Kläder för dåligt väder: Poncho eller regnjacka?

Vår tids stora vattendelarfråga - Ska man bära regnponcho i skogen eller är regnjacka mer korrekt?

Ponchon har ju vissa fördelar i att man kan ha den som tillfälligt skydd/tarp vid ex.vis raster. Men är det värt de extra fördelarna mot att se ut som ett vandrande tält? Hur rör man sig i snårig terräng med poncho?

Regnjackan kan extraknäcka som vindjacka och man ser rekorderlig ut där man snirklar sig runt taggbuskarna utan att fastna! En nackdel med jackan är att det blir svårt att byta strumpor under den vid en rast!

Hur ställer ni er till denna ödesfråga? Bör man acceptera sitt öde som ponchobeklädd eller sällar ni er till regnjackorna?

Detta har varit ett löpande tema för diskussioner under våra skogsträffar, där vissa har hävdat ponchons storhet medan vissa fnyser åt galenskapen och förordar regnjackan.

  • Poncho
  • Regnjacka
  • Badbyxor

0 röster

2 gillningar

Olidligt spännande! 50% Poncho och 50% Regnjacka! Jag tänkte för skojs skull att vi låter denna pollen bara ligga kvar på obestämd tid så får vi förhoppningsvis reda på så småningom att regnjackan vinner överlägset!

1 gillning

Det är ett ypperligt tillfälle att ge sig ut för att testa och jämföra regnplagg nu i dagarna! Jag var ute och cyklade igår iförd regnjacka och var snustorr på överkroppen när jag kom fram. Tyvärr missade jag regnbyxor så det blev ganska blött på ben och i skorna, men man kan inte få allt!

Jag tänkte att jag skulle försöka ge mig på att prova ponchon också på riktigt för att bättra på min opartiskhet lite.