Växter för överlevnad

Först publicerat på: https://bushcraft.nu/vaxter-for-overlevnad/

Vi har i Sverige ca 270 ätbara växter i vår natur. av alla dessa är det endast en handfull som faktiskt används till vardags är då alla andra växterna sämre? Nja, egentligen inte, men de har ofta egenskaper som gjort dem överflödiga i dagens moderna samhälle. Av alla våra medicinalväxter som växer fritt används i stort sett ingen längre; åtminstone inte till det som de användes för/mot förr, nu finns det små piller man kan stoppa i sig i stället!

De små pillerna är dock beroende av väldigt stora medicinbolag som man kanske inte litar fullt ut på. Eller så vill man kanske inte gynna globalistiska bolag utan förespråkar en mer lokal lösning, även på medicinfronten. Så det kan vara bra att ha koll på några grundläggande vilda växter även om man kanske inte tror att himlen ska falla ner över våra huvuden redan idag!

Röllekan

Först ut är Röllekan Achillea Millefolium! Den har kallats för Soldatörten efter att ha varit ett slags universalmedel mot flera olika åkommor och krämpor, både under relativt modern tid under världskrigen. Man tror även att den fått sitt namn från den mytologiske och osårbare hjälten Achilles. Den växer i stort sett överallt, åtminstone här nere i Sydsverige, på gräsmattor, trottoarkanter, i skogen och på fält!

De välgörande effekterna hos Röllekan hjälper mot bland annat feber och matsmältningen. Man kan även krossa den till en massa och använda som läkemedel på sår eller mot mygg!

Tråden om Rölleka på forumet hittar du här!

Älggräs/Älgört

Älggräset Filipéndula ulmdria är en annan växt som är bra att känna till! Den växer gärna där det är fuktigt, vilket medfört namn som alört, alskogsgräs och kärrört. Precis som röllekan så verkar älgörten smärtstillande, febernedsättande, bakteriedödande och inflammationshämmande verkan. Exempelvis så är te på älgört väldigt bra vid förkylning, huvudvärk och feber.

Det är salicinet i älgörten som ger den dess läkande verkan. Ur salicinet kan man sedan utvinna acetylsalicylsyra som används i många av de moderna preparaten för smärtstillande verkan.

Älggräset är dock inte bara en läkeväxt utan doftar och smakar också väldigt gott! Av blommorna kan man göra saft på samma sätt som när man gör fläderblomssaft, medan bladen kan rullas och torkas till teblad! Förr användes även örten för att krydda brännvin, mjöd, öl, och la även ut bladen på golvet vid bjudningar för att rummet skulle se trevligare ut och, framförallt, dofta gott!

Brännässla

En av våra allra vanligaste växter – brännässlan Urtíca dioíca – är även en av våra nyttigaste växter! Nässelsoppa på späda nässelblad är fortfarande en delikatess och äts av många här i Sverige. De nyttiga komponenterna i nässlan är många, bland annat vitaminerna A och C, järn, kalium, kalcium, fosfor, kisel och klorofyll. Nässlans försvarsmeknism är vida känd och behövs för att få ha sina vitaminer och mineraler ifred!

Nässlans stjälk har väldigt fina fiber och passar sig därför väldigt bra att väva ihop till tyger, rep och snören. För att göra rep av nässlor i naturen kan man t ex samla ihop nässelstjälkar och banka loss ”köttet” från fibrerna som man sedan tvinnar ihop i flera lager!

Tråden om brännäslan hittar du här!

1 gillning

Jag åkte på en ganska ordentlig förkylning eller dylikt för några dagar sedan och det känns som det värsta har passerat nu. Bara lite rethosta, lättare nästäppa och ganska kraftig spänningshuvudvärk kvar (som visserligen kan bero på annat).

Till saken hör att jag under första dygnet inte tog något extra preparat förutom nässel- och ingefära te på kvällen. Ingen märkbar förändring till dag 2, snarare blev det ganska mycket värre med muskel- och huvudvärk, ordentligt ont i halsen och riktigt tjock i näsan.

Igår kväll slog jag dock på stort och beredde en stor kanna med häxbrygd! I den slängde jag ner skivad färsk ingefära, torkade nässlor, rölleka och gatukamomill, och lät stå och dra i uppkokat vatten i ca 15-20 min. Smakmässigt är det faktiskt riktigt gott! Ingefäran ger det där lite extra stinget samtidigt som kamomillen ger en viss sötma.

Häxbrygden hällde jag över i en vanlig vattenflaska och ställde bredvid sängen (man vill ogärna svepa en halvliter vätska precis innan läggdags!) och det sista i ett glas som jag sörplade i mig direkt. Sömnproblemen jag haft de senaste två nätterna var som bortblåsta och jag vaknade i stort sett återställd (huvudvärken var dock inte nådig)! Flaskan som nu svalnat stod bredvid sängen sveptes och en liten stund senare var även huvudvärken ett minne blott! Framåt lunchtid kom den krypande tillbaka med full styrka varpå jag hivade i mig det sista (ca 1dl) som jag fått hälla i ett annat glas kvällen innan.

5 min senare var värken väck igen!

Jag misstänker att man inte borde missbruka den typen av hopkok alltför mycket, men jag blev ganska ställd över hur pass effektivt det (eventuellt) är. Det kan som sagt även vara sjukdomens naturliga gång, men många av symptomen som jag hade igår kväll kändes som att de var där för att stanna, åtminstone ett par dagar till.

Har någon annan provat något liknande, om så bara mot tillfällig huvudvärk eller liknande?

1 gillning