Fungerar det att kombinera eldstubbe med en eldgrop?

Hade en fundering vad som händer om man placerar en eldstubbe i en eldgrop.

eldstubbe ~ swedish fire torch
eldgrop ~ dakota fire hole

Dessa två tekniker brukar användas var för sig, men vad händer om man använder dom tillsammans?

Låt mig försöka förklara vilket problem jag försöker lösa, när man gör en eldstubbe så måste man ha en bra såg med sig och skapa en plan botten, sedan måste man antingen ha ett stort träborr för att borra ur kärnan på stubben, eller så klyver man stubben i fyra delar för att tälja ur kärnan för att sedan sätta ihop stubben igen. När man har en delad stubbe så måste man ha lite ståltråd för att hålla ihop delarna, och ståltråd är inte något man brukar ha med sig ut.

Sedan har vi eldgropen som är ett sätt att få bättre luftflöde genom sin eld så den brinner bättre och därmed inte ryker så mycket.

Så tillbaka till stubben, låt oss säga att man inte lyckas kapa den så botten och topp blir så släta att den vill stå på egen hand, vad ska man då göra? Sänka ner din lite i marken och därmed offra en del av stubben som aldrig kommer att brinna?

Sedan har vi problemet med att de ofta drar tjuvluft i de delar där stubben är klyvd, vilket försämrar luftflödet i mitten av stubben.

Så vad händer om man bara gräver ner sin “stubbe” (dvs en kapad bit stock) i marken,
och gräver ett luftkanal ner till botten av stubben.
Packar hålet så att det blir lufttätt runt stubben, och så att jorden håller sidorna på plats.

Tänker lite som denna enkla skiss där det bruna ska föreställa en nedgrävd eldstubbe, med ett ventilationshål enbart i botten (inget i sidan som man brukar göra).

Fördelen är att man då borde kunna klara av att skapa denna eld med mycket enkla verktyg.
Och man får en eld som kan brinna länge, eftersom stubben kan inte falla sönder och välta. Så man kommer att elda upp precis hela stubben med optimal förbränning (förhoppningsvis).
Det borde gå att göra denna även i sandig jord som normalt rasar ner i hålet.

Vad tror ni, är det något att fortsätta att experimentera med?

1 gillning

Det låter som en väldigt intressant idé! Spontant känns det som att om man bara får den att komma igång så borde det fungera så som du skriver. Enda problemet jag kan tänka mig är väl att få den att börja brinna om man börjar nere i gropen.

Har man den uppe så har du syre som kommer in från sidorna (förutsatt att det är en klyvd stubbe) och man har större möjlighet att lyfta, vinkla och annat för att få in rätt mängd syre från undersidan. Det borde ju vara ungefär samma sak om du gräver ner den först men man har som sagt mindre flexibilitet.

Jag har sällan tillgång till sådana stubbar så om du får möjlighet att testa är jag väldigt intresserad av resultatet!

Tänker att man skulle kunna göra samma sak med pinnar då, men sämre brinntid men bättre värme per minut om man bara trycker hålet fullt med stående lagom tjocka pinnar och sen drar ut den mittersta och fjuttar eld! Se till att man har ett par bastanta pjäser på vardera sida som man kan ställa kaffepannan på!

Har du gjort eld Dakota style någon gång? Jag har faktiskt aldrig provat själv, men jag vet att du har ordentliga spadar :wink:

För mycket länge sedan, och det fungerar. Då var det mycket pinnar, torra barr o dyl.

Men det är lite knepigt med marken, där jag växte upp var det mycket sandig jord, och sandjord har en förkärlek för att rasa och då blir det helt fel. Men om man är i ett område med mer “lerjord” så lär detta inte vara ett problem.

För att få ett bra luftflöde bör man inte ha för stor diameter på hålet, det är trots allt en “rocket stove” fast under mark, så lite lagom smal och hög är lämpligt.
Men då är man tillbaka till att sitta och mata elden hela tiden eftersom man inte får ner så många kvistar, och därför brinner de upp fort.

De som jag har gjort har varit täta i sidorna när man börjar, all luft har kommit genom det hål jag sätter i sidan ganska långt ner. Men visst för att få igång en stubbe så har jag jobbat med mycket spink i hålet för att “dra upp luften”, och vid ett tillfälle var stubben inte helt torr så då fick man jobba rätt mycket med att hälla t.ex. t-sprit ner i mitten och blåsa in genom luftningshålet för att få fart på den.
Men när det väl var startad så brann de (trots att den bara var halvtorr).

Samma här, det är inte så populärt att ta ner stående döda träd eller kapa tjocka grenar från döende träd.

Skulle misstänka att jag kommer att testa detta med lite spillvirke från något hemmaprojekt istället,
tänker att man kan ta 4st spillbitar (kanske reglar 45x45 eller 45x70) och trycka ihop för att simulera en liten stubbe. Då får man dessutom en testmiljö som är repeterbar så man kan jämföra brinntid t.ex. om man ställer den ovan jord eller under jord.

1 gillning

För övrigt, den typ av eldstubbe jag har testat är ganska nära den första typen som visas i denna video

1 gillning

Skulle det fungera om man börjar med en dakota brasa och när man fått till en liten brasa med bra kolbädd nere i hålet trycker man ner stubben över och tätar sidorna. Då bör man väl hyfsat snabbt få stubben att ta fyr utan att behöva sitta och stoppa småpinnar i hålet?

1 gillning

Kul tanke, för naturligtvis behöver man inte ha allt färdigt när man tänder.
Om man tänder stubben först, eller om man tänder hålet först, det är en mycket är en bra fråga.

Dessa eldstubbar går ganska bra att flytta trots de brinner för de är svala på utsidan.
Så det är en smal sak att ha hålet klart, och sedan bara sätter man ner stubben och tätar.

Eller som du är inne på, får fart på hålet, och sedan håller man stubben över öppningen och använder stubben som skorsten tills den brinner, och sedan sätter sätter ner den i hålet och låta den fortsätta.

Sedan kom jag att tänka på att man inte behöver sänka stubben helt under markytan. det kan fungera att låta den sticka upp några få cm för att kunna ställa t.ex. en gryta eller dyl på den.
Så det är också en variabel man kan experimentera med.

1 gillning

Hur fungerar det med brinntiden om man sänker ner den respektive har den ovan mark, tror du? Om den inte påverkas avsevärt är ju detta ett perfekt sätt att få en ”kamin” i tält utan botten, under en tarp eller liknande. Man kan komma mycket närmare elden och rikta värmen på ett annat sätt än om har vanlig lägerled eller ens vanlig stubbe.

Sätt någon form av reflektor precis bredvid så man får in värmen mot sovplatsen bara!

Detta får vi nästan ta och utföra lite tester på! Kanske ska ta och passa på och byta ut en promenad mot lite experimenterande med eld?

1 gillning