Knivslipning: Så ska slipstenen dras!

Hur slipar ni era knivar så de får en bra vass egg som håller länge?

Själv har jag ett par olika metoder jag brukar använda mig av:

  1. Fiskars slipverktyg
    Den är extremt enkel att använda eftersom den endast har två lägen: Yxa och Kniv. Så länge du är på det klara med huruvida det du ska slipa är en yxa eller en kniv är det bara att skjuta innerdelen i rätt läge och börjar köra kniven (eller yxan) fram och tillbaka i hjulspåret.
    Nackdelen med denna är att man aldrig riktigt får slipar sista centimetern närmast handtaget på de flesta knivar eftersom plasten tar emot tidigare.

  2. Dubbelsidig slipsten
    Jag har tyvärr ingen aning om vilket märke eller vilken kornstorlek jag har på min, men ena sidna är väldigt fin och andra är något grövre, men inte grov nog att få bort t.ex. avslagna flisor och annat från eggen. Där behöver jag Fiskars-slipen.
    Fördelen med att lära sig slipa med slipsten är att eggen blir precis så som man vill ha den, men den lutningen man föredrar på slipningen. Oftast räcker det att dra kniven runt 5 gånger på den grova sidan och något liknande på den fina sidan för att få en väldigt skarp och fin egg.
    Jag är inte på något sätt expert på knivslipning men brukar få mina knivar vassa nog att göra jobbet!

Jag skäms nästan lite över att säga det men jag har nog aldrig oljat in en av mina knivar på ordentligt vis. Har någon något tips och förslag på oljor och metoder man kan använda för att få kniven att hålla bättre under längre förvaring?

1 gillning

Jag har en EKA Firesharp där jag drar knivar som blivit för slöa.

Och visst de blir lite vassare, och det knivarna blir lite bättre.
Den enda fördelen är förmodligen att det går att ha med sig ut eftersom det är så litet,
samt att det fungerar tillräckligt bra när man är ute.

Har en äldre version av denna i köket, och visst även denna knivslipen fungerar hyfsat, knivarna går från slöa till hyfsade. Men även här kommer man liksom inte hela vägen fram, men man kommer i närheten.

Så båda ovan känns som lösningar som räddar situationen och tar knivar från slöa till hyfsade, och så kan man fortsätta. Men att jobba med hyfsade knivar är inte helt optimalt.

Sen har jag också till och från experimenterat med slipstenar, men jag verkar alltid klanta mig med vinkeln vid något av dragen och så blir det aldrig som man tänkt sig.

Så här kan jag snarare användas som varnande exempel på hur man INTE ska göra :slight_smile:

1 gillning

Precis vad jag känner också när man använder dessa färdiga knivslipar, man når aldrig hela vägen fram till den där riktigt vassa kniven. Den är bara extremt lätt att använda så man använder den när det krävs en grovslipning.

Sen har jag väldiga problem med vissa typer av slipningar på knivar som jag egentligen tycker väldigt bra om men aldrig kan få ordentligt vassa. Ett exempel är min Eka Swede 8 som jag tror har en mer konkav slipyta, vilket blir väldigt svårt att reproducera på vare sig knivslipen i köket eller på slipsten. Där har jag försökt vid något tillfälle få ner ytan, men det blir liksom inte riktigt bra…

Ska nog ta och testa igen vid tillfälle!