Youtube-tips: Wilderness Strong

Först publicerat på: Youtube-tips: Wilderness Strong – Bushcraft.Nu

Dagens Youtube-tips är en kanal som producerar filmer med tydligt bushcraft och överlevnadstema: Wilderness Strong är en kanal som, enligt beskrivningen, drivs av far och son från USA. De har över 60 års erfarenhet från bushcraft, etnobotani och överlevnadskunskap i vildmarken.

Etnobotanik är det vetenskapliga studiet av förhållandet mellan människor och växter. Det vill säga, kunskapen om hur människan kan nyttja olika växter för olika syften. I bushcraft- och överlevnadssammanhang kan det bland annat innebära att man studerar ätliga växter och deras egenskaper, växter som fungerar väl i olika sammanhang, som reptillverkning, eld, kläder och byggnadsmaterial.

Kanalen har i skrivande stund endast 2710 prenumeranter, men efter att ha kollat en del av deras filmer kan jag konstatera att de förtjänar fler! Deras filmer är generellt välgjorda, lagom långa och innehåller ofta mängder med bra tips och idéer (som i vissa fall dessutom är relativt unika) som man kan prova på själv hemma i den lokala skogen!

Den första filmen jag såg och som gjorde att jag fastnade för deras kanal var deras film om olika tändmaterial för flinta och stål. Normalt när man tänder med flinta och stål behöver man ha något tändmaterial som fångar gnistor extremt lätt, som förkolnat tyg eller trä. Man måste alltså skapa en eld för att kunna skapa en eld. Hur gör man då upp denna första elden med flinta och stål?

Duon antog utmaningen att göra eld med endast obehandlade material från naturen och för att göra en lång video kort så hittade de en: vanlig brännässla.

Processen gick ut på att plocka färska gröna nässlor och dela dem längs stammen för att de lättare skulle torka. Sedan lät man dem soltorka i ett par timmar varpå de bankade ut fibrerna till ett fint pulver. Detta pulver fångade, enligt duon, gnistorna från flinta och stål konsekvent och väldigt lätt därtill.

Efter den videon har jag gjort några försök att dels hitta andra som lyckats med detta och även själv testat, men har gått bet på båda. Videon är väldigt sevärd och intressant och jag tvekar inte på att de faktiskt lyckats, men för att kunskapen ska vara användbar mer än som något fungerar i vissa situationer med optimala förutsättningar måste det kunna gå att replikeras!

Testa gärna detta hemma och rapportera tillbaka huruvida ni lyckas eller ej! Om det lyckas och ni hittar ett konsekvent sätt att fånga gnistorna från flinta och stål är det en ganska revolutionerande kunskap för bushcraftvärlden!

1 gillning

Det var en sak han sa som fångade mitt intresse.
Det måste vara gröna färska nässlor, de äldre och torra saknade egenskapen.
Sedan kunde de sparas för att användas senare, men om man skördade för sent var de sämre.

Förmodligen en mycket viktig ledtråd till varför jag misslyckades när jag testade med flinta och stål på nässlor.

1 gillning

Haha, just den biten la jag inte märke till! Men det kan ju såklart vara en del av lösningen! Kan det vara så att det är ämnena i det ”stickiga” som är de ämnen som fångar gnistan? För dessa försvinner som bekant om man torkar eller kokar nässlorna (vilket de förvisso gör direkt efter plockningen).

Om det är det som är problemet känns det spontant som att många som provat instinktivt plockat nässlor som börjar vissna. Det innebär ju i så fall att de tappat de flesta av dessa ämnen. Då skulle unga färska nässlor teoretiskt vara de som är bäst lämpade för såväl eldstålet som för förtäring!

När jag provade så tog tag bara första bästa nässlor, de var gröna och fina men inga ungdomar direkt, ca 50-70cm höga. Jag blandade både stjälk och blad när jag mosade dem i morteln där hemma efter att ha låtit dem soltorka på balkongen i en varm sommardag. Lyckades inte få någon glöd alls, men mitt pulver var inte så fint som deras var i filmen.

Nej det var något som försvinner när nässlan blir äldre. Det var inte kopplat till torkningen.

Men jag ska titta på videon igen och lyssna nog vad han sa.

1 gillning