Veckan som gått, 2022-24

Först publicerat på: https://store.forum.bushcraft.nu/?p=63

Denna veckan har diskussionerna kretsat mer kring huruvida man ens kan ha en ordentlig stående packning när man är ute med barn i skogen. Rent logiskt borde man kunna få ner sin packning till ett absolut minimum och därefter bara lägga på det som krävs för dagens etapp, beroende på hur många och vilka ungar som följer med.

Subscribe now

Packa, eller inte packa. Det är frågan.

Personligen har jag haft väldigt svårt för att inte behöva packa om varenda gång man ska ut på en tur. En del saker har jag dock fått ner i ett par Savotta sidoväskor storlek M.

I den första sidoväskan ligger där poncho, helikoptersnöre, mössa, vantar, halsduk, ett paket näsdukar och en halvtrasig ask tändstickor. Ponchon är perfekt om man skulle råka på det där oväntade störtregnet eller bara som skydd för vind, vatten eller sol vid rasten. Helikoptersnöret, eller parachord, som jänkarna säger, är fördelade på två nystan som lätt går att få upp ponchon med, eller använda till annat som tvättlina att hänga upp kläder på, etc. Resten säger sig självt, näsdukarna fungerar exempelvis som näsdukar, toapapper eller som bränsle för att få igång brasa och tändstickorna säger sig självt. Oftast finns det ett par-tre askar på olika ställen i packningen.

I den andra sidoväskan har jag en bushbox, elddon, kniv och såg. Ibland även ett Trangia Mini och en flaska T-Röd. Denna väskan är mer flytande, men är reserverad för verktyg och prylar till elden.

Ibland är det allt som får plats om ungarna ska ha med sig regnställ (4 regnställ tar sin plats!).

#EnKnivsUtmaningen drar närmre!

Snart är det dags för våra tävlande att sätta eggen mot träet i den första knivutmaningen! Ingen vet vad utmaningen kommer bestå i, inte ens jag! Däremot har jag ett antal olika förslag som kan bli aktuella.

Själva tanken med att ha en EnKnivsUtmaning är att deltagarna under resterande del av året ska avhålla sig från att byta kniv stup i kvarten bara för att man inte är 100% nöjd med den man för närvarande använder.

Hint: Ofta är det faktiskt inte kniven det är fel på, utan användaren av den!

Ovan gäller såklart inte minst mig själv! Jag ser med nöje fram emot utmaningen som jag tillsammans med min Grimfors Nordic ska ta mig an. Jag har redan haft ett visst sug att byta till en annan kniv på grund av att bladet är relativt tjockt nära eggen och har en ganska brant sluttning. Det resulterar i att den är utmärkt som klyvkniv, men mindre lämpad för skedtäljning!

Vinsten till den som klarar utmaningen bäst är också fixad och kommer aviseras i samband med att tävlingen drar igång!

Brända eller obrända nässlor? Kan de antändas?

Det korta svaret är: Enligt forumets testpanel, nej. Enligt Youtube-folket, ja.

Forumbesökare Johan har försökt sig på att få fyr på torkade brännässlor, utan framgång. Eventuellt kan de behöva malas ner ytterligare för att gnistorna ska få något att sätta sig på, eller så regnade de verksamma ämnena bort när nässlorna låg på tork. Vi får avvakta och se om det blir nya försök!

Själv skulle jag ut och testa men råkade slå till burken jag lagt de mosade nässlorna i så de flög ut över nejden och nya försök var dödfödda!

Besök forumet

Om du skulle vilja diskutera mer med oss och kanske delta i EnKnivsUtmaningen får du hemskt gärna ta dig in på forumet!

/Gustav