Tävling: #EnKnivsUtmaningen! - Kan du gå ett halvår med endast en kniv?

Hej allihopa!


Jag tänkte vi kunde ha en liten utmaning för att lära bli ännu bättre i skogen! Jag själv är ganska dålig på att hålla mig till en specifik kniv utan vill gärna hålla på och byta lite då och då, vilket gör att man aldrig riktigt lär känna sin kniv innan man går vidare till nästa.


Den här utmaningen är avsedd att få deltagarna att utveckla sina färdigheter och lära sig hantera sin kniv till alla tänkbara och otänkbara situationer.

Första utmaningen

Andra utmaningen

Regler

Varje månad kommer jag att ge er en ny utmaning som ska slutföras innan månadens slut. Du måste använda din vid tävlingens början utvalda kniv till alla tävlingsmoment men resten av tiden får du använda vilken kniv du vill.

  1. Välj ut din kniv! Ett halvår är en lång tid men du måste inte använda den till allt i din vardag utan endast till tävlingsmomenten.
  2. Du får byta kniv en gång under tävlingens gång utan anledning. Går kniven sönder, du tappar bort den, din hund äter upp den… Ja, då får du ett gratisbyte. Hela utmaning bygger på ärlighet så vi kommer inte granska din hunds avföring för knivrester.
  3. Poäng. Du tjänar poäng för varje moment och vid årets slut räknar vi ihop hur många poängen och korar en vinnare! (Se poängräkning nedan.)
  4. Du får använda såg tillsammans med din kniv. Om du väljer en Victorinox så får du fritt använda alla verktyg den har, samma med en kniv med sågtandad rygg. Annars får du såga till lämplig längd på virke för att sedan sköta resten med kniven.
  5. Du får väldigt gärna använda din tävlingskniv till annat! Posta gärna foto av användning utanför tävlingsmomenten också!
  6. Priser! Vi kommer ha en liten prisutdelning i slutet av tävlingen. Vad det är är dock ännu höljt i dunkel :wink:
  7. Det ska vara tydligt från bilderna om du har lyckats eller misslyckats med utmaningen. Om målet är att tälja en sked och du täljer två ätpinnar har du misslyckats. Har du däremot täljt en sked som inte har perfekt skopa och med för kort handtag har du lyckats.


    Jag reserverar mig för eventuella regeländring längs vägen. Låt oss testa och se!


Poängräkning


För att kunna följa er utveckling och bedöma poäng måste det finnas bildbevis! Spela in video eller fotografera processen så noga som möjligt!
  • En poäng för försök men misslyckande
  • Två poäng för lyckat försök
  • En extra poäng för rörlig bild! Den här poängen delas ut oavsett framgång.

Lägg upp bilder och video på lämplig plattform! Om ni har t.ex. ett privat Instagramkonto, säg till så jag kan följa dig och se bilder och video! Annars kan jag rekommendera att lägga upp filmer på YouTube som olistade om ni inte vill ha dem sökbara i katalogen.


Antar du EnKnivsUtmatningen?

  • Jag deltar!
  • Jag ångrade mig

0 röster


Pollen stänger sista söndagen i juni (26/6) klockan 23:45!
Då har ni röstat i pollen och berättat vilken kniv ni tänker använda i tråden nedan!


/Gustav
2 gillningar

Deltagarna och knivarna:

@johan Mora Basic

@friskytt Mora Kansbol

@Christian Mora Bushcraft

@Gustav Mora Classic

@Martin Kniv från SMB med helikoptersnöre runt handtaget

Poängställning

Uppdateras löpande

Deltagare Juli Augusti September Oktober November December Total
@friskytt 6 3 9
@johan 6 - 6
@Christian 3 6 9
@Martin 3 - 3
@Gustav 6 5 11
3 gillningar

Jag kommer självklart delta i min egen tävling! Just nu står jag och väger mellan att testa köra på min lilla Mora Eldris bara för att se hur långt man kommer med en så liten kniv. Det lutar dock mer åt Mora Bushcraft, mest för att se om den verkligen lever upp till sitt namn.

Vilken såg som helst?

1 gillning

Kanske inte motorsåg, men i stort sett vilken handsåg som helst. Nu är ju själva grejen att göra så mycket som möjligt med kniven så låt oss säga att du ska tälja en trägubbe. Det är då fritt fram att använda såg för att såga till ett lagom stycke trä, men sen är det kniven som gör resten.

Samma om du ska fixa ved till brasan, sågen fixar lagom längd, kniven fixar tjockleken, fjäderstickor, etc.

Då tar jag arbetshästen mora basic som officiell kniv i utmaningen.

Men jag känner mig också lockad att försöka göra alla momenten med min lilla Victorinox camper för att se vad dess gränser går. Men det får bli utom tävlan :slight_smile: för jag är lite nyfiken på om det ens är möjligt att göra det , och om det som Felix Immler hittar på. För jag är nyfiken på om det faktiskt går i skarpt läge att ha denna som reservlösning (om något händer med ens primära verktyg).

1 gillning

Det ska bli intressant att se hur det går för den! Själv ska jag ner i källaren och leta lite vid tillfälle, tror jag har någon gammal snygg kniv som jag önskar jag använt lite mer. Typisk allt i allo-kniv! Återkommer!

Tänker att om det blir lyckat så fortsätter vi med ett halvår/år till efter denna omgången!

Jag anmäler mig och min Mora Kansbol. Spännande utmaning då jag absolut nyttjar kniven alldeles för sällan.

2 gillningar

Jag anmäler mig med min Mora Bushcraft.

Var lite lockad av att testa min vardagskniv Spyderco Bird Robin 2, men det hade kanske blivit lite masochistiskt. Testar nog att köra några moment med den bara för att se hur det går.

2 gillningar

Förmodligen, men det kan samtidigt vara ganska underhållande att ta reda på vad som är möjligt med denna typ av kniv :slight_smile:

2 gillningar

Det får vi ta och ändra på! Har faktiskt inte sett den Morakniven innan. Den ser väldigt trevlig ut!

En Mora Bushcraft uppskriven! Hmm, har ju också en Bushcraft, men jag ska se om jag kan leta upp någon annan att testa med. Blir roligare om vi har flera olika knivar.

Intressant att samtliga deltagare hittills tänkt köra på Mora, anar en viss favorisering bland forumdeltagarna! Jag vill inte ha något Mora fanboy-forum :wink:

1 gillning

Ingen fara, jag ska se om jag lite i bakgrunden kan skänka lite ära åt de schweiziska fickknivarna.
Men vi får se hur det går

Men visst är det underhållande att vi dessutom valt olika knivar ur deras sortiment,
och framför allt kommer vi nog se skillnad på knivarnas bladform, där vissa har lite smalare “spets”, samt om stålet går hela vägen genom handtaget.

Är mer spets bättre eller sämre? Vissa saker blir lättare, men samtidigt blir den mer ömtålig (kanske)?

1 gillning

Nu blir jag lite tveksam ändå, ska man köra på en Morakniv själv också och så får vi helt enkelt se det som en tävling dem emellan? Kan ta min Mora 2000 så vi inte får dubletter…

Men nej, jag tror jag kör på min Grimfrost, av den enkla anledningen att jag gillar designen och enkelheten i en vanlig kniv med trähandtag och läderslida! Tråkigt nog är den nästan helt oanvänd så detta är ett perfekt tillfälle att åtgärda det!


2 gillningar

En sak jag redan märkt som kan ställa till det lite med mitt val av kniv är slipningen den har. Den är väldigt tjock hela vägen ner till eggen, förutom de sista 1-2mm. Detta gör att den klyver hur bra som helst, men det var icke lätt att försöka tälja något med den!

Ju brantare slipningen är desto mer vinkel måste man ha mot det man ska skära i, men när man vill tälja lite finare delar går den bet! Man måste i princip ha en brantare infallsvinkel för att sedan så fort den fått lite ”grepp” i träet vinkla ut igen.

Den är lite av en grovarbetare så det ska bli intressant att se vad den går för i tävlingen!

1 gillning

Nu stänger vi snart pollen! Det går dock hur bra som helst att hoppa in i tävlingen efter hand också om man vill men ju senare man hoppar in desto svårare blir det att vinna!

Första tävlingsmomentet kommer delges innan månadsskiftet!

1 gillning

Gjorde ett sista minuten-byte av kniv igår kväll. Från Grimfrosten till Mora Classic. Samma stil men enorm skillnad på eggen. Försökte ge mig på att slipa till eggen på Grimfrost men det gick inte hela vägen så jag överväger om man ska låta någon slipa om den ordentligt innan jag kör vidare med den. Den blev lite för knepig att använda till mindre saker. Lite som att använda en klyvyxa (som ska vara bred, tung och oslipad) som en fällyxa (som ska vara relativt tung, välslipad och tunnare).

1 gillning

Juli månads utmaning kommer publiceras som sig bör vid midnatt då timman slår 00:00 och ny månad träder in! Ni har sedan fram till 31 juli 23:59 på er att utföra utmaningen och posta bevisen i tråden. Tänk på att lämna fungerande länkar till video om ni använder det formatet!

4 gillningar

Precis som senast så publiceras augusti månads utmaning strax efter midnatt inatt! Denna gången blir det en utmaning som kanske inte är lika tekniskt utmanande men kan nog ändå behöva viss eftertanke!

1 gillning