Kaffe: Hur brygger ni ert kaffe i skogen?

Kaffe är en av de där ganska ikoniska sakerna för bushcrafters (ja även för andra) då det kräver vissa redskap för att man ska få sin koffeindryck när man är ute i skogen. Det går bara inte att traska ut i skogen och förvänta sig att kaffet ska finnas där. Nej, det kräver vissa förberedelser!

Lika många sätt som det finns att tillreda det bruna flytande guldet finns det redskap gjorda för att tillaga det, både för friluftsmänniskor och vanliga Svensson! Även Försvarsmakten har gett sig in i diskussionen om hur man bör gå till väga för att brygga en ordentlig kopp kaffe för rediga karlar i utomhusmiljöer (se bifogad fil längst ner)!

Hur man brygger den bästa koppen kaffe är det många som vet, men den viktigaste komponenten med att dricka kaffe i skogen måste väl ändå vara en rofylld stund och en naturskön utsikt?




Snabbkaffe

Jag har nästan alltid en liten burk med snabbkaffe med mig i packningen. Den är ypperlig som nödkaffe om alla andra metoder skulle fallera. Sen brukar vi även ha med oss varm choklad till ungarna, kanske en kopp te till frugan så det kan ibland vara svårt att motivera att brygga en hel kanna kaffe så då brukar det få bli den frystorkade snabbvarianten!


Det är såklart inte den godaste varianten men den är pålitlig, snabb och enkel!


Kokkaffe

Den mest typiska varianten av kaffe, kan tillagas över öppen eld, på stormkök, etc. Kaffepannan med en liten grangren nerstoppad i pipen för filtrering av bönorna är en klassiker för utomhusliv och har använts av alla från nordligaste Norr till Trelleborg i söder och är nog den variant som faktiskt smakar bäst utomhus när den är rätt tillagad!

Förr använde man denna varianten för att det helt enkelt var det smidigaste sättet och det finns än idag många väldigt bestämda åsikter om hur man kokar kaffe ute!

Hur man går tillväga för att koka sitt kaffe är det många som vet, men ingen är överens om. Vissa hävdar å det bestämdaste att man absolut inte får uppnå koktemperatur på sitt kaffe medan andra hävdar motsatsen; att kaffet blir gott först efter ett antal minuter kokande!

Bryggkaffe

Riktiga kaffekokare finns sällan ute i skogen då de kräver bland annat elektricitet för att fungera. Så om man inte är ute i rejäl åska och lyckas rikta Tors vrede mot den stackars kaffekokaren så får man helt enkelt lämna den hemma och använda sig av de metoder som inte kräver så mycket.

Nuförtiden finns enkla trattar att köpa lite överallt, både ihopfällbara och vanliga, i porslin, metall, plast, silikon, etc. Allt som krävs är ett filter och någon skopa bryggkaffe!

Denna typen av kaffe blir nästan alltid lika bra eller bättre än där hemma i bryggaren, men kräver lite mer prylar och kräver även viss rengöring efteråt.

Mokabryggare

Det italienska märket Bialetti har sedan 1931 tillverkat Mokabryggare för kaffe. Kaffet bryggs genom att man fyller på bottenbehållaren med kallt vatten, lägger en skopa kaffe i korgsilen ovanför och ställer den på plattan eller elden. Värmen gör så att vattnet förångas och pressas upp genom korgsilen där det tar med sig kaffe upp till toppbehållaren.

När kaffet är färdigt häller man bara upp det från mokabryggaren till koppen och du har en kopp perfekt gott kaffe! Denna metoden är väldigt smidig då det kräver minimalt med disk (du bara tömmer behållaren genom att skaka ur kaffesumpen) och lägger tillbaka den i packningen när den svalnat. Väldigt trevlig metod för friluftslivet som skapar en lite lyxigare känsla än de övriga metoderna.

Det blir som sagt väldigt gott kaffe i en Moka, men nackdelen är att de är relativt små så om man vill ha mer än en kopp eller om man är fler kaffesugna så får man dra igång den flera gånger efter vartannat. Detta är i högsta grad lyxkaffe när man är på tur, medan de andra kanske mer skulle klassas som funktionskaffe.

Hur går ni tillväga när ni är kaffesugna ute i skogen?

1 gillning

Dokument om kaffekokning från Försvarsmakten:

KaKoB: Bestämmelser för kaffekokning vid Försvarsmakten, 1986
kakob.pdf (1.4 MB)

H KaKo: Del 1 Grunder, 2007
HKaKo2007.pdf (553.3 KB)

Bryggkaffe / filterkaffe

Utan tvekan det jag upplever vara det godaste kaffet, men det kräver lite planering för man vill inte ha med sig dåliga bönor ut i skogen (färdigmalda bönor börjar oxidera och tappa smak när de kommer i kontakt med syre, så efter de har blivit malda eller paketet har öppnats så har man ca 1-2 veckor med gott kaffe…).

Så det fungerar dålig att ha ett kaffe-kit liggande i ryggsäcken eftersom bönorna blir dåliga, och då spenderar man en massa tid på att brygga kaffe som ändå inte blir bättre än t.ex. snabbkaffe.

Men med bra bönor och lite planering så detta mitt förstahandsval när det kommer till kaffe både i skogen och hemma.

snabbkaffe

Detta är något som jag också har börjat ha med mig, eftersom det bara kan ligga i ryggsäcken.
Smaken påminner om automatkaffe, och är varken bra eller dåligt

Dock eftersom det är mitt andrahandsval så har jag letat upp snabbkaffe i portionsförpackning, så jag slipper ha en öppen burk (som kanske skulle ta åratal att förbruka).
Men det var lite av en utmaning att hitta svart snabbkaffe i portionsförpackning i Sverige, det verkar som detta är en produkt som inte är gångbar i detta land, det finns många med namn som “3-1 kaffe”, men detta är produkter som ofta är 90% socker och “Coffee Whitener” och knappt innehåller något kaffe alls. Dessa bör undvikas till vilket pris som helst. Tror för övrigt att 1 bit Cho-ko-kola innehåller med koffein än 3-1 kaffe, men smakar betydligt bättre.

Hur som helst, jag har hittat portionsförpackat svart kaffe på amazon.de, och det kan vara värt det lite högre priset för så länge förpackningen är oöppnad så håller snabbkaffe nästan hur länge som helst.
För skoj skull så köpte jag hem både Jacobs och Nescaffe, och Jacobs smakade lite bättre (för att vara snabbkaffe alltså :slight_smile: )

Tror inte jag har sett Jacobs i Sverige men det är ett helt vanligt volymkaffe i Tyskland,
är någon nyfiken kan jag ta med några för jag har lite för många i lager (det var en stor paket man var tvungen att köpa).

kokkaffe

Utan tvekan är kokkaffe ett bra alternativ, men dessvärre dras med samma problem som bryggkaffe, det krävs nymalda bönor för att få ett bra resultat. Jag har också experimenterat med denna typ av kaffe, och det krävs lite mer tålamod och mer grovmalda bönor, men det blev utan tvekan ett bra kaffe.

Men i slutet av dagen är det lite av en smaksak om man föredrar bryggkaffe eller kokkaffe, för det går att brygga bra kaffe med båda dessa metoder (om man vet vad man gör). Jag personligen föredrar bryggkaffe, men eftersom man slipper bryggtratt och filter med kokkaffet, och kvaliteten är snarlik så fungerar båda metoderna.

Press kaffe

Smaken på kokkaffe påminner för övrigt mycket om “press kaffe”, som jag noterat verkar vara vanlig med vissa campare eftersom koksystem från t.ex. Jetboil kommer med en “kaffe press”.
Men eftersom jag inte använder dessa system så har jag ingen press, och kommer nog inte att köpa en heller.

1 gillning

Jag provade vietnamesiskt Chá-Phê för första gången idag och slogs av hur bushcraft-vänlig tillredningen är (i alla fall om man har mer tid än för en snabbkaffe). Det är nästan som ett mellanting mellan fransk press och italiensk mocka. Det malda kaffet placeras i perkulatorn och ovanpå fästs ett metallfilter, perkulatorn vilar ovanpå kaffemuggen, sedan fylls perkulatorn med på gränsen till kokande vatten och kaffet droppar ner i muggen. Sedan tillsätts kondenserad mjölk för en på samma gång stark och söt dryck.

2 gillningar

Det var en sak som jag kom på med bryggkaffe,
har man en bryggtratt med sig så fungerar denna bra som ett förfilter för dricksvatten.

Många bushcraft verkar använda en bit tyg (t.ex. en shemag eller snusnäsduk) för detta, men man kan lika gärna använda sin bryggtratt (så länge man häller lite kokande vatten över bryggtratten innan man använder den nästa gång).

1 gillning

Jag har också funderat på såna portionspåsar med snabbkaffe men skitit i det för att det inte gått att få tag. Man kan beställa genom företag från vissa svenska grossister men det känns som att ta det ett steg för långt, hehe.

@friskytt Har aldrig sett den sorten innan! Hur är ihopplockning och rengöring? Måste man ha kondenserad mjölk för det kanske kan bli knepigt att ha med och förvara? Ser fram emot testrapport från skogen!

Jag tar gärna upp dig på erbjudandet om att smaka portionsförpackat vid tillfälle! Jag gillar visserligen att kunna justera styrkan och storleken på koppen genom att hälla på mer pulver men det är smidigt att ha dem förpackade styckvis! Man får väl bara ta en extra kopp om det inte räcker med första!

Håller för övrigt med om det där med nymalda bönor, speciellt har jag upplevt den trista lite sura smaken på kokkaffe som stått för länge i sin öppnade förpackning. Det blir sällan att man använder upp allt kokkaffe inom tiden så man får hjälpa till lite med kaffepressen där hemma. Sen tycker jag att det kan vara ganska svårt att dimensionera mängden bönor mot mängden vatten till kokkaffe. Min bror gav mig rådet vid någon skogstur:

”Häll i ganska mycket kallt vatten. Börja häll på kaffebönor försiktigt och fortsätt tills du har en liten kulle som flyter ovanpå vattnet.”

Det blev gott kaffe den gången men jag tycker att det varierar lite väl mycket i kvalitet. Kan visserligen vara kaffekvaliteten som spökar. Jag är inte sån finsmakare utan nöjer mig oftast bara jag får i mig kaffe som man inte behöver äta med sked.

@friskytt Nu har jag läst på lite om vad det är för något påhitt och det låter riktigt trevligt, speciellt för varmare dagar! Måste man ha ett sånt speciellt kaffefilter eller funkar det med andra typer? Såg att de är ganska små; endast 100ml eller 240ml hittade jag. Jag behöver ofta det dubbla när jag är ute :joy:

Om man köper det i din första länk, får man hela metallgrejen då? 59kr känns ganska lite… Knappt man får ett vanligt engångsfilter för den summan nuförtiden!

Nu ställer du många svåra frågor på en gång. :sweat_smile: Jag provade som sagt (och lärde känna) det för första gången idag, på ett café, långt från Vietnam. Så jag har egentligen ingen aning om någonting, men gott var det och det verkade enkelt nog. Jag tänker mig att man bara plockar ur “filterpressgrejen”, tömmer den hjälpligt på kaffebönor och sköljer/diskar.
Jag tryckte också att 59:- lät billigt, men samtidigt är det ju någon massproducerad grej i tunnplåt. Säkert inte det mest hållbara, men till det priset kan det ju nästan kvitta.
Vad gäller den kondenserade mjölken finns det ju att få tag på i ganska små förpackningar (typ 1-1,5dl?), och är man ett par som dricker samtidigt, eller man behöver fler koppar, kan det nog vara lagom. Annars går det säkert att dricka svart också.

1 gillning

Haha, sorry men du har oändligt mycket mer erfarenhet av det än jag :grin:

Jo, det verkar onekligen väldigt smidigt, i stil med Moka-bryggaren. Man får ju ha i åtanke att det där filtret är till en kopp så ska man dricka några stycken måste man ju ha ett helt gäng med dem. Nu blev jag sådär sugen på att köpa något nytt igen! Du har inget eget sånt filter då, tolkar jag det som?

Haha, nej, det har jag inte. Men kommer nog att skaffa ett för att experimentera!

1 gillning

Jag brukar nöja mig med snabbkaffe för att det är absolut enklast. Det är inte speciellt gott men jag är inte så kräsen i skogen.

Jag har även en Handpresso som är en portabel espressobryggare. Den laddar man med ese-pods och hett vatten. Ese-pods är liknande nespressokapslar, fast ese är formade som små puckar av malet kaffe omslutet av tepåsepapper.

Trycket för bryggningen pumpar man upp för hand. Ungefär som en minicykelpump.

Kaffet blir helt okej, betydligt bätte än snabbkaffe, men går inte att jämföra med det jag får från min stora espressomaskin i hemmet.

Normalt sett är den inte värd pengarna (kostar runt tusenlappen ny) men jag hittade min på loppis för en femtilapp. Ese-pods kostar cirka 3 kr/styck. Jag brukar köpa en kartong åt gången på Alrp i Malmö när de säljer pods med kort datum för halva priset. Podsen är individuellt förpackade i aluminiumplastfolie och håller sig fräscha i evigheter.

3 gillningar

Var lite sugen på en sådan för något år sedan när de var ganska populära men det blev aldrig. Kändes som för mycket meck och för dyrt för att få kaffe i skogen. Dessutom bara ännu en grej att ha reda på i packningen.

Hur skulle du säga att den står sig mot bryggkaffe och kokkaffe? Gissar att den var värd priset du betalade men kanske inte ordinarie pris?

Det är en kul teknikpryl men inte värd pengarna den kostar ny. Själva bryggandet är inte speciellt meckigt utan mest kul. Man får dock bara några cl starkt kaffe per omgång. Passar som lyxig “espresso” efter maten, mindre lämpad som kaffepauskaffe. Du får gärna låna och testa. För tillfället har jag dock endast koffeinfria pods hemma.

1 gillning

Jag har nu testat Rekyls kokkaffe hela två gånger! Väldigt mörkt är det, gott, men starkt. Som man vill ha det en svinkall dag i skogen! Eftersmaken är nötig och gör sig väldigt bra som kokkaffe.

Testade även det i kaffepressen hemma men jag fick inte riktigt samma känsla, tror jag tog för lite bönor eller så lät jag inte det stå och dra tillräckligt länge.

Första intrycket är åtminstone positivt; vi får se hur det står sig i kommande test! Någon som kan rekommendera ett bra kokkaffe?

1 gillning

Råkade notera något underhållande i den reklam som kom i min riktning (som jag inte har något emot).

Blev förvånad när jag såg att Röda stjärnan tagit in portionsförpackat kaffe.

Så om man ogillar amazon så finns den alternativ (dock har jag inte provsmakat detta kaffe)

1 gillning

Där ser man! Får bli några påsar merförsäljning nästa gång man besöker Röda Stjärnan!

Påminner lite om påsarna vi fick i lumpen. Den goda sorten då! I vissa fall fick man näskaffe istället i grönpåsen och då blev man besviken.

Tror även det kan vara smart med den här typen av varor pga beredskapshetsen som råder just nu bland många här i Sverige och världen.

1 gillning