Kokkärl: Zebra Billy Can

Jag köpte det här kokkärlet för många år sedan efter att ha läst en artikel om det någonstans. Jag kommer inte riktigt ihåg innehållet eller var jag hittade den men jag kommer ihåg att den var väldigt positiv! Efter närmare tio år av testning så får jag nog säga att den levt upp till mina förväntningar med råge. Det är fortfarande det kokkärl jag använder mest när jag är ute, både för att faktiskt laga mat men också för att bara ha och koka upp lite vatten till varm choklad och kaffe.

Den består av tre delar, själva kastrullen, locket, och en liten tallrik som hänger fast längst upp närmast locket. Den är extremt smidig om man ska t ex koka upp vatten och samtidigt värma något lite lätt i tallriken. Jag brukar dock ha den till att äta ur.

Tålighet

För att kunna passa för bushcraft behöver dina prylar vara robusta, enkla och framförallt väldigt tåliga! De ska klara av att du laga mar över alla olika typer av kök, gasol-, sprit-, och öppen eld. Detta klarar Zebran galant!

Där den verkligen skiner är över öppen eld, den är gjord i ganska tjockt rostfritt stål som gör att värmen håller sig och sprider sig bra. Över gasolkök och spritkök finns det såklart bättre grytor och kastruller att använda som har snabbare koktid på grund av sitt tunnare och värmeledande material. Då brukar man dock få göra en del avkall på tålighet.

Jag har haft min Billy Can i ryggsäcken under otaliga utflykter, suttit på den, haft ungar som klättrat runt på den, osv. och den är fortfarande lika rund som när jag köpte den!

Storlek

Jag har flera gånger varit med om att man köpt en viss storlek av en produkt för att den passar på ett visst sätt till en viss annan del av utrustningen. När man sedan tagit ut den i fält så upptäcker man att det inte fungerar alls på det viset man tänkt sig. Det nya kokkärlet var för litet/för stort/för grunt/för djupt/för kantigt/för runt/etc. Det fungerade helt enkelt inte.

Jag har inte upplevt detta med Zebran en enda gång. Den är oftast precis lagom till det jag vill använda den till, oavsett man är ute själv eller man har med sig en eller två ungar. Man ska dock inte inbilla sig att man kan laga en större trerätters i den utan det är såklart enklare matlagning som små grytor och soppor och så får man komplettera med en brödbit eller motsvarande.

Den tar ju dock lite plats i ryggsäcken, men det kan man ofta avhjälpa genom att packa grejor i Zebran. T ex brukar jag ha lite smågrejor i själva behållaren och någon tepåse och varm choklad i ”tallriken”.

Underhåll

Eftersom det är rostfritt stål och den endast innehåller 4 delar (kokkärl, tallrik, lock, och handtag) så är det i princip inget som kan gå sönder heller. Jag har kört över den några gånger med svinto för att få bort sot och fläckar och varje gång ser den ut som helt ny - blank och fin!

Annars är det bara vanlig handdisk som utförts på den!

Användning

Fördelen med detta kokkärl, till skillnad från t ex muggen från amerikanska armén, som är ganska populär i bushcraft-kretsar, är att man kan hänga den lika väl som att ställa den på, eller intill elden. Eftersom handtaget kan ställas uppåt är det oftast ganska svalt även när det stått i elden en stund. Sen tycker jag rent estetiskt att det är trevligare att hänga upp sin kastrull över elden när man värmer innehållet ;)

Rekommendation

Om du är ute efter ett kokkärl som är simpelt i sin konstruktion och extremt tåligt bör du kika närmare på Zebran! Den är dock lite tyngre än de flesta andra moderna kokkärl man hittar i friluftsbutiker, men beroende på vad du kommer använda den mest till kan det vara värt det.

För just bushcraft behöver man ofta något som är lite mer robust, lite enklare (färre delar som kan gå sönder) och mer underhållsfritt. Man slipper även alla nya beläggningar, ytbehandlingar och plastblandningar. Zebran är gjord i 100% rostfritt stål, inga teflonbehandlingar eller annat otrevligt.

Personligen är jag ingen gram-jägare som måste pusha ner vikten i ryggsäcken till varje pris utan tar hellre ordentliga grejor som jag vet att jag kan lita på ute i naturen där det sällan finns ersättningsprodukter man kan ta till.



🔥🔥🔥🔥🔥

5 av 5 Lägereldar

3 gillningar

Kan tillägga att storleken jag använt är 12 cm i diameter. Den finns även i 10, 14 och 16 cm i diameter. Vilken som är bäst är upp till användaren! Ju större, desto fler kan avnjuta en måltid, men så tar den större plats i ryggsäcken och kanske blir för stor för att bara koka upp en kopp kaffe!