Rölleka/Röllika - Achillea millefolium

Rölleka/röllika, Achillea millefolium, är en av våra vanligaste växter. Tur är väl det för den har en hel del bra egenskaper, något som man redan för 4 000 år sedan i Kina kunde konstatera. Även detlatinska släktnamnet Achillea vittnar om dess läkerkraft, det kommer från den grekiske osårbara hjälten Achilles. Antagligen på grund av att den var romarnas viktigaste sårvådsmedel ute i fält!


Känna igen

Röllekan känner man igen på dess blad som delar sig i massvis med små tunna flikar. Blommorna sitter i grupper och är små och vita. Det finns en del andra växter som påminner om Röllekan så var uppmärksam!

Användning

Idag används röllekan främst som krydda i mat, men har tidigare använts lite som ett universalmedel mot olika typer av krämpor och åkommor. Fram till andra världskriget sålde man rölleka på apoteken som febernedsättande, kramplösande och bra för matsmältningen.


Den är även den mest effektiva växten man kan använda som naturmyggmedel! För att bli kvitt myggen gnider man röllekan (hela växten kan användas) på huden så växtsaften kommer ut. Man kan med fördel samla ihop en näve och mosa dem i en skål eller liknande, det kan riva lite väl mycket annars!

Man misstänker även att man använt röllekan för att krydda tobak och snus och även haft som krydda i brännvin och öl!

1 gillning

Jag har sedan jag fick reda på den här växtens egenskaper som universalmedel mot diverse åkommor använt te bryggt på rölleka mot bland annat huvudvärk. Eftersom detta är långt ifrån någon sorts vetenskaplig metod så förbehåller jag mig rätten att ha fel här, men det verkar verkligen ligga något i alla historierna kring röllekan.

Sedan jag skrev artikeln ovan har jag inte tagit en enda vanlig huvudvärkstablett utan helt och hållet förlitat mig på te bryggt på några enstaka blommor från röllekan. Normalt sett brukar värken vara borta efter bara ett par minuter, om inte, drick några klunkar till!

Ska dock tilläggas att jag normalt inte är någon storkonsument av vanliga verktabletter; jag försöker undvika dem så långt det bara är möjligt, men ibland måste man bara bli av med den där bultande värken!

Det har varit lite av en märklig upplevelse för mig det här eftersom det ger en så pass direkt effekt i form av smärtlindring. Det är inte samma sak som att äta andra typer av nyttiga växter eftersom man sällan känner vitaminerna börja verka utan effekten består snarare i ett bredare välmående som inte går att preciserar till en enskild komponent.

Så har det inte varit med röllekan; den verkar direkt, snabbt och effektivt, och smakar dessutom gott, är nyttig och finns praktiskt taget överallt. Jag kommer ju inte direkt trycka i mig en massa värktabletter framöver utan kommer fortsätta testa röllekan!

Jag skulle väldigt gärna vilja ha fler datapunkter om det är någon annan som gjort samma typ av tester med rölleka eller med andra växter!

Receptet jag använt mig av:

Ta ett litet knippe med blommor (ca 10-15 blommor, de är väldigt små :wink: )
Häll på hett vatten, ca 3 dl
Låt dra i 10-15 minuter

Drick

Jag brukar även ha i lite andra grejor i mitt te som någon skiva ingefära, något nässelblad, etc. Använd fantasin, men ta det försiktigt!

1 gillning