Ved : allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ, Lars Mytting

Ved : allt om huggning, stapling och torkning - och vedeldningens själ, Lars Mytting

Detta är INTE en bok om bushcraft, men det är en bok som handlar om det material som är viktigast för alla som håller på med bushcraft, nämligen “ved”.
Detta är en bok vars målgrupp är alla som eldar med ved hemma i sitt hus.

Och ska vi vara ärliga så är en kamin hemma i villan förmodligen den plats där vi kommer att öva som mest på allt som har med eld att göra, för hela vintern kommer kaminen gå varm och sprida hemkänsla omkring sig, och denna kunskap kommer vi sedan ta med oss ut i naturen.

Detta är en bok som går igenom alla våra träd, och vilka värmevärden de har.
Vilka redskap som behövs för att hantera veden, hur man bygger en vedstapel samt hur man torkar sin ved. Han går igenom allt man behöver veta från det att man har ett träd ute i skogen tills man långt senare låter detta träd åka ut genom sin skorsten.

Men det är också en kärleksförklaring till vedeldningens själ, och vår långa relation till elden.
Detta är en helt underbar liten bok som rekommenderas till alla som kommer i närheten av en vedtrave och en kamin.

1 gillning

Jag kollade faktiskt på denna bok för ett tag sen och övervägde skaffa den men min läslista var tillräckligt lång ändå så det blev aldrig. Man får kanske ta och omvärdera det beslutet så småningom. Känns som ganska bra vinterläsning!

Hur ser det då ut med träslag här i Skåne? Vi har ju ganska mycket bok, björk och gran. Vad ska man satsa på för att bygga en bra lägereld eller i tältkaminen? Är det bok som gäller för bra kolbädd, gran för att starta elden med och björk som funkar för allt?

Spot on.

Har testat med bok i kaminen här hemma, och det är lite svårare att få fart på bok när man tänder.
Så jag brukar använda t.ex. björk för att få fart på brasan. Sedan när jag hade bra tryck gick jag över till bok som då fungerade hur bra som helst.
Fördelen med bok är att den brinner längre och ger bra glöder.

Så att börja med gran/tall eller vad som finns, och sedan fortsätta med bok är klockrent.

1 gillning

Nu kanske detta hör mer hemma i en tråd om eld men det jag gjorde i höstas/vintras var att jag tog med en sån påse för matavfall man ska lägga mat i. Väl i skogen fyllde jag den med smågrenar, björkbark och annat smått och gott som jag hittade. Detta i kombination med något grövre bok/björkpinnar och vi hade en rejäl och fint brinnande brasa på ett par minuter.

Det fungerade bäst när man fyllde påsen med småpinnar från gran som hängde på andra grenar. De var torra och fina och tog sig riktigt bra!