Hygien i vildmarken

Hur håller man sig ren och fräsch i vildmarken så man slipper tråkiga problem som skav, infektioner och irritationer? Det finns en del väldigt små och enkla saker man kan göra för att både bli ren och känna sig väldigt mycket mer fräsch när man är ute!

Fempunktstvätten

I lumpen lärde vi oss vikten av att sköta hygienen i fält med hjälp av fempunktstvätten som sedan följt med mig till alla möjliga andra äventyr. Det är en väldigt enkel och snabb tvätt som på intet sätt är komplett men fullgod om man har dåligt med tid eller av annan anledning inte kan ta ett ordentligt bad, tvätta hår, etc. Ett absolut minimum, helt enkelt.

  1. Händerna
  2. Ansiktet
  3. Armhålor
  4. Intima delar
  5. Fötter

En väldigt användbar grej att ha med sig i packningen är en hopfällbar hink! Jag har en som rymmer ca 5 liter och är perfekt när man ska fylla upp med rent vatten att tvätta sig i. För att inte smutsa ner det rena vattnet använder jag en kåsa eller större mugg bredvid som man skopar upp lite rent vatten med. Detta använder du för att tvätta den delen av kroppen du är på.

Det är viktigt att börja med händerna eftersom det är händerna som kommer vara delaktiga i tvätten av resten av kroppen. Sedan är det bara arbeta sig neråt på kroppen sakta men säkert. Tvätta noggrant, var uppmärksam på småsår och klipp naglarna!

Efter genomgången tvätt är det väldigt skönt att få på sig rena och torra underkläder. Avsluta med tandborstning!

1 gillning