Friluftsbyxor: Vad använder ni?

Jag är nyfiken på vad ni andra har för erfarenheter kring friluftsbyxor! Vad använder ni mest? Vad har ni lagt åt sidan till förmån för andra par? Håller ni er till specifika märken eller modeller eller lite vad som helst?

1 gillning

Fjällräven i allmänhet och Vidda Pro i synnerhet

Jag har använt mina Fjällräven Vidda Pro i ungefär 15 år nu och de håller fortfarande ihop något sånär. Jag har dock sedan jag köpte de där första grå/svarta byxorna köpt på mig ytterligare två par Vidda Pro, ett par Barents shorts, ett par Karl Pro, lite tunnare byxor i samma stuk som Vidda Pro fast med lite färre fickor, samt ett par Grönland, vanliga jeans-liknande byxor, från Fjällräven.

Jag är dock ingen Fjällräven-fanboy, eller åtminstone tycker jag inte det själv. Jag har en hel del kritik mot dem, men byxorna är jag överlag väldigt nöjd med! Jag har ännu inte provat ett par byxor jag tycker mer om för skogsbruk!

Hållbarhet

Det är utan tvekan de friluftsbyxor som hållit bäst av de jag testat. Det är just materialet jag är speciellt nöjd med. Det är ett material som andas bra, är lätt, torkar snabbt, och står emot slitage väldigt väl! De enda faktiska hålen jag fått i materialet på mina byxor är från när jag råkade såga lite för nära låret på mitt första par. De har nu ett litet luftningshål på insida högerlår.

Hantverk

Däremot finns det en del att säga om kvaliteten på själva hantverket. Alla utom 1 av mina par är i precis samma storlek (48), eller åtminstone står det så på lappen i dem. Inga av paren är dock lika stora. Det kan skilja så mycket som att jag i vissa par kan gå utan bälte och känna att de sitter stadigt medan i andra par måste jag ha bälte på så de inte faller ner. Mina Grönland Canvas var så stora så jag var tvungen att sy in dem själv och tog in dem ca 10cm i omkrets runt benen och i midjan måste jag ha skärp för att de inte ska kasa ner. De är fortfarande för stora för mitt tycke men sitter mycket bättre nu! Jag gjorde samma sak med mina Karl Pro där jag tog in dem ganska mycket i omkretsen på benen. Nu är jag dock väldigt nöjd med båda paren!

På de allra flesta ställen sitter de dock ihop precis så väl som man kan förvänta sig av ett ledande friluftsmärke. Det är på ett fåtal ställen som trådar har gått upp och lossnat, ex.vis vid en av benfickorna på vänsterbenet har en hörna lossnat lite på mitt första par, sömmen mellan dragkedjan och skrevet har gått upp på ett par byxor. På samma par byxor var inte den skyddande biten fastsydd mot meshnätet till mobilfickan.

På shortsen har två av knapparna blivit så slöa att de inte går att öppna/stänga längre. Det kan såklart vara måndagsex jag fått tag på, men flera andra saker jag köpt från Fjällräven vittnar om samma typ av… ja, slarv… vid produktionen.

När det gäller ovan detaljer så får man ha i åtanke att jag haft alla paren minst 4 år då jag köpte det senaste paret (bortsett från Grönland-byxorna). Alla har hållit väldigt väl och det är bara små saker som jag nämnt ovan som brustit och jag gått och stört mig på vecka efter vecka. Dock har jag svårt att ha överseende med storleksskillnaderna, väldigt frustrerande.

Väderskydd

Absolut inget att klaga på här, de går utmärkt att vaxa för att få bättre vattenavvisande effekt! Annars står de emot vind, buskar, insekter, mm. väldigt bra! De torkar också väldigt snabbt om de skulle bli våta, vilket jag föredrar framför att ha saker som är helt vattentäta men omöjliga att få torra när de väl dränks.

Passform

Här har jag som sagt lite problem, men om vi tittar på passformen rent allmänt så sitter de väldigt bra på kroppen. Man har gott om utrymme för att böja sig ner, ta ordentliga kliv upp på stenar och stubbar och de tenderar inte ta emot någonstans. Jag brukar även ha dessa när jag är ute och cyklar då de går en bit upp mot ryggen och är ganska tillåtande i passformen även när man halvligger på cykeln. Dessutom ser de bra mycket bättre ut än en sån kroppsstrumpa för cyklister!

Fickor och förvaring

Fantastiskt bra fickor på dessa byxor, har ännu inte lyckats ta sönder någon av dem, varken de vanliga fickorna eller benfickorna! De är dessutom rymligare än många andra motsvarande då de har som en bälg som expanderar utåt när man har bylsiga grejor nerstoppade, som ett par handskar, en mössa, etc.

Jag gillar även att det är en enkel knappknäppning på fickorna och ingen dragkedja som kan fastna i grejor och gå sönder. Knapparna är tåliga och framförallt enkla att öppna och stänga även med vantar på!

Utlåtande

Fjällrävens Vidda Pro får 4 av 5 granar, det är som sagt det där slarvet vid produktionen som drar ner betyget, annars hade jag mer än gärna lagt till den där sista granen!

:evergreen_tree::evergreen_tree::evergreen_tree::evergreen_tree:

2 gillningar

Använt Försvarsmaktens M59 uniform fram till mitten på 90 talet antar jag o sedan M90. Det gjorda i ett slitstarkt, enkelt, impregnerbart, billigt tyg o framförallt robust material som du inte behöver vara rädd om vilket gör att du kan ligga vid brassn o njuta utan att vars rädd för gnistor od.
För vattentålighet vid kanotfärder o dåligt väder har jag sedan år 2003 vattentäta Goretex Tierra överdragsbyxor vilket jag upplever perfekt lösning. Låg vikt o ger ändå inte mycket ljud vid jakt.
Detta har funkat i alla år o håller än!

2 gillningar

Jag är ett stort fan av M90 uniformen och jag tror till och med jag har en gammal liggandes i källaren i någon flyttlåda! Riktigt bra och skönt material och jag kan inte annat än hålla med om att de lämpar sig riktigt bra för friluftsliv.

Jag tror min fåfänga har hindrat mig från att använda dem ute i skogen. Det är ganska ofta vi är ute där det rör sig en del andra och för mig känns det lite dumt att springa omkring i uniform när man grillar korv med ungarna men det är som sagt bara jag. Sen måste jag säga att regleringen kring hur man bär uniformen också satt sina spår😅!

Uniformen måste bäras upp på rätt sätt, alltid jacka på när man bär byxorna, fältmössa eller basker på huvudet, inga uppkavlade ärmar och ben och alla knappar knäppta, snyggt och prydligt sydda märken, etc.

Vet dock att det blivit mer avslappnat sedan min tid, speciellt det att man får bära uniformen civilt, etc.

Kör du med övriga delar av den personliga utrustningen också? Fältskjorta, keps, stridssäck?

Edit: Impregnerar du din uniform? Vax eller annat?

M90 säljs för civilt bruk sedan 20 år så det är ju synd att ditt resonemang begränsar dig om du anser det vara bra, kostnadseffektiva och praktiska plagg. Jag har flera uppsättningar och min uniform använder jag enbart i tjänst -Kronans utrustning är kungens, inte min. Vad barn eller fåfänga behagar förstår jag inte kopplingen. Hur tänker du här?

Övrig utrustning är ointressant för mig - har mer lämpad utrustning för mina egna aktiviteter i skogen.

1 gillning

Ursäkta att det tog tid, var ute på sista semesterturen för sommaren med familjen och hade bara mobilen med som jag fick någon minut här och där med.

Jag tycker att M90 uniformen, och framförallt byxorna är väldigt bra på alla sätt och vis och önskar väl till viss del att man hade möjlighet att bära dem oftare! Precis som du har jag dock hittat andra alternativ på den civila marknaden som fungerar bättre för mig! Mina Fjällräven-byxor är ett sånt exempel, tycker de är bättre än M90-varianten (om än jäkligt mycket dyrare nuförtiden! Köpte mitt första par för 800kr…) när det kommer till fickor och annat. Materialet är också lättare och mer snabbtorkande eftersom FM ställer andra krav på sin utrustning, som brandtålighet t ex.

M90-byxorna är dock som du skriver ett ypperligt alternativ för den som vill ha ett par välsittande, bekväma, överkomliga och jäkligt tåliga brallor till jakten, fisket, friluftslivet, etc!

Hehe, kopplingen till barn och fåfänga kommer sig av att av den tiden jag spenderar i friluftsbyxor så är ungarna med till 90%, vilket också medför lite andra aktiviteter än vad jag kanske valt om jag varit själv eller med jämlikar! Tycker bara inte det passar sig att springa runt i M90 i Bokskogen när man grillar korv, eller leker på skogslekplatsen, etc. Oavsett om det är den faktiska fältuniformen eller om det är en likadan kopia för civilt bruk så ser ingen annan skillnad.

Ett plagg som jag däremot har haft svårt att hitta en bättre variant av är värmetröjan! Denna mytomspunna myströja är i princip omöjlig att få tag på civilt till rimliga priser… Nu har jag hittat alternativ som är väldigt bra även där men jag kan ändå inte avhålla mig från att lite då och då söka runt online efter en värmetröja! Även balaclavan är fan bättre än civila alternativ som brukar vara alldeles för tunna och sladdriga för mitt tycke.