Vad tycker ni om att göra framför lägerelden? Bara sitta och filosofera, sörpla på kaffet (eller något starkare) eller kanske ni är som jag, plockar fram kniven och en lämplig pinne och täljer lite planlöst tills planen utkristalliserar sig.
Visa gärna upp saker ni täljt och är lite extra nöjda med här i tråden! Jag börjar med två saker jag gjort nyligen. En sked till sonen att ha med i skogen och en stekspade eller vad det heter i björk.
Skeden blev mer som en skopa, men jag inbillar mig att den är väldigt bra att dricka varm choklad med! Stekspaden har vi använt flitigt sedan oljan torkat in (någorlunda) tillräckligt.
Som olja har jag använt kallpressad linolja till båda två.
2 gillningar
Hittade en lämplig pinne för några dagar sedan med perfekt ”handtagsgren” så jag tog hem, sågade till och gjorde om den till en liten minisked med skopa!
Den kan till och med stå själv eftersom jag gav den en platt botten! Tänker att den skulle kunna fungera väl som mått när man bakar, dressingsked eller liknande. Den fungerar perfekt för att skopa upp bakpulver ur en bakpulverburk!
Verktyg för storlek. Träbiten till vänster satt ihop med skeden från början.
Senaste tillskottet i skedfamiljen här hemma! Denna är framförallt tänkt att jag ska ha själv ute i skogen som vanlig ätsked.
Gjord av ett stycke ganska dåligt björkträ med lite för många knutor (4 st i bara denna skeden). Det knepigaste var att inte förstöra själva skopan där den största knutan satt.
Man måste liksom tälja fram och tillbaka och ingen vinkel fungerar riktigt om man vill undvika att träet splittrar sig för en.
Väl färdig och sandpapprad tillagades den ca 15 minuter i ugnen på 200 grader tills det började lukta bränt och frun ville sätta in den ”riktiga” maten. Borstade av sotet, lät den svalna och nu står den nedsänkt i olja över natten! Kan säga att färgen blev jäkligt snygg när man fått på lite olja!
Frugan erbjöd också lite bivax så jag får se om det blir ett lager sånt också senare! Det ska framförallt hjälpa till att få den att behålla sitt utseende över tid och gör ytan lite hårdare och mer motståndskraftig!
Tagit upp den och lagt på torkning efter första oljebadet. Riktigt fin mörkbrun färg har den fått!
1 gillning