Kaveldun - Typha latifolia

Kaveldun, Typha latifolia, (finns även ett mindre syskon som heter Smalkaveldun, Typha angustifiola, och används på samma sätt) är en av Sveriges vanligaste växter. Det är också en av de bästa växterna att känna till för gemene bushcrafter! Den växer i stort sett vid var och varannan insjö från söder upp till Svealand och längs norrlandskusten. Den känns främst igen på sina karakteristiska bruna cigarrer som blommar under sommarmånaderna.

Användning

Man kan använda i stort sett hela växten. Bladen kan man väva korgar och annat av, själva dunet i cigarren kan man använda som eldstartare eller isolering i kläder, skor, etc. De ätliga delarna är rotstocken, rotskottenmärgen samt stjälkbasen. Går att äta utan tillagning men passar även bra i t ex soppor och grytor.

Insamling

När man samlar in kaveldun kan man ofta räkna med att kunna samla in så mycket som 2,5 kg rotstock per kvadratmeter. Detta tillsammans med det höga näringsvärdet i växten gör att man på relativt kort tid kan samla in och bereda tillräcklig mängd kaveldun för att täcka minimibehovet för en överlevnadssituation på bara en timme eller två.

Övrigt

I USA fanns det organisationer som pushade för att man skulle odla kaveldunet som vilken gröda som helst då man ansåg att den hade ett såpass stort värde som föda. Bland indianerna i Nordamerika har den ibland kallats för träskmarkernas snabbköp.
2 gillningar

Detta ska bli mycket intressant!



1 gillning

Hur gick det? Gick roten att äta?

1 gillning

Haha, jodå den var ätbar! Åtminstone så har jag inte tagit någon skada av den! Provet var inte direkt stort nog för att bedöma eventuell mättnadskänsla och sådär men smakmässigt kan jag uttal mig iaf. Några har nämnt att färsk kaveldun smakar som gurka, och ja, jag kan se vad de menar! Utöver gurksmaken så genomsyras den av en ganska genomträngande träsksmak!

Nu testade jag inte så mycket eftersom det finns betydligt lämpligare ställen att plocka sin kaveldun på än den här lilla dammen/minisjön. Tänkte egentligen ta hem större delen av den och torka och se om man kunde göra något med stärkelsen och även öva på eldtekniken med tändstål. Den har legat hemma sen jag postade sist i brist på tid men har inte glömt bort de andra delarna!

1 gillning