Vilka knopar bör man försöka lära sig?

Bortsett från det udda svaret “alla”, så kanske man bör begränsa sig till några få, och man skulle kunna t.o.m. kunna fundera på vilka knopar jag själv använder dels ute i skogen (dels hemma vid).

  1. Pålstek

Konsten att skapa en fast ögla på ett rep.
Utan tvekan den första knop man ska lära sig.

  1. Dubbel skotstek.

När man behöver binda ihop 2st rep med varandra så man får ett längre rep.
Fördelen med den knop är att den är lätt att få upp, samt att det går utmärkt att använda rep i olika diameter.

  1. Truckers hitch

Här är en knop som jag lärt mig i modern tid,
men som jag använder ganska ofta eftersom den är en viktig del i Quick Deploy Ridge Line" så man kan få upp ett vindskydd ganska snabbt.

Eller om man bara behöver ett rep mellan två punkter och vill att detta ska vara spänt.
Det magiska med denna är hur man kan spänna den innan man avslutar knopen och därmed få mycket mer kraft än med de flesta andra tekniker.

Sedan behöver man ev både en kärleksknop och en prusiksknop om man vill ha de eleganta små öglorna som man spänner upp sin presenning, men ska man vara ärlig så kan man ofta bara sticka genom sin paracord upp genom lastöglan och sätta pinne som stopp, som fungerar lika bra (så dessa har jag inte med på min minilista).

  1. Dubbelt halvslag

Om man behöver fästa ett rep runt en gren eller trädstam.
Fördelen med denna knop, är att den är lätt att få upp igen.
Jag använder den ibland men inte så ofta.

Och knopar man ska undvika är t.ex. råbandsknopen som alla scouter av någon anledning gillar? Den är helt hopplös att få upp igen om man drar riktigt hårt, eller så går den upp när man inte vill. Dessutom är det vanligt att folk gör den felaktigt så det blir en kärringknut istället som är om möjligt ännu sämre.
Så råbandsknopen bör man undvika helt och hållet, bättre att göra en skotstek.

Vilka brukar du använda när du är ute?

1 gillning

Jag tänkte faktiskt be dig om lite tips om just knopar så det var väldigt passande att denna tråden dök upp!

Knopar är ett område som jag är pinsamt dålig på. Kommer ihåg vilket jäkla sjå man hade med tarpen någon av de första gångerna jag var ute med ungarna och det började regna. Kallt och jäkligt var det och där stod man med en fladdrande tarp som låg på de stackars barnens huvuden medan jag försökte få ihop vettiga knutar som höll den på plats… Sen skulle man ha ner skiten också! Det bär mig emot att erkänna men då skar jag upp repet bara för att få komma iväg😁

Jag har sedan dess lärt mig vikten av en ordentligt utförd knut eller knop när man är ute och det finns få saker som är så tillfredsställande som att få upp tarpen på under minuten när det börjar droppa lite. ”Bara för att det ändå går så snabbt”. Sen blir ju nerpackningen väldigt mycket smidigare också om man använder systemet i din punkt 3!

Jag har själv anammat det systemet sen du tipsade. Har nu två linor nedpackade i ponchopåsen, en med tre små öglor som löper fritt längs linan för att spänna tarpen efter man fått upp den. Helt galet smidigt och även ungarna klarar av den!

Trucker’s Hitch är användbar till lite allt möjligt!

1 gillning

Visst är det märkligt hur lite kunskap lyfter en till en helt annan nivå när det gäller rep.
För utan några basknopar så blir det fort ett stort trasselsudd med knut som ska lösa vad den andra knuten inte fixade, och ytterligare en för att lösa det som fortfarande inte vill.

Och det roliga är att det tar inte många minuter att lära sig några få knopar

Sant, man kanske borde nämna något om hur man virar ihop rep som 8:or och inte i cirklar för att undvika trassel?

För jisses finns det något mer frustrerande än att trassla upp 15m lina när man verkligen behöver den, ovan teknik kan man göra med fingrarna för små snören.
Men man kan göra det modell större genom att använda hand och armbåge och sedan vira sin 8:a.

Men det är sjukt beroendeframkallande att göra dessa små söta nystan, fast det brukar man få tillbaka när man behöver det nästa gång.

1 gillning

Bara för att förtydliga, råbandsknop och kärringknop är dessa två? Kommer ihåg att vi lärde oss just Råbandsknopen när jag under en väldigt kort period gick på Sjöscouterna.

Råbandsknop

Kärringknut

Jag gillar även denna ”knopen” för att sammanfoga två rep. Använder den för typ halsband och knopar som generellt syns lite mer, men har ingen aning om vad den heter. Det är bara två vanliga knutar som omfattar det andra snöret.

Framsida och baksida


1 gillning

Helt korrekt, men nackdelen med råbandsknopen är att om man sätter riktigt bra tryck på den så är den helt hopplös att få upp. För mig är det lite av en gåta varför just scouterna envisas med att lära ut den.

För övrigt, en kul detalj är om du slår en rosett, och drar ut öglorna “så den går i baklås”, då har du en råbandsknop.

Följ den gröna genom rosetten och följ sedan den rosa genom råbandsknopen, och notera hur det är samma knop i grunden fast rosetten går att få upp igen

Och att slå rosetter på saker brukar folk se ner på, vilket är märkligt för det är faktiskt en bra knop, och det är ingen slump att alla använder på sina skor :slight_smile:

1 gillning

Jag fick lära mig den som kärleksknop.
För kärlek kan få två människor att komma ihop, men om man inte vårdar den så kan man enkelt glida isär igen.

Och om man säger detta innan man drar ihop den så är det som två personer som inte möts.
Sedan drar man ihop knopen så den blir som din första bild, då sitter den hårt, och har man gjort knopen rätt så finns ingen luft i mitten (precis om en omfamning).
Men för att kolla att den är rätt så är det bara att dra isär den och så säger man den sista delen med att man måste vårda sina relationer.

Den går att göra som dubbel och trippel också (om man vill ha den löjligt säker), men när man gör den som trippel då är den svår att få upp igen.

1 gillning

Har aldrig tänkt på det på innan men det stämmer ju. Kanske är det en anledning till att den blivit go to-knopen för scouter - att den är så lik en annan knop som alla redan kan? När man börjar scouterna är man oftast inte alltför stark heller så för mycket tryck är svårt att få till!

Eller så är det bara en sån sak som en grinig gubbe vid något tillfälle i historien bara vägrade sluta med och lärde vidare knopen till småscouterna som inte vågade ifrågasätta det. När de sedan skulle lära vidare knopen var det bara så att det var det vi fick lära oss när vi var små så då ska banne mig ni också göra det!

Angående rosetten: Har du någon aning om den faktiskt används för något mer avancerat än till skosnören?

1 gillning

Tja, vet inte, men alla knopar man kan, tenderar att användas någon gång ibland.

Men för att fästa t.ex. en tröja på utsidan av en ryggsäck så fungerar den bra,
bara trä repet genom en ögla och runt tröjan och slå en rosett.
Den går ju fort att få upp, och håller lite lagom hårt.

Men det är ganska enkla saker jag brukar använda den.

Funderade på om detta passar bäst här i knoptråden eller i första hjälpen-trådarna och tänkte att det blir bäst här. Det är trots allt avsaknaden av första hjälpen-kit som nödgade mig att använda vad som fanns till hands!

Var ute i skogen med minstingen och frugan idag och skulle fixa till lite småved till elden när yxan slant av pinnen och ner mot mitt pekfinger. Kraften som användes var som tur var inte direkt stor utan det var i princip gravitationen som skötte den biten. Men eftersom jag höll lite snett med fingret så skalade yxan ändå av en liten skinnbit som började blöda ganska ordentligt.

Vi tog helt enkelt en pappersnäsduk och virade om fingret och sen en liten bit snöre på några dm som jag fixade en råbandsknop i var ände på. Några varv runt fingret och in med den lösa änden genom den fasta och tillbaka till lillfingret som fick agera tryck.

Det fina med att inte binda ihop ändarna var att man kunde justera trycket konstant beroende på vad man gjorde med handen!

1 gillning