Vatten & Överlevnad

Först publicerat på: Vatten & Överlevnad – Bushcraft.Nu

Varför ska vi dricka vatten?

Vatten är det viktigaste att få i sig näst efter syre! Människokroppen består av ungefär 70% vatten och vi gör av med en del av detta vattnet varje dag, vilket också innebär att vi måste tillföra nytt vatten till kroppen varje dag. Mat och näring kan vi vara utan en längre tid på grund av att kroppen har bättre mekanismer för att lagra dessa i fettvävnad, etc. Någon sådan mekanism finns inte för vatten!

Vissa länkar är affiliate-länkar. Om du klickar på- och fullföljer ett köp tjänar jag en mindre summa, utan extra kostnad för dig.

På en dag gör kroppen av med ungefär 2-3 liter vatten och vid varmare temperaturer och hårt arbete försvinner ännu mer i form av svett och utandning. Om man skulle befinna sig i en överlevnadssituation är det viktigt att inte stressa upp sig och att arbeta lugnt och systematiskt istället för att springa omkring som en yr höna och göra tunga lyft. Då gör man av med minst mängd kalorier, minst mängd vatten och minst mängd dyrbar energi och framförallt så tänker man ofta klarare om man tar det lugnt istället för att stirra iväg!

I en nödsituation är det också viktigt att tänka på att dricka mer än normalt eftersom mycket vatten kommer från maten man äter. Så, i en nödsituation med brist på mat kanske man måste dricka hela sitt dagsbehov istället för att exempelvis bara dricka halva och äta resten.

Hur vet man vilket vatten som går att dricka?

När man befinner sig i en nödsituation och törsten börjar tränga sig på kan det vara lätt att kasta sig över första bästa vattenkälla. Det ska man dock undvika eftersom vattnet kan vara otjänligt och rent av farligt att dricka.

Vatten från vattenpölar bör man undvika, även om det ser klart och fint ut!

Generellt så gäller att rinnande vatten och vatten i rörelse oftare är okej att dricka än stillastående vatten. Här nere i Skåne i södra Sverige finns det gott om jordbruk som förorenar vattendragen i närheten. Vatten i närheten av motorvägar, fabriker och generellt bebyggelse ska man också undvika i största möjliga mån. Många sjöars vatten går utmärkt att dricka, men man får vara uppmärksam på fågelansamlingar som också kan förorena vattnet lokalt.

När det gäller vattens drickbarhet så finns inga speciella regler att gå efter utan det mesta handlar om olika tecken som kan antyda i en eller annan riktning. Är du osäker, avstå, eller åtminstone rena vattnet först!

Saltvatten är inte vidare bra i en nödsituation, eller annars heller, eftersom saltet i vattnet torkar ur kroppen snabbare än vi hinner ta till oss vattnet. Ironiskt nog överlever vi inte utan salt i vårt vatten eller kost, men då i betydligt lägre doser än vad som finns i saltvattnet!

Reningsmetoder

Så du har hittat ett lämpligt vattendrag men är fortfarande osäker på vattnets drickbarhet? Räds ej! Det finns sätt att se till så de skadliga delarna i vattnet försvinner.

Vattenfilter

Sawyer vattenfilter, litet och smidigt så länge man inte planerar rena stora mängder vatten!

Ett modernt vattenfilter är väldigt smidigt att ha i en nödsituation. Det fungerar ungefär som ett filter där vattnet (ofta under tryck) pressas från en behållare till en annan genom ett filter. Normal storlek på filterhålen är runt 0,2 mikroner, vilket är litet nog för att filtrera bort nästan alla av de skadliga partiklar vi stöter på i vattnet. Dessa finns både som personliga filter och som större pumpfilter för om man är fler än en. Man får dock ha i åtanke att vattenlösliga kemikalier och andra gifter från industrier, jordbruk, mm. inte ryms i kategorin som filtreras bort!

Om man inte har ett sådant filter kan man lätt använda det som naturen har att bidra med för att bygga sitt eget filter!

  1. Ta exempelvis en gammal pet-flaska och skär av botten.
  2. Gör några små hål i korken så det filtrerade vattnet kan flöda genom.
  3. Krossa kolbitar från lägerelden till ett fint pulver och blanda ihop det med torv från marken
  4. Toppa med småstenar
  5. Sen är det bara att hälla på smutsigt vatten och fånga upp det rena med lämpligt kärl!

Vattenreningstabletter

Vattenreningstabletter kan man köpa på apoteket och i friluftsbutiker. Dessa dödar bakterier och annat som finns i vattnet, men tar inte bort något från vattnet på det sätt som filtreringsmetoden gör. Därför kan det vara bra att kombinera sina vattentabletter med något slags filter, exempelvis en bit tyg eller liknande som man håller tätt över öppningen när man häller upp vatten i behållaren. Därefter kan man stoppa ner reningstabletten!

Här är det dock extra viktigt att ha uppsikt över om det kan finnas andra skadliga ämnen i vattnet än levande bioorganismer!

Kokning

Kokning är det klassiska sättet att rena vattnet; det tar död på samtliga småkryp som simmar runt och kan göra dig sjuk. Däremot är det precis som med tabletterna att kokning inte tar bort några andra ämnen eller tungmetaller.

Man kan också kombinera kokning med avdunstning om man är behöver vara extra vaksam för skadliga ämnen i vattnet. Då kan man fånga upp ångan och sedan leda den bort till ett annat kärl när den svalnat och återgått till vattenform. Detta är dock en extremt tids- och resurskrävande metod. Den går dock att använda för saltvatten, vid behov!

Andra faror med vatten

Vi har redan pratat om att man ska undvika att dricka vatten med farliga bakterier mm., men även saker som kemiskt avfall från industrier, avgaser från motorvägar, jordbruk, tungmetaller och plastpartiklar finns i mycket vatten, framförallt i de södra delarna av Sverige. Dessa är ibland betydligt svårare att filtrera bort och i sådana fall är det bättre att helt undvika att dricka om det inte är en nödsituation. Befinner man sig i en nödsituation tenderar man vara en bit från civilisationen ändå!

Det allra bästa vattnet är sannolikt det förfiltrerade källvattnet! Det filtreras genom lager av sten, jord och berg och porlar sedan fram någonstans där det ofta går att dricka direkt från källan.

Här finns en strålande informationstät genomgång och jämförelse av olika metoder och produkter.

(Hoppas att jag lyckades länka till hela spellistan och inte bara första videon)

Måste söka lite till men jag har för mig att jag läste (eller hörde på en podd) nyligen om att de som skriver försvarets överlevnads böcker tänkte ta bort dessa filter ur boken eftersom de inte gör så mycket nytta, och beroende på vilket material man stoppat i så kan de ibland t.o.m. försämra vattenkvaliteten.

Tydligen måste man bygga dessa löjligt stora för att verkligen uppnå den effekt man söker,
och ofta måste man trots detta ändå koka vattnet.

En annan teknik som jag snubblade över för länge sedan är att istället för att försöka imitera naturen så kan man använda naturen för att göra denna filtrering.

Konceptet är att när man på vanligt maner letar upp en lämplig vattenkälla.
Sedan istället för att dricka direkt från sjön eller bäck, så går man någon/några meter i sidled och gräver en grop.
I denna grop kommer sedan vattnet från bäcken/sjön att börja sippra fram, och då kommer det att filtreras genom marken som befinner sig mellan din grop och bäcken (dvs man får ganska fort ett sandfilter på 1-2 meter).
Sedan är det bara att kassera det första vattnet som sipprar fram några gånger, och sedan efter en stund så kommer man få klart fint vatten.

Detta vatten får man sedan rena med kokning om man inte litar på vattenkällan fullt ut.

1 gillning

Har varit med om 4 pers som druckit vatten direkt från en rinnande vattenkälla utan att koka eller annars behandla det först. 3 av 4 blev riktigt dåliga.

Finns ett avsnitt i Ed Stafford’s First Man Out där John Hudson hittar en källa i Himalaya på 4000 m höjd (ovanför trädgränsen) och hittar en död, ruttnande get under en klippa i bäcken.

Kokar alltid mitt. Ren rysk roulette att bara tuta och köra enligt denna, förvisso lilla, undersökning.

Solfiltrering är inte nåt jag prövat men finns med i Wiseman’s klassiker (i solen 6 h i petflaska efter filtrering). Låter dock halvbra, särskilt i vårt molniga land.

1 gillning

Var det en bäck eller en källa som kom rakt ut från marken?

Samtliga har varit bäckar eller flod men frågan är om inte First Man Out avsnittet visade en källa som gick både ovan och under jord och därmed kanske var lite lurig.

1 gillning

Jo, kan tänka mig att det är mycket man inte får bort med dessa, men samtidigt så filtrerar de de facto bort en hel del. Sen om det är de viktiga partiklarna man vill ha bort eller om det bara är “estetiskt” får man ju göra tester på. Det är det man gjort då, antar jag?

Det är det som är det luriga, vatten som sprutar ur jorden behöver inte vara den enda punkten källan har kontakt med, ligger det döda getter i andra hålor blir det infekterat likväl om man inte har en bra bit emellan :grimacing:

Tror ju dock det @johan menade var vattenkällor där “vattentanken” under jorden fylls upp och vattnet pressas upp genom marklagerna och kommer upp i marken som källorna vi ser. Där har vi ju ett upp och nervänt trycksatt vattenfilter av prima kvalitet!

1 gillning

Ah, that makes sense. Förövrigt skrämmande hur många friluftare som tycker det går bra att dricka rakt från sjöar och bäckar.

Har även för mig att vi har nåt vattenställe här i Sverige med en särskild parasit(?) som ger en permanent diarré livet ut. Står definitivt inte på min bucket-list.

2 gillningar

Låter som ett vattenställe man bör undvika! Kommer du ihåg var i Sverige det kan ha varit? Känns som ett ställe man gärna även undviker bada i…

Var en gammal kollega som kände nån som åkt på det. Har för mig att den bara fanns på tre ställen i världen, varav nåt vattendrag i mellannorra, västra delen av landet var en. Kommer dock inte ihåg om det var en parasit, ett virus eller en bakterie. Prövat att söka på internet men algoritmen är inte på min sida…

1 gillning

Haha, mindre mysigt oavsett! Kom att tänka på ett avsnitt av Joe Rogan där han snackar med en herre som åker världen runt för att prova mat. Han testar verkligen allt. Från jaktbyten hos infödingsstammar till gatumat i New Delhi.

Joe frågar honom vid något tillfälle hur han inte kan ha magproblem och diarré hela tiden, varpå han svarar i stil med att han inte märker det längre eftersom han har det permanent!

För övrigt - Bra överlevnadstips (kanske):
“When it comes to food in Nagaland, Is there anything that’s not okay to eat?”
“No. Is not.”

Här är avsnittet:

Haha, herregud. Jag brukar säga att jag äter allt men det retar ju inte riktigt gommen den videon :joy:

Ah, missat det avsnittet av Rogen, ska lägga i kön. :+1:

1 gillning