Vad är bushcraft? 1. Introduktion och filosofi

Först publicerat på: Vad är bushcraft? 1. Introduktion och filosofi – Bushcraft.Nu

Vad är bushcraft?

1. Introduktion och filosofi

Jag är inte helt säker på när jag första gången hörde ordet bushcraft nämnas och jag visste inte riktigt vad det innebar. När jag fick klart för mig vad det var lät det kusligt likt det jag redan höll på med och har hållit på med under lång tid i skogen!

För mig betyder bushcraft att du är ute i skogen, bland bergen eller sjöarna, eller på någon annan plats i världen och du är bekväm med dig själv och din situation. För att kunna känna sig bekväm måste man ha rätt saker med sig. Inte alla sakerna, bara ett litet urval som du är bekväm med och som fungerar i flera situationer. För att kunna skala ner antalet prylar behöver man kunskap, både om utrustning och miljön man befinner sig i. Nyckeln är att kunna skaffa sig fler verktyg genom att använda de fåtal man bär med sig!

Att hålla på med bushcraft är i praktiken samma sak som att överleva i naturen och vara bekväm med det. Istället för att som i en nödsituation försöka ta sig tillbaka till civilisationen så fort som möjligt bygger du kanske ett litet skydd med alla bekvämligheter du behöver; en lägereld, en sittplats, en liten säng och skydd mot vädret. Man behöver dock behålla en viss enkelhet genom sitt utövande. Tanken är inte att bygga en ny civilisation bara för att du har rätt verktyg och kan hantera dem!

The more you know, the less you carry.

Mors Kochanski

När jag spelar Minecraft med mina barn är den roligaste delen alltid precis i början av spelet, när man startar med endast kläderna på kroppen och en idé. Du bygger dig genom jordhålan, träskjulet, större trähus, mansion och slott. Problemet för mig är när jag kommer till en viss punkt i spelet där det inte längre handlar om att utforska, möta hot och att bygga saker för att jag behöver dem. Det börjar istället handla mer och mer om att upprätthålla alla grejor man byggt, sköta alla djur man samlat in, så och skörda och samla fler och fler block till nya tillbyggnader.

Samma sak är det med vår civilisation. Våra liv går i mångt och mycket ut på att upprätthålla alla dessa strukturer som håller civilisationen vid liv och för alla våra bekvämligheter som kommer med det. Det handlar aldrig längre om att göra saker för att du behöver det, för ärligt talat, i dagens samhälle behöver man aldrig något, egentligen.

Bushcraft innebär att man med handverktygen (kniv, yxa och såg) och övrig utrustning, kan underlätta sin vistelse i naturen. Att kunna tillverka redskap, reparera utrustning och improvisera är viktiga kunskaper. Helst bör detta uteliv kombineras med en färd till fots, i kanot, på skidor, snöskor eller liknande, då man exponeras för regn, vind och kyla. Detta utvecklar personliga kunskaper och färdigheter som att torka kläder, orientera, läsa väder och förflytta sig i mörker. Är man däremot stationär på en plats missar man många väsentliga erfarenheter och kunskaper för utelivet.

Uteliv och överlevnad av Lars Fält

Så, när jag är ute i skog och mark vill jag utforska, bygga och skapa saker. Men endast de saker som är direkt användbara för min fortsatta överlevnad och minsta möjliga bekvämlighet. En del går långt förbi den punkten och bygger små samhällen inne i skogen. Medan jag tycker det är väldigt häftigt och roligt att titta på så går det långt förbi vad bushcraft egentligen är.

För mig är bushcraft att vara ute i naturen och tillgodose dina behov på ett sätt som gör din tid i vildmarken tillräckligt bekväm.

1 gillning