Sovsäck: Hur väljer man rätt?

Först publicerat på: Sovsäck: Hur väljer man rätt? – Bushcraft.Nu

Nu när det börjar gå åt höst och det kräver mer av din utrustning för att kunna sova bekvämt utomhus passar det att prata lite om sovsäckar!

Sovsäckens primära uppgift är att skapa ett isolerande lager stillastående luft runt din kropp för att på så vis låta dig lättare hålla värmen i kylan. Idag finns det hur många olika sovsäckar som helst i varierande modeller, utförande, material och till olika användningsområden. När du väljer sovsäck så måste man ta hänsyn till vad man tänkt använda den till. För min egen del t ex så är dun helt uteslutet då jag i första hand spenderar nätter i sovsäck i Skåne och de södra delarna av Sverige. Här nere håller det sig sällan under nollgradigt några längre perioder, vilket bidrar till ett fuktigare klimat än längre norrut.

Eftersom detta är en sida om och för bushcraft, vilket inte sällan handlar om att gå tillbaka till rötterna så måste vi ju självklart ta med den klassiska cowboy-sovsäcken – bedroll. Det är en rulle ofta bestående av en tjockare oljad eller vaxad canvasduk och en- eller flera ullfiltar. Vi kommer även titta närmare på en mer spartansk lösning om man skulle finna sig utan sovsäck en mörk oktobernatt i vildmarken. Mer om detta längre ner!

Dun vs Syntet vs Bedroll

I dagens friluftsbutiker hittar man normalt sett två typer av sovsäckar; dunsovsäckar och syntetsovsäckar. Vad detta innebär är att stoppningen består av antingen dun eller syntetmaterial. Är man ovan är det lätt att dra den felaktiga slutsatsen att dun är mycket bättre än syntet på grund av sitt pris. Dun är ett dyrare material då det består av just dun från fåglar. Båda materialen varierar, precis som allt annat, i kvalitet och är lämpliga för olika typer av utflykter och ändamål!

Dun

Fördelarna med att välja en dunsovsäck är att dunet ger mest isolering per viktenhet och kan även komprimeras ner till mindre format än syntetstoppning. Detta gör den till den perfekta sovsäcken för t ex fjällvandringar de kallare årstiderna, då du vill ha en sovsäck som väger lite, isolerar mycket och tar så liten plats som möjligt!

Nackdelarna med dun och anledningen till att jag själv inte använder dun här nere i Skåneland är framförallt att dun inte hanterar fukt speciellt väl. En fuktig dunsovsäck möglar relativt lätt om den inte torkas ordentligt mellan gångerna (något som inte är speciellt enkelt ute i skogen). En fuktig dunsovsäck tappar även väldigt snabbt isoleringsförmåga. Gåsdunet tenderar vara det dun man normalt använder i dunsovsäckar.

Syntet

Syntetsovsäcken är den vanligaste typen av sovsäck och tenderar vara den typ av sovsäck man väljer om man inte riktigt har ett specifikt användningsområde i åtanke. Syntetstoppningen tenderar vara något tyngre per volymenhet och kan sällan packas ihop lika smått som dunet kan, vilket innebär att du får en sovsäck som är något tyngre och tar något större plats än en dunsovsäck med motsvarande isoleringsförmåga.

Syntetsovsäckar är dock bra mycket billigare än dun och passar utmärkt till de allra flesta aktiviteter för både liten som stor. Den värmer nämligen både när den är fuktig som torr, precis som t ex fleecetröjor.

Bedroll

Utan tvekan den mest estetiskt korrekta bushcraftutrustning för övernattningar som går att få tag i! Den består normalt av två typer av lager; ett yttre tätare lager som skyddar mot väta och vind, och ett inre lager som isolerar mot kylan utanför. Det yttre lagret brukar vara av någon slags tjock tätvävd canvas medan det inre, isolerande lagret ofta består av en eller flera ullfiltar, beroende på hur kyligt det är ute. Tillsammans bildar de ett mycket väderbeständigt och isolerande skydd för de flesta typer av klimat!

En klassisk bedroll är, förutom att vara ett väldigt snyggt komplement till din bushcraftutrustning, även ett alternativ till att ha med sig ryggsäcken! I sann bushcraftmanér så packar man sin utrustning i sin bedroll och rullar sen ihop den så prylarna inte kan trilla ur! Perfekt om man bara behöver ha med sig yxa, såg, kniv, ett kokkärl och kaffepanna.

Den största nackdelen med denna varianten är helt klart vikten kontra isoleringsförmågan. Både canvas och tjocka ullfiltar väger en hel del jämfört med de mer moderna alternativen!

Vilken sovutrustning passar mig bäst?

Fjällvandringen

Ska du upp i fjällen och vandra och inte har några planer på att använda sovsäcken till något annat är dun troligtvis ditt bästa alternativ. Ryggsäcken kommer vara fullproppad med all annan utrustning och mat så varje enskilt gram och skrymsle i ryggsäcken man kan spara kommer vara väldigt tacksamt! En syntetsovsäck av högre kvalitet hade också gjort jobbet men tar något mer plats och väger något mer.

Skogsturen

I skogen är syntetsovsäcken kung! Det brukar vara betydligt fuktigare i luften, men också något varmare än på kalfjället, vilket gör att behovet av att reducera vikt och volym sällan är lika stort. I värsta fall har man mycket större möjligheter att göra upp eld för både matlagning och nattvärme i skogen.

Skogstur med klassisk touch

Här är det såklart bedroll som gäller! Även om du inte har möjlighet eller lust att investera i en färdiggjord bedroll så kan du ganska enkelt åstadkomma samma sak genom att ta en canvasduk (kan rekommendera den ryska stilenliga Plash Palatka) på dryga 2x2m och tillhörande ullfiltar av tjockare kvalitet. Militära överskottsfiltar fungerar utmärkt för detta ändamål, jag kan personligen rekommendera både den schweiziska- och den polska ullfilten som går att köpa på diverse överskottsbutiker. Även den svenska ullfilten är väldigt bra!

En annan fördel med denna varianten är att tätvävda ullfiltar är tjocka och isolerar därmed ganska bra mot marken också, något som inte gäller varken dun eller syntetsovsäckar. Med denna varianten kan man därmed lämna liggunderlaget hemma när det inte är alltför kyligt ute!

Glömt sovsäcken hemma?

Inga problem! Så länge du har ordentliga kläder med dig för årstiden så kan du göra en helt okej sovsäck av utrustningen du har med dig och material från naturen. De varmaste kläderna bör bäras på överkroppen, t ex underställströja, värmetröja, en fodrad värmejacka, mössa, halsduk, vantar, etc. I fotändan tar du och tömmer din ryggsäck, regn- eller skaljacka och fyller den med några enstaka tunna, men styva grenar och sen fyller upp med löv, barr, kläder och andra fluffiga saker som du råkar ha med dig. Grenarna har du för att skapa volym som du sedan fyller med isolering!

Även på nedre delen av kroppen bör du ha så mycket kläder som möjligt på dig (dock inte så att de blir för åtsittande, det är luftfickan du vill åstadkomma), men inga skor. Stoppa i fötterna i din improviserade halvsovsäck och se till så att fötterna hamnar så nära mitten som möjligt så det är lika mycket isolering på alla sidor. Dra sen in jackärmarna i jackan och försök ligga så stilla och ihopakurad som möjligt!

2 gillningar

Glöm inte att “lager på lager”, som man ofta använder för kläder, fungerar precis lika bra när man sover.
Desto fler lager, desto varmare.
Men blir det för varmt, ta bort ett lager.

Tänker lite grovt:

  1. Kläder (*)
  2. Sovsäck
  3. Filt/Poncho/Ytterjacka

Det var länge som jag själv stirrade mig blind på att hitta den “perfekta sovsäcken”, men det slutade bara med att jag hade något som var så varmt att jag sov med blixtlåsen öppen och då blir det för kallt, och så spenderar man hela natten med att öppna och stänga en blixtlås istället för att sova…

Det jag laborerar med nu för tiden är att hitta en “lagom” sovsäck, och sedan komplettera med de andra lagren beroende på väder och säsong.
På sommaren behöver man knappt ha kläder i sovsäcken, men på sen höst och vinter är det kanske läge att ha dubbla underställ (dvs både ett på långkalsonger i ull och ett par fluffiga byxor), samt raggsockar, buff och en mössa.

Då kommer samma sovsäck fungera i ett mycket större temperaturområde än vad tillverkaren anger.

Skulle misstänka att samma tankesätt går att applicera även om man kör 100% bushcraft och använder ullfilt istället för sovsäck.

(*): Med kläder så tänker jag mjuka fluffiga och bekväma kläder.

Om jag snor lite från Varusteleka (som jag använder L1 o L2 från), så verkar Level 1…3 gå att använda för att sova i, och ha i en sovsäck. Och om man har på sig alla dessa lager så blir det väldigt mycket varmare. Men tar man på sig ytterkläder som är vattentäta så lär man få problem med fukt mellan lagren som i sin tur kommer att kyla av en istället.

Särmä TST Clothing System

1 gillning

Exakt! Tror att svenska försvaret tillämpar den principen på sitt sovsäckssystem (eller åtminstone gjorde när jag kikade på det sist för många år sedan) där du har ett par sovsäckar som kan användas var för sig, eller tillsammans för extremare klimat. Har även för mig att sovsäckstillverkaren Carinthia har detta i åtanke.

Annars är det precis som du säger, lätt att kontrollera temperaturen med filtar, kläder och annat så länge man har rätt grejor med sig för detta!

Sen som en bonus kan jag tillägga att en ullfilt fungerar riktigt bra som liggunderlag tillsammans med vanlig sovsäck om man vill uppnå en halvdann äkta bushcraftkänsla men ändå vara varm och gosig i sin moderna varma sovsäck! Vi använde det när vi tältade tillsammans, om du kommer ihåg. Dottern frös på natten så då tog vi bara ett lager ullfilt och vek över våra sovsäckar så vi delade lite mer på värmen.

Precis, innan frugan snodde mina fleecebyxor till att ha som mjukisbyxor hemma använde jag dem någon gång i sovsäck. Vet inte om jag frusit om jag inte haft dem men jag frös definitivt inte med dem! Jacka och den typen av yttre lager kan man lägga utanpå sovsäcken istället, där gör de mer nytta. Samma sak som med skorna, som man ju tar av sig när man sover. Viktigt bara att inte ligga och flåsa ner i sovväscken!

Även sovsäcksliner av linne eller liknande ger en grad eller två extra till sovsäckens limit!

1 gillning