Stormköket: Kaffepausens bästa vän

Först publicerat på: https://bushcraft.nu/stormkoket-kaffepausens-basta-van/

Vad är väl en tur i skogen utan en kopp nattsvart kaffe direkt från lägerelden? Ingenting, skulle säkert en del svara. Det är dock inte alltid man får möjlighet att starta en liten brasa. Det kanske är eldningsförbud, tiden räcker inte till eller så är förhållandena bara så dåliga att man bedömer att fördelarna med att få koka sitt kaffe över brasan inte överväger nackdelarna med att faktiskt få igång brasan. Då är det perfekt att ha med sig ett litet stormkök i packningen!

Jag har ett litet, enmansstormkök från Trangia som är en av mina absoluta favoritgrejor att ha med och använda i skogen. Det har varit med många år vid det här laget och fungerar fortfarande lika felfritt som dagen jag köpte det. Faktum är att jag köpte ett likadant till barnen som de skulle kunna öva på när vi är i skogen tillsammans, och i framtiden när de är ute ensamma.

De stora fördelarna med att ha ett stormkök i reserv är att man inte alltid måste göra en brasa bara för att man skulle råka bli kaffesugen. Det är också långt smidigare för de tillfällen det råder eldförbud eller om det skulle vara riktigt jäkla skitväder och du fastnar under en liten tarp. Även om jag alltid strävar efter att öva mig på att bygga en liten brasa så kanske inte tiden räcker till eller så är ungarna verkligen överallt och ingenstans och man har inte möjlighet att vakta både eld och barn.

Trangia Mini

En variant jag varmt kan rekommendera är Trangia Mini som är ett avskalat och väldigt enkelt enmanskök. Det kan vara lite knepigare om man vill laga mat och liknande på det men fungerar alldeles utmärkt för en kaffepaus och för att koka vatten till t ex en påse frystorkat! Det är ju ett spritkök, vilket innebär att du även kan förfylla brännaren med en omgång sprit innan du lämnar hemmet och på så vis slipper du ta med extra bränsle för turen! Det gäller dock att inte planera in att laga en trerätters måltid utan det blir snarare en kopp kaffe och ett stekt ägg till mackan!

Gasbrännare

Det finns även gasvarianter för dem som är lagda åt det hållet! En som jag personligen haft väldigt mycket nytta av och tycker mycket om är Optimus Crux. Den viks ihop på ett smidigt sätt och får sedan plats på undersidan av en gasbehållare. Förvaringsväskan som medföljer är gjord just för att passa perfekt tillsammans med gasbehållare av minsta storleken. Till detta har jag använt en Esbit-mugg i titan som inrymmer brännaren och gasbehållaren perfekt. Den uppsättningen har fungerat ypperligt dagar det inte blåst så mycket och när man snabbt behöver få till lite kokande vatten!

Sprit eller gas?

Det finns i stort sett hur många varianter för att koka vatten och laga enklare måltider i skogen som helst och i alla möjliga och omöjliga prisklasser. Först och främst bör man fundera på huruvida man föredrar gas eller sprit. Gas är generellt enklare att ha att göra med. Det brinner bra, är lätt att justera flamman för att få rätt temperatur på maten och det sotar inte så man slipper en del av rengöringen. Personligen föredrar jag ändå sprit, mycket på grund av att man slipper de stora otympliga behållarna som gasen kommer i. Det kan vara svårt att bedöma om den kvarvarande gasen kommer räcka till dagens behov och gör den inte det får man ta med sig en hel extrabehållaren.

Laga mat på stormköket?

Maten jag lagat på de minsta stormköken är ganska begränsad och enkel, det har varit några soppor och enklare rätter men mest har det varit vattenuppkok till dryck eller till saker som havregrynsgröt, steka ägg till mackan eller fattiga riddare och liknande. Om du vill ha fler tips på hur man kan laga mat på stormköken finns det hur mycket förslag som helst på Youtube. Här är en herre som lagar allt från kompletta engelska frukostar och enklare varma mackor till avancerade grytor på bland annat Trangia Mini. Väl värt att spana in om man behöver lite uppslag för nästa skogstur!

1 gillning