran som får det att reagera, kan man elda torkade myror?

Denna herren får eld med flinta, stål och nässlor:

Men han har en mycket mer omfattande process, som jag uppfattade som

  1. Plocka mycket torra vissna nässlor.
  2. Smula sönder stjälken så att det blir en “tuss” kvar, och låt allt damm och förvedade delar falla bort.
  3. Hacka och banka “tussen” med en sten så att man krossar fibrerna ännu mer.
  4. Rulla mellan händerna och dra isär fibrerna, och sätt ihop och rulla mer.
  5. Torka 24h på ett torrt ställe
  6. Sprid ut tussen över en större ytan och strössla träaska över allt material.
  7. Rulla ihop och kör mellan 2st plankor så att askan masseras in i fibrerna.
  8. Rulla mycket, men inte så mycket att friktionsvärmen antänder materialet.
  9. Ta en liten bit och använd med flinta och stål.

Och något som slår mig är hur mycket han masserade dessa fibrer, kan det vara som så att det finns lite “olja” eller dyl som han fångar upp och masserar in i fibrerna så att dessa blir “bärare” av det som är lättantändligt?

1 gillning

Jo jag missade delen när han blandade i askan. Det känns ju som ganska mycket fusk i det här sammanhanget. Kan ju lika gärna vara askan som fångar gnistan!