Hur möter ni våren/sommaren 2023?

Först och främst vill jag bara berömma personen (Gustav?)/personerna bakom hemsidan, forumet och podden för ett utomordentligt jobb. Det märks att mycket tanke och slit har lagts ned. Riktigt gött att ha ett forum för svenska förhållanden. Annars blir det lätt att man sitter och försöker översätta ord/situationer i brittiska eller amerikanska forum till sin egen verklighet.

Med vinterns kalla och blöta slöja på väg bort från vårt avlånga land, hur möter ni våren och sommaren med utgångspunkt från vårat intresse?

Själv har jag i några år kört på teman för att få någon ordning på allt det som ska läras in/övas. I år har jag spenderat tiden på att mata in svenska träd och växter och deras användning (mat, bränsle, byggmtrl, sjukvård etc) och utmanat mig själv med att försöka hitta klibbalar, gråalar, hassel, ask etc bara genom att stirra frustrerat på de kala stammarna. Nu när det grönskar så tänker jag köra det på overload och även lägga in buskar och mindre växter. Det är fokus 2023 för mig iaf.

Tidigare år har jag haft teman på lägerbyggande, fällor (utan att använda de skarpt eller lämna de oövervakade givetvis), olika typer av eldstäder samt konstiga jaktvapen (atlatl och bolas).

Överlag pysslar jag mer eller mindre lyckat även med visuell spårning i barmark och lägger in såna tillfällen när andan faller på.

Hur tänker ni kring kunskapsförkovring? Och hur möter ni grönskan i år?

Mvh

/Zatarra

4 gillningar

Riktigt kul att du hittat hit, varmt välkommen!

Tack för de fina orden! Kul att det uppskattas! Det är nog mest jag som pysslat med det på ledig tid med mycket feedback, råd och inspiration från forumbesökare och promedkamrater.

Precis, tycker att även om bushcraft innebär i stort sett samma sak oavsett var i världen man befinner sig så finns det många subtila skillnader i hur ingrott det är i den svenska folksjälen. Det läggs mer fokus på att leva med naturen snarare än av den. Här i Sverige bankas “Lämna inga spår” in medvetet eller omedvetet i varenda liten unge som produceras, medan det på andra ställen i många fall verkar råda en mentalitet av att leva av naturen istället. Sen är det som du säger, bekvämt att skriva och läsa på svenska för en gångs skull!

Jag har personligen hamnat i en liten svacka när det kommer till rent utövande, andra livsåtagande tar väldigt mycket tid just nu så man har tur om man hinner sitta och filosofera en stund medan ungarna leker någorlunda tyst i närheter. Allt har sin tid i livet!

Har nog inte haft något specifikt fokus på sistone heller utan det blir lite av varje. Väldigt trevligt att hitta nya växter man kan läsa på om och testa på! Har lärt mig en hel del om näring och kroppens behov, mm. i den vevan. Samtidigt börjar jag även så smått förstå en viss tjusning i fågelskådning, det är otroligt intressanta djur med väldigt varierande beteendemönster!

Visuell spårning har jag velat bli bättre på, det är riktigt häftigt om man kan bli duktigare på! Det hänger bra ihop med navigering efter naturens mönster. Att kunna se och tolka djurens liv och sedan fundera kring hur och varför de gör som de gör och sedan koppla det till navigering är väldigt spännande! Ska dock tillägga att jag alltså inte är speciellt bra på det, bara att det hade varit häftigt att kunna i större utsträckning!

Du nämnde även lägerbyggande, har du någon favorittyp av läger? Det är alltid roligt att höra om och alltid ett väldigt hett och omdebatterat ämne!

/Gustav

Har tyvärr inte hunnit med så mycket i år, men trots detta så försöker jag ändå träna på de kunskaper som jag vet behövs och använda dessa i min vardag (trots att det inte behövs).

Man kan ta ett litet exempel, nu under vintern så har jag en kamin som jag använt för att hålla varmt i huset. Varje gång man tänder denna kan man antingen gå den enkla vägen och bara använda några tändblock och så är det klart, eller kan man ta fram kniven och tälja en fjädersticka (eller dyl) för att tända istället, och sedan ha som mål att 1st tändsticka ska räcka.

Vidare har jag sett till att alltid ha en bit paracord i fickan och använt detta som distraktion genom att träna på att göra knopar utan att titta så jag får in dessa i muskelminnet, detta har t.ex. fungerat bra när jag varit på resande fot (men glöm inte att lägga ner repet i väskan innan säkerhetskontrollen, för rep drar till sig uppmärksamhet). Mycket trevligare än att stirra på mobilen hela tiden.

Så nu när våren är här ser jag fram emot att försöka frigöra lite tid så jag kan använda dessa ute i naturen istället.

1 gillning

Jo men ett hästjobb är det, framförallt att göra det på fritiden. Bra ljudkvalité på podden också, inte alltid det lättaste att få till.

Och det är ju bra men blir lite inhiberande kanske. Allemansrätten är ju fantastisk men ska man gå “all in” i denna hobby så måste man ju äga mark eller åtminstone charma en markägare och få tillstånd att ansvarsfullt gå lös. Och sen har vi ju frågan om urskog vs trädplantager som inte översätts lika bra till förhållanden i USA och Kanada som du är inne på i poddavsnittet med Mattias Norberg. Norge är förövrigt ett underskattat land med allemansrätt och mycket urskog. Kan varmt rekommenderas som resmål med bil och tält.

Gillar Tristan Gooleys genomgång av att tolka fågelläten! Sett befängda mängder rovfåglar sedan jag börjat lyssna på hur övriga fåglar kommunicerar.

UF Pro har en youtubeserie i fem delar som heter guide to tactical tracking. Ligger på typ en timme totalt så kanske funkar när ungarna somnat :slight_smile: Fokuserar på människor men det är samma principer.

Gjort en hel del varianter men favoriten är nog en lean-to med täckta sidoväggar och en upphöjd plattform som bädd/golv. Typ halvmeter högt och med pinnar i rutmönster med löv och ris intryckt för att skapa värmefickor. Passar fantastiskt till vårt kalla land. Den mest spännande var dock triangelplattform några meter upp mellan tre träd (brunbjörnar klättrar ju tydligen inte lika bra som svartbjörnarna på andra sidan atlanten) i ett väldigt björnfrekvent område.

Vad har du själv för favorit?

1 gillning

Bra idé! Den tänker jag sno.

Skulle bygga ett större läger med några polare för ganska många år sedan och fick i uppgift att köpa in lite mtrl på Claes Ohlson. Kassören blippar:

Silvertejp
Yxa
Såg
Rep

…och stirrar givetvis förskräckt på mig (detta var i Sthlm), varpå jag inser hur det ser ut och försöker mig på ett avväpnade leende som nog bara spädde på den stackars kassörens Beckfilmsinfuserade fantasi om vad jag hade för helgplaner.

Tänker ibland på den kassören och gissar att det är ömsesidigt.

2 gillningar

Har testat göra några provläger men det blir snabbt knepigt när man inte äger marken och kan fixa bra ved. Blir aldrig samma sak med pinnar från marken, hehe. Det har mest blivit “stylade” kojor med ungarna och när man ska ut själv så tar man den enkla vägen och slänger upp en tarp eller ponchon!

Det tar ju sån otrolig tid och energi att försöka få till, bara något så enkelt som ett krypin som tar den värsta vinden, än mindre håller regnet ute. Ser istället till att följa Mors Kochanskis råd att alltid bära med sig en sån där rymdfilt så man kan bygga hans “superläger”! Kort går det ut på att man sätter upp rymdfilten som ett tält runt sig och tänder en brasa utanför. Även om det är långt under nollan kan man få en ganska dräglig natt i ett sånt improviserat läger!

Det är dock få saker som slår en väldigt enkel tarp-uppsättning efter en lång dags vandrande så man kan fokusera på att få igång brasan och börja stirra in i den!

Detta låter ju väldigt intressant! Då gjorde du gissningsvis en ram likt en sån trekantig ryggsäcksram som finns med i alla bushcraftböcker och hängde upp en i träden? Med rep eller i trädklykor? Sen på med fler korsande pinnar?

Typ såhär:

Har kört det med min lean-to setup. Linjerade insidan med rymdfilt. Eld utanför varpå värmen studsade mot eldreflektorn bakom elden upp mot rymdfilten och sen ner på sovplattformen. Blev väldigt bekvämt i -5 C även med höstsovsäck.

Bästa tvn.

Exakt så. Inga klykor bara surrningar. Surrade fast pinnar i tajta rader med hamparep. Gött att inte använda spikar eller plast. Några hugg och sen återgår allt till naturen.

Om man tajmar in en utflykt med strax efter en storm eller nästan storm så brukar det finnas gott om pinnar på backen. Så omdirigerar man dem i nån dag innan man sprider ut dem igen.

1 gillning

Ha! Ingen dum idé alls! Gäller bara att hitta tre rediga träd som står tillräckligt nära varandra! Men det är klart, samma princip används ju för att bygga väldigt bekväma stolar för skogen.

Fick du sova gott utan störningar från björne?

Bra poäng! Det är inte bara prima brasved som trillar ner :joy:

Nej inte alls. Detta var i en nationalpark i Transylvanien, med jag tror Europas tätaste björnpopulation. Det knäcktes grenar och frustades hela natten lång. Sen hjälpte inte den lokala vargflockens ylande heller… :slight_smile:

2 gillningar

Hade en grej som skulle göras nu under sommaren; Inviga yngste sonen i säker knivhantering! Han fyllde 4 i våras och har nu fått sin egen Mora Scout, precis som sina storasyskon.

Det är ganska kul när man tar fram den, i vanliga fall är de vana vid att bara slita upp förpackningarna till sina nya prylar och leksaker men denna gången var annorlunda. Han var tvungen att sitta still och bara hålla i det oöppnade paketet tills både jag och syskonen sagt vårt om hur viktigt det är att hantera sin kniv på rätt sätt.

När det sen var dags för själva öppnandet blev det nästan som helig ritual för honom. Med ögonen fixerade på knivbladet testade han lite olika grepp och vi pratade om hur man lämnar över och håller kniven och hur man inte ska tälja med syskonen (eller någon annan) framför sig.

När allt var över och kniven nerpackad bland mina grejor igen inför nästa skogstur hade han växt flera centimeter och berättade vitt och brett för alla om vad som gällde för att få ha egen kniv!

Tror det kan vara ganska viktigt för framförallt pojkar att få ha lite såna ritualer vid olika tillfällen i uppväxten!

Tänkte passa på att höra om någon har tips och idéer för projekt för honom (förutom grillpinnar) och syskonen att lära sig bättre knivhantering? Samt, ni som har barn, hur har ni invaggat dem i kunskapen i hur man använder sig av detta uråldriga redskap?

1 gillning

Kul och pedagogisk ritual!

Är fjäderstickor kanske för avancerat för en 4-åring? Annars är väl det en nyttig och rolig grej som dessutom sen används för nåt annat roligt.

Upphängningskrokar till kittel/verktyg kanske också kan funka? Dock lite mer kapa/skåra så kanske nåt för de lite äldre.

Vill man avancera med de lite äldre kan jag även tänka mig (med klar och tydlig förklaring att sådant enbart får användas i nödsituationer) att tillverkning av småviltsfällor kan vara utmanande. Det är mycket småpill och korrekta vinklar men väldigt kul när man får till det. Då tänker jag mig framförallt s.k. “spring-traps”. Där måste ju verkligen finmotorik, mognad och vördnad för naturen vara på plats så bäst för de lite äldre men kanske någon form av sluttest?

1 gillning