Packning och prylar: Vad har du i ryggsäcken?

Att packa sin ryggsäck på ett ordentligt sätt är viktigt när man ska ut i naturen! Oavsett om du har 30kg för långmarschen eller en liten 20 liters-ryggsäck för dagsturen så gäller det att få med sig tillräckligt för att klara sig, men inte för mycket!

Generellt brukar jag sträva efter att ha med ett par olika punkter. Vad punkterna faktiskt innebär beror väldigt mycket på omständigheterna.

  1. Verktyg: Ofta någon sorts kniv, yxa & såg i någon konstellation. Ofta blir det en grov kniv som Mora Bushcraft tillsammans med sågen som får följa med. Yxan kommer dock väl till pass när man ska hugga ut formen på en blivande sked eller liknande, något som varken kniv eller yxa gör speciellt bra.

  1. Skydd: Kan betyda allt från det stora canvastältet till en keps. En varm sommardag som inte har antydan till väderskifte räcker det med en keps och kanske en enkel hängmatta för rasterna (dock blir det sällan man själv får nöjet att ligga i den då ungarna brukar vara snabba att paxa den).
    Vid regn brukar jag se till att ha med mig regnkläder och en tarp, alternativt ponchon, beroende på hur många vi är som är ute. Keps är ovärderligt när det regnar! På vintern packar jag ofta ner antingen en ullfilt eller en extra vinterjacka, beroende lite på vem som ska med osv.

    Sitt- och liggunderlag räknar jag som skydd mot marken. De hänger alltid med, ofta ena halvan av ett sönderklippt liggunderlag av billigaste modell från Biltema. Väldigt smidigt för det är så tunt att det tar minimalt med plats.

    Första hjälpen-kitet får hamna här också!

  2. Mat: På dagsturer ofta någon macka med lämpligt pålägg, men jag försöker så ofta som möjligt tillaga något i skogen, om det så bara är en Varma Koppen. Ägg är en perfekt mat att ha med i skogen! Stek och lägg på en macka eller gör omelett, äggröra, etc. Gott och mättande!

    För dagsturer tar jag oftast min Zebra Billy can på rund av mångsidigheten och att man kan ha den över elden, annars ett Trangia Mini för vattenkok, kaffepanna, etc.

  3. Elddon: Skulle kunna lägga det i verktyg-kategorin, men det förtjänar ändå en egen siffra! Zippo-tändaren är med för det mesta, annars har jag alltid någon liten Solstickan-ask någonstans i packningen och modernt eldstål och flinta och stål få följa med när jag känner för det.

  4. Extrakläder: Alltid med är mössa, handskar och en halsduk. Det tar så lite plats att jag aldrig lägger av dem. Det är värt fruktansvärt mycket att kunna dra på sig myssen även om det skulle råka vara sommar. Halsduk vid hård vind ska man inte heller underskatta! Handskarna används vid behov vid elden, runt läger, etc.
    Ofta med är extra strumpor, kalsonger, undertröja, och värmetröja.

Detta är verkligen ingen absolut lista utan snarare väldigt grova kategorier för att få igång diskussionen! Jag räknar inte med grejorna som sitter på kroppen, men gör gärna det själva om ni känner för det!

Är det något på listan som jag borde lämna hemma? Något ni saknar?