Växtkurs 2023 med Svenska Överlevnadssällskapet

Jag kör ju teman varje år i detta nördintresse och i år är det träd, buskar och övriga växter som gäller. Kunskap (identifiering, omgivningsförhållanden, använding) om våra svenska träd har jag tryckt in i huvudet själv under första halvåret. Men jag tänkte att det vore gött att få lite hjälp med de lite mindre växterna och har därför anmält mig till SÖS växtkurs 2023 nu i aug i Sjöbo.

Är det någon som har erfarenhet av den? Gått den/hållit i den själv? Och har bra tips inför?

Nån som ska gå den i år tillochmed?

För intresse: Mailade min anmälan till av sidans podd kända Mattias Norberg så hoppas också det är han som håller den.

2 gillningar

Hade helt missat detta, det hade kanske varit underhållande.
Min växtkunskap är lite ringrostig så det hade kanske varit ett bra tillfälle.

Är det denna du tänker på?

2 gillningar

Yes, den ja. Verkar ganska gedigen och genomförd under trevliga omständigheter.

1 gillning

Hojta om du skriver upp dig. Vore kul med en mini-meetup från forumet.

2 gillningar

Verkar väldigt intressant! Det hade varit sjukt kul att komma iväg på en sån lite längre kurs med övernattning och praktik! Är tyvärr redan uppbokad den helgen så det får bli en annan gång!

Tycker för övrigt att just växter och dess nyttighet är ett intressant område. Det är ganska galet när man tänker på hur många nyttiga växter det finns i Sverige och hur få som faktiskt används.

Plockade senast i helgen hem lite kamomill m.fl. för kvällstéet! Kan kombineras med både det ena och det andra för effekt och smak!

Hoppas ni får en trevlig helg med mycket ny info! Snogeholm är riktigt mysigt så det blir nog hur bra som helst!

2 gillningar

Tråkigt! Återkommer med recension så får du
se om det är värt att haka på nästa år.

Aldrig prövat kamomill vilt faktiskt, det kanske är en bra idé för blodtrycket såhär strax innan semestern…

1 gillning

Tack! Skåne levererar ju alltid!

1 gillning

Kan rekommenderas! Se dock till att hitta riktig kamomill och inte baldersbrå, de är väldigt lika. Har även testat gatkamomill och även den smakar och verkar på samma sätt som originalet!

Har riktigt svårt att skilja dem åt (baldersbrå och kamomill) så jag brukar bara gå efter doften. Kamomill tenderar dofta mycket kraftigare än balders, som visserligen luktar smått lika men långt ifrån lika kraftigt. Sen har ju kamomill mer strutformat blomhuvud!

Kände mig lite hängig såhär i regnet så passade på att göra mig en kanna häxdryck!

Ingredienser:

  • Chaga
  • Kamomill
  • Vitlök
  • Ingefära
  • Peppar
  • Salt

Gör någon variant av den någon gång då och då, dricker en kopp och häller över resten i termos. Den rensar bra :grin:

1 gillning

Ser riktigt nice ut! Tack för tipset :smiley:

1 gillning