Hängmatta

Att sova i hängmatta har blivit mycket mer populärt sedan för ca 15 år sedan när jag testade min första osymetriska hängmatta från Hennessy Hammock. Nu finns det hur många som helst, till och med hela tält som går under benämningen hängmatta. Sedan jag började vara ute mer med barnen har jag verkligen uppskattat hängmattorna mer på dagsturerna. De är lätta och snabba att sätta upp, bekväma att både sitta och ligga i och man kommer upp från marken och kan placera alla ungar i en hängmatta och pappa i den andra medan man äter mellanmål.


Hängmattan uppe under dagsturen, bättre vila än så får man inte!

Att sova i hängmatta kräver dock lite mer, det är viktigt att man spänner hängmattan rätt så man inte ligger i bananställning, vilket blir extra jobbigt om man är magsovare.


Lyckligt ovetande om att vinden kommer vända under natten och blåsa rakt in under tarpen!

Sen har vi själva isoleringsbiten, i ett tält får du effektivt skydd mot väder och vind och med ett bra liggunderlag, bekvämt och isolerande underlag.

Sover du i hängmatta måste man nästan ha en ”underquilt” och en vanlig ”quilt”. Personligen har jag inte testat men har hört från andra att detta ska vara så nära himmelriket man kan komma.

Vad har ni för erfarenheter av hängmattor?

1 gillning