Om Kniven

Först publicerat på: https://bushcraft.nu/om-kniven/

Kniven, eller ett liknande handhållet skärande föremål, har varit vår närmaste vän i skogen för åtskilliga millenium vid det här laget. Här i Sverige är Skåne rikt på flinta, som kräver väldigt lite bearbetning för att bli vass och kan av en van hand bearbetas till en sylvass kniv som kan fästas i trähandtag och användas till yxa, kniv, pilspets, och mycket mer. Man har sedan dess använt olika metoder för att framställa samma kniv, men med bättre egenskaper och material. Den har blivit bättre på att hålla en vass egg, många moderna knivar rostar inte och är väldigt tåliga, lätta och bekväma att använda! Än idag har vi inte tröttnat på det här vårt första redskap utan det är snarare så att åsikterna kring kniven är starkare än någonsin!

Utsidan räknas!

Många ser på kniven som en ren funktionspryl, som bara ska fungera och vara gjord av rätt stål, med rätt form och med rätt slipning. Det som många ofta glömmer är utseendet. Vi är betydligt mycket mer fåfänga än vad många av oss vill erkänna, något som sociala medie-tjänster som Instagram, m fl kan intyga. Detta gäller såklart även knivar! Inte en jäkel går och köper den perfekta kniven som uppfyller alla ens kriterier om den ser ut som något som ingår i ett leksaks kit från BR! Nej, utseendet är (nästan) allt!

Nu kommer säkert många inflika att hantverk, gedigen kunskap, långa historiska anor, med mera trumfar utseende. Absolut är hantverket en extremt viktig del av en kvalitetskniv, något man ser på våra inhemska producenter med flera hundra år i nacken. Duktiga hantverkare är dock också väldigt duktiga på att göra väldigt vackra knivar i naturliga material. Vem skulle välja en billig massproducerad budgetkniv med plasthandtag och plastslida istället för en vackert formad kniv med ett polerat trähandtag och handgjord läderslida?

Insidan likaså!

Precis som man måste se till utsidan så måste även ”insidan” fungera. En kniv som ska användas för bushcraft och uteliv behöver ofta ha något tjockare blad än vissa andra typer av knivar. De bör vara lagom långa för användaren och ha ett bekvämt grepp. Vad gäller stålet i själva bladet så vet jag att en del föredrar kolstål medan andra föredrar rostfritt. Kolstålet är hårdare, men bräckligare medan rostfritt är mjukare men flisar sig inte så lätt. En kolstålskniv är därför lättare att få riktigt sylvass än en i rostfritt stål. Kolstålet rostar, det gör inte rostfritt.

Listan kan göras lång på viktiga skillnader men i slutändan skulle jag säga att man bör gå på den kniven man tycker bäst om, oavsett materialtyp. En kniv man tycker väldigt mycket om är en kniv man använder, till skillnad från en kniv man köpte för att den hade bra egenskaper men är ful som stryk eller ligger fel i handen.

Kolstålet kräver dock mer underhåll i form av att man måste vara noga med att torka av den efter varje användning, olja in den då och då och hålla den fri från rost. Som fiske- och jaktkniv skulle jag rekommendera en rostfri annars finns det en väldigt stor chans att nästa gång du öppnar fiskelådan ligger där en rödbrun hård klump där din kniv låg senast. Jag har viss egen erfarenhet av detta, men det talar vi tyst om…

Hurdant handtag?

Trä.

Jag personligen är inte speciellt förtjust i plasthandtag, plastslidor och annat i plast, oavsett hur fint namn plasten har just denna gången. Jag vet ärligt talat inte vad det är men det känns bara fel. Jag har knivar med plasthandtag – gillar vissa av dem mycket men inte så mycket som knivarna med trähandtag.

Trähandtagen åldras väldigt vackert och får efter år av användning en helt annan färg och patina än vad plasthandtagsknivarna får. Är det en kniv du avser använda under lång tid och gärna vill att den ska se ut som den åldras med känsla så är trähandtag för dig!

En fördel med de modernare plastmaterialen är att de i stort sett är halkfria, vilket gör dem väldigt säkra att hantera när det är blött ute. De är även väldigt tåliga och kräver minimalt med underhåll, så om det är mer viktigt i ditt knivval är det bara att köra!

…Och en liten sak till

Ska du ha kniven till att klyva en massa ved eller annat grovarbete i skogen, vilket oftast är fallet med bushcraftknivar, bör du överväga att kika på knivar med fulltånge. Det betyder i princip att knivbladet går hela vägen genom skaftet så när du trycker till med kniven mot träet så hamnar inte kraften på punkten mellan handtag och blad utan kraften fördelas över en större yta och håller därmed för grövre tag!

Slipningen då?

Den bästa slipningen är såklart den skandinaviska! Den är lätt att underhålla, kan slipas ordentligt vass och duger gott och väl till allt skogsarbete. Det finns såklart många andra bra typer av slipningar, men dessa tenderar vara något svårare att slipa fram och underhålla, vilket såklart är ett stort minus när man är ute i skogen och redan har begränsat med möjligheter.

En fördel med den skandinaviska slipningen jämfört med den andra, dubbeleggade slipningen på bilden är att det är lättare att göra väldigt fina snitt med den skandinaviska. För att påbörja ett snitt krävs en mindre vinkel eftersom eggen är så pass lång.

Några exempel på olika knivslipningar

Den konkava slipningen är väldigt smidig i köket när man skivar grönsaker och liknande då det bildas en liten luftficka mellan kniven och ämnet, men du kan själv föreställa dig hur underhållet ute i skogen skulle se ut med denna (eller nästa) slipning.

Den sista, konvexa slipningen kan man med fördel använda på t ex yxor för att lättare klyva veden men personligen tycker jag inte den lämpar sig för en bushcraft-kniv!

Har ni några preferenser gällande knivar, material, och slipningar? Skriv gärna en kommentar här nedan!

1 gillning