Youtube-rekommendationer

Dave Canterbury

Yotube-kanal

Författare, bushcrafter och driver företaget Pathfinder som tillverkar bushcraft-grejor i ordentliga material (inte plastaskit och annat sånt trams, riktig metall!).

Bushradical
Youtube-kanal

En amerikan som gillar att bygga små primitiva stugor för låg kostnad. Stugorna blir ofta väldigt mysiga och hemtrevliga och materialet kostar sällan mer än en månadslön för en komplett stuga!

1 gillning

Paul Kirtleys Youtubekanal

Han är lite av en legend inom bushcraftvärlden och framförallt i Storbritannien. Han är även ett stort fan av vår svenska natur och har spelat in ett antal filmer och resor här i Sverige.

Väldigt många informativa mer utbildande videor men även en hel del med hög mysfaktor!

Han har även podcast, knivtillverkning, bokskriverier, etc. Och han har såvitt jag vet aldrig tagit av sig sin gröna skjorta från svenska försvarsmakten!

Det var många år sedan jag såg denna serien av Ray Mears först, men den är minst lika bra idag efter ett antal tittningar! Vill man få en liten glimt av vår sanna tradition i Sverige bör man inte missa denna serien. Ray spenderar tid med svenskar som verkligen är experter på sitt område. Och med expert menar jag experter på traditionellt hantverk.

Vi får följa med när han träffar överlevnadsexpert Lars Fält, som bland annat varit med och tagit fram Försvarsmaktens överlevnadsguider och skrivit ett antal böcker på egen hand. Jag har ett par stycken av dem och kan varmt rekommendera dem till andra som vill lära sig mer om överlevnad, framförallt i arktiskt klimat, där han utmärker sig extra mycket med sin kunskap.

Nästa anhalt blir knivtillverkning på klassiskt vis, skidtillverkning efter att ha faktiskt fällt granen som skidorna tillverkas av själv, samt tillverkat tjäran som impregnerar skidorna från fukt och röta. Sen blir det hundspann i norr, renskötsel och samekultur.

Inga konstigheter, bara back to basics! Jag skulle nog våga påstå att denna britt lyckas visa mer av vårt kulturarv på några få minuter än många av våra stora kulturarvsorganisationer lyckas med på sin livstid!

Del 1:

Del 2:

Del 3:

Del 4

Del 5:

Del 6: