Ryggsäcken: Störst bäst och tåligast?

Först publicerat på: Ryggsäcken: Störst bäst och tåligast? – Bushcraft.Nu

Hello, Sir! Do you have a minute to talk about your backpack needs?

Det är i stort sett omöjligt att rekommendera någon annan en ryggsäck eftersom det är så många olika variabler som måste tas hänsyn till. Detta gillar ryggsäckstillverkarföretagen! Det betyder att de kan göra oändligt med olika varianter av sina ryggsäckar bara så att just du ska få möjlighet att bära ryggsäcken som är perfekt för just dig!

De flesta går en av två vägar när de väljer en ryggsäck; antingen väljer de bara ut den första bästa och kör på den oavsett passform, utseende, funktioner, etc. Sedan finns det de som går in och synar varenda detalj för att verkligen få ut mest av sin nya ryggsäck. Allt från vikt, storlek, bärremmarnas ergonomi, fack för vattenblåsa, topplock eller ej, med eller utan regnskydd, molle eller ej, sidfickor eller en stor påse. Ja, det finns väldigt många olika kriterier och alternativ när man ska välja sin ryggsäck, och oftast vet man inte riktigt vad man vill ha förrän ett tag efter man har testat. Det var så jag själv skrapade ihop till min ryggsäckssamling!

Nu har jag till slut landat i ett koncept som fungerar väldigt väl för mig och mina utflykter. Jag använder mina grejor varje vecka, ofta flera gånger i veckan till olika utflykter, skogsturer, etc. och känner att det mesta fungerar ungefär så som jag tänkt det! Grejorna är tåliga, justerbara och lagom stora.

Stridssäck 2000 (och andra överskottsalternativ)

När jag gav mig ut på någon av de första ryggsäcksjakterna läste jag många kommentarer från folk som tyckte man skulle välja specifika ryggsäckar för att just den var den ultimata varianten och de hade minsann aldrig behövt någon annan än just den. Det är ungefär som när folk rekommenderar Försvarsmaktens Stridssäck 30 liter till alla dina strapatser. Den ryggsäcken är verkligen den ultimata ryggsäcken! För svenska soldater, ur Försvarsmaktens perspektiv av massproduktion, budget, tålighet och vad minsta möjliga en svensk soldat behöver i ryggsäcksväg!

Stridssäck 2000 (och liknande överskottsryggsäckar) är dock perfekta för nybörjare eftersom de är så pass avskalade och har verkligen ingen ambition att locka dig att köpa med en massa fräsiga detaljer, reflexer och gömda fickor. Den har ett enda stort rymligt fack som man kommer åt ovanifrån, s k toppmatad, två obekväma axelremmar så du verkligen förstår vikten av- och lär dig känna igen av ordentliga axelremmar när du provar dem och ett sladdrigt höftbälte som antingen skär djupt in i buken på dig eller direkt motarbetar ditt bärande av ryggsäcken på ett vettigt sätt! Härligt!

Men varför rekommendera något som uppenbarligen inte är bra?

De flesta som är ute efter att införskaffa sig en ryggsäck för bushcraft och den typen av äventyr får räkna med att punga ut med någonstans från 1000 kr och uppåt för en ny ryggsäck, mer sannolikt runt 2000kr. En ryggsäck från militärt överskott å andra sidan kan man få får en tiondel av det priset om man har tur, men mer sannolikt mellan 300 och 500 kr. Om man då inte är nöjd med sitt val kan du ofta sälja den för exakt samma summa eller mer, medan en ny fin friluftsrygga snabbt tappar marknadsvärde.

Sen är de militära ryggsäckarna gjorda för att användas. De är ofta lättlagade om de mot förmodan skulle gå sönder. De är ofta gjorda i väldigt tåliga material som står emot vatten, vind, eld och andra element väl. De är gjorda för att vara enkla att underhålla. Är det något militären gillar så är det att se till så alla prylarna först blir oigenkännliga av lera och skit för att sedan se till så soldaterna polerar dem till högglans efteråt. Det är (sannolikt) ett av befälens högsta nöjen!

Eftersom de är så enkla i sin konstruktion kan man ganska enkelt modifiera sina prylar, t ex genom att fästa molle på sidorna om man vill kunna sätta fast fler fickor. Jag vet en del som köpt Försvarsmaktens gamla ryggsäck LK35 och satt fast sidofickor.

Att säga att den ryggsäcken endast sväljer 35 liter måste vara en av historiens största underdrifter; den är helt enorm! Ett par ordentliga sidofickor på det och du har en ryggsäck du kan lita på till i stort sett vad som helst. Den har även stålram, vilket gör den väldigt bekväm att bära oavsett vad och hur du packar i den!

Mer moderna alternativ

Jag skrev i början att jag är väldigt nöjd med min nuvarande uppsättning och jag tänkte jag skulle förklara varför och hur jag landade i den slutsatsen! För ett par år sedan sålde jag av nästan all min friluftsutrustning, förutom det jag faktiskt använde mig av, och köpte några nya grejor som uppfyllde de kriterier jag satt upp och löste de problemen som jag haft med min tidigare utrustning. I ryggsäcksväg blev det Savottas serie Jääkäri i storlekarna Small (ca 20l), Medium(ca 35l) och X-large(ca 75l), samt sidofickor(ca 10l vardera) som kunde monteras vid behov. Här täcktes i stort sett alla behov in utan att behöva kompromissa på kvalitet, funktion och kompatibilitet. Innan detta använde jag flera olika ryggsäckar, beroende på vad som skulle packas med just den dagen. Det var såklart extremt frustrerande att inte kunna ha en färdig lösning som stod färdig och bara kastades in i bilen när det bar iväg.

Mediumvarianten av dessa är utan tvekan den som använts mest till dagsturer och enkla övernattningar, den sväljer det man behöver för dagen oavsett man ska släpa med grejor till sig själv eller resten av barnaskaran. Behöver man extra utrymme är det lätt att fästa vissa saker på utsidan av ryggsäcken och montera sidofickor. Då kommer man snabbt upp i runt 60 liters packkapacitet!

Estetiken

Sist men inte minst – en av de viktigaste aspekterna, oavsett man är medveten om det själv eller ej, är utseendet eller estetiken. Jag är personligen ett stort fan av vissa Instagramkonton med mer av en klassisk cowboykänsla. Alldeles oavsett om det är med mening eller ej (det är självklart väldigt utstuderat) så har estetiken spelat stor roll för att komma fram till vilken utrustning och ryggsäck som är ”bäst” för de här personerna. Det är inte så att det bara råkat bli grejor som passar otroligt bra ihop rent estetiskt.

Poängen som en del glömmer bort att vara medveten om är att du vet ungefär vilken stil du vill uppnå och bör väga in det i valet av utrustning redan i första början. Det är väldigt lätt att hitta fel i en annars helt perfekt ryggsäck om den är knallröd. Personligen tycker jag inte om alla färgglada alternativ som moderna friluftskläder och ryggsäckar görs i utan jag föredrar naturfärger i skogen: grönt, brunt, etc. Det är den största orsaken till att jag under lång tid alltid tog den mer obekväma och på alla sätt och vis sämre överskottsryggsäcken från tyska Wehrmacht istället för en relativt ny Osprey.

1 gillning