Kniven: Bushcrafterns bästa vän!

Vilken kniv är din go to-kniv i skogen?

När det kommer till knivar så finns det verkligen en för varje enskilt ändamål, men det går lite stick i stäv mot vad åtminstone jag försöker åstadkomma med mina turer. Att minimera och förenkla för att slippa bära med sig så mycket prylar utan istället luta sig mot ett fåtal välutvalda prylar som fungerar bra till mycket, skapligt till en hel del och dåligt till så lite som möjligt.

Kunskap här är såklart av stor vikt om man ska klara sig med få saker i skogen. En kniv måste man ha, men vilken?

Jag har haft ett antal olika knivar som hängt med ut genom årens lopp men väldigt få har stannat kvar som en permanent del av packningen. En av dem är faktiskt min Mora Eldris som i stort sett alltid är med.

Den är tillräckligt liten och smidig för att ha på kroppen nästan hela tiden, men ändå så har den tillräckligt robust blad för att kunna använda till att tälja till fjäderstickor, skala björknäver från döda grenar och sitta och småtälja vid elden. Jag har även versionen med eldstål, vilket är väldigt användbart!

1 gillning

Knivar är en underhållande historia och det har man alltid något på sig.

Den kniv jag alltid har med mig har med mig, oavsett om jag är hemma eller ute i skogen, är en klassisk röd Victorinox modell “Camper”, och är en förvånansvärt praktiskt liten kompis.

Dock växlar jag upp ibland till den större Victorinox “Ranger Grip” när jag ska ut på tur,
för det är praktiskt med det större knivbladet som låser sig i utfällt läge (så man vågar ta i lite mer).

Men jag använder fickkniven ofta bara för smått och gott, för om jag har packat så brukar jag ha med mig en vanlig mora kniv, “modell hantverkare” (basic tror jag de heter), och denna har köpt mängder av (de kostar nästan inget och modellen passar mig).
Dessa mora knivar finns vid kaminen i vardagsrummet, fastsatta i mina jobbebyxor när jag renoverar, i min ryggsäck när jag går på tur, ligger en bland mina slaktsaker osv osv
Det är trevligt att ha en kniv som man är inkörd med och inte är rädd för att använda.

Mora-knivarna är mina slitvargar som trots att jag misshandlar dom, bara fortsätter att vara hur bra som helst, och det finns alltid en i min närhet (dock inte alltid på mig).

När jag tog ett varv här hemma så noterade jag en kul detalj med dessa knivar, och det är hur färgglada de är, så jag tog några som inte var för slitna för att visa lite på deras formspråk.

Det är alla olika variationer av basic, med kolstål.

Detta är förmodligen så nära en perfekt kniv man kan komma, storleken är precis lagom för det mesta.

Så om jag bara får ta med mig 1st kniv, då blir det en mora (för den vet jag hur den beter sig).
Visst det är inte en kniv som vinner några priser, den har inget vackert handtag eller utsmyckningar på bladet. Det är knivarnas Volvo 240, en ful kniv som bara fungerar och som bara skriker åt dig att den vill användas. Det är en kniv som vill bli misshandlad för att du ska få fart på din lägereld. Det är inte en kniv som vill att du ska sitta och polera den om kvällen, det är en kniv som enbart vill användas.

1 gillning

Vi har en vinnare! Men som du säger så priset i kombination med att du faktiskt får en kvalitetskniv som är robust nog att klara det mesta i skogen väldigt svårslaget! Får kanske köpa på mig någon sådan vid tillfälle, jag har nog aldrig haft en av dem, märkligt nog.

Jag har däremot en exakt likadan Victorinox Camper, dock har min inte så grovt sågblad utan en klenare variant med nagelfil och sax. Intressant nog är nog nagelfilen en av de mest använda delarna på den! Går sällan någonstans utan den.

Ranger verkade faktiskt väldigt trevlig! Det är relativt ofta som jag känner att Bahco-sågen är lite väl stor och bökig att rota fram för att såga i någon tunnare pinne. Den saknar ju bara ett eldstål så man hemma. Nackdelen med Victorinox-knivarna är vikten. De blir ofta lite väl tunga för att ha i byxfickan eller runt halsen. Där vill man gärna ha något litet och smidigt, men man kan inte alltid få allt!

Har även en längre Mora Bushcraft som jag gillar väldigt mycket och som brukar ligga med i ryggsäcken, redo att plockas fram för grovarbeten runt lägerplatsen. Brukar ha den för att dela på tjockare pinnar till elden!