Tält: Hur skyddar du dig bäst mot mörkrets makter?

Vad för typ av tält föredrar ni?

Själv har jag ett antal stycken, från det billigaste enmannatältet Amazon kunde erbjuda till dyra canvastält för hela familjen. Alla tält har ju sina fördelar och nackdelar och fungerar olika bra vid olika tillfällen, men man fastnar ändå ofta för en viss typ av tält!


Inte helt optimerat tält, men fungerar bra för enstaka övernattningar (ej testat under regniga förhållanden). Ca 200kr från Amazon för ca 5 år sedan.

Nackdelarna med små tält är att man knappt kan sitta upprätt i det utan måste klä på och sig liggandes. Om det skulle vara dåligt väder och man glömt ta med extra tarp eller tillräckliga regnkläder så ligger man pyrt till i ett så litet tält. Man skulle teoretiskt kunna använda yttertältet som tarp för att få en liten sittplats. Fördelarna är att det nästan inte väger något (har för mig ca 1,6kg) och det tar nästan ingen plats. Man kommer även undan väder och vind på ett annat sätt än man gör i t.ex. en tarp eller hängmatta.

Fungerar utmärkt för kortare strapatser där det är låg risk för dåligt väder!

Sen har vi nästa storlek, Tunneltältet


Lite dyrare, lite bättre, lite större. Lämpligt för två personer, eller en person med väldigt mycket extrautrymme.

Detta tältet är väldigt trevligt att ha med om man har den extra platsen i packningen som det tar. Det är gott om utrymme invändigt och man kan sitta upp i vissa delar av tältet. Den här typen av tält ska också vara bra när det blåser mycket, något jag inte fått möjlighet att prova på än!

Jag passade på att ta med det när jag tog en cykeltur med övernattning, då är storleken inte något större hinder!

Tipi-tältet

Väldigt rymligt, jag kan stå raklång i mitten vilket gör det väldigt bekvämt när man byter om, ska gå och lägga sig eller bara vill stå upp en liten stund! Sen tar det förvånansvärt lite plats i packningen och väger inte heller så mycket. Det beror såklart till stor del på att det endast har ett lager, inget ytter- och innertält. Vi får plats hela familjen (5 pers) i detta tältet utan större problem! Kanske blir mer problem så småningom när ungarna blir större, men för tillfället fungerar det!

För närvarande är detta min favorit, mycket för att det går att bära med sig i ryggsäcken och ändå få plats med det mesta annat!

På tal om familjetält så har vi sedan ett antal år även ett större tält i canvasblandning som vi är väldigt nöjda med!

Detta är såklart inget man bär med sig i ryggsäcken utan här behövs transport med bil. Är man ute lite längre än en eller två nätter och inte ska ta sig någonstans däremellan är detta tältet dock perfekt som huvudläger! Det är väldigt bekvämt att sova i canvastält, de andas generellt bättre än moderna tält och när det regnar så sväller tyget något och täpper till alla håligheter så det håller sig tätt. Vi har aldrig haft problem med kondens i detta, trots att vi sovit 5 personer där inne! Ytterligare ett plus är ju att det ser väldigt bra ut!

2 gillningar