Pitcha din tarp!

Först publicerat på: Pitcha din tarp! – Bushcraft.Nu

Hur sätter man bäst upp sin tarp när man är ute i skogen? Det är den eviga frågan och alla har nog sina favoritsätt. Hur man sätter upp tarpen kan även bero på omståndigheterna som råder just då. Till exempel kanske man inte vill sätta upp den som ett tak när det blåser storm ute, precis som man inte sätter upp den som ensamvargen mot ett träd när man tänker ha den som ett extra utrymme eller allrum att röra sig under när man ska laga mat, arbeta, etc.

Kort om knopar

Till att börja med vill jag bara nämna ett par knopar som fått mitt uteliv att bli extremt mycket enklare; Pålsteken för att få till ordentliga öglor i ändarna på repen. Det underlättar mycket när man t ex gör fast ena repänden mot ett träd. Nästa knop är trucker’s hitch (osäker på vad det svenska namnet är) som är fantastiskt bra när man ska spänna åt andra änden på repet! Du börjar med att slå en liten ögla längs med repet, gå sedan runt trädet med änden och trä den genom öglan du precis gjorde. Öglan går att spänna åt ena hållet men inte andra. Sedan är det enkelt att dra åt repet för att få perfekt spänning i upphängningen! Se videon här för lite enklare instruktioner!

Två- till trebensram

Även jag har mina sätt som jag föredrar och normalt använder mig av vid olika tillfällen. Lösningen nedan är perfekt om man väntar sig regn, blåst och annat och vill få ut så mycket som möjligt från brasan framför skyddet! Det krävs egentligen inget snöre alls beroende på hur man sätter upp den men enklast är det om man tar två långa pinnar och korsar dessa. Börja med att fästa bakänden och sidorna i marken med egentillverkade eller medhavda tältpinnar. Sen tar du ett snöre, t ex helikoptersnöre och virar några varv runt pinnarna som blir öppningen och fäster det i en tältpinne i marken ett par meter längre fram.

Man kan använda tre grenar istället för endast två. Då får man ett mycket mer stabilt stativ där tarpen dessutom kommer upp något lite i fotänden. Den har en tendens att slacka ner lite där annars. Det går även att uppnå samma effekt genom fästa ett rep mellan trädgrenen på bild i ena änden och i andra änden i bakkant på tarpen för att på så vis lyfta den delen av tarpen.

Uppsättning utan stativ

Har man inga lämpliga pinnar eller stavar nära till hands kan man göra som bilden nedan visar; fäst repet i en trädgren (så nära stammen som möjligt, annars kan fästpunkterna lätt ryckas upp) och andra änden i tarpens ena sida. Lyft till lämplig höjd och fäst sedan de övriga 3-4 punkterna i marken med hjälp av tältpinne! Väldigt enkelt och smidigt sätt att skydda sig om det är särskilt dåligt väder.

Lutande skydd

Det klassiska vindskyddet! Om man är flera stycken kan man sätta två stycken skydd mitt emot varandra med eld i mitten för att få ett stort skydd med plats för många personer. Denna typen av skydd är också väldigt lämplig om man gör en så kallad stockeld där man använder två eller fler stora stockar som brasa för att slippa stiga upp mitt i natten. värmen reflekterar då mot duken och värmen den sida av kroppen som är vänd bort från brasan.

1 gillning